Gå til innhold

Hvilken hagleskudd merke og nr?

bjerkman

Anbefalte innlegg

Hei.

hvilket hagleskudd merke og nr er best på :

Rådyr

Hare

Rev

Due

kråke

skjære

Kommer til og bruke Bly.

Har en Lincoln premier 12/76.

Har utskiftbare choker og

Kunne gjerne fått noen tips om hvilke choker på hvilket avstand.

Mvh Bjerk

Endret av bjerkman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen våpen går likt med samme type ammo og jeg har testet dette litt. Jeg prøvde en spreder mot en normal og sprederen spredde ikke noe bedre. Noen skudd legger igjen lommer på 20-25 meter allerede som er store nok til at rype flyr unna.

Her er det bare kjøpe litt forskjellig ammo og teste hvordan de passer ditt våpen. Prøv på papp plate og sammenligne de forskjellige merkene.

Ang choker så brukes de trange på lengre hold, får å holde haglene samlet og de åpne brukes mere i begynnelsen av fugeljakta da fuglen trøkker som mest. Noen ganger når fuglen trykker som værst, trenger du ikke å bruke choker i det hele tatt.

Endret av ingos
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Ingen våpen går likt med samme type ammo og jeg har testet dette litt. Jeg prøvde en spreder mot en normal og sprederen spredde ikke noe bedre. Noen skudd legger igjen lommer på 20-25 meter allerede som er store nok til at rype flyr unna.

Her er det bare kjøpe litt forskjellig ammo og teste hvordan de passer ditt våpen. Prøv på papp plate og sammenligne de forskjellige merkene.

Ang choker så brukes de trange på lengre hold, får å holde haglene samlet og de åpne brukes mere i begynnelsen av fugeljakta da fuglen trøkker som mest. Noen ganger når fuglen trykker som værst, trenger du ikke å bruke choker i det hele tatt.

trenger ikkje choker???? e du heilt vekk eller? da ødelegger du hagla, gjengene i løpet blir ødelagt med en gang...

Lenke til kommentar

hei

vil vel ikkje offesielt anbefale deg og bruke bly, men for all del hehe

rådyr der er det grett med 0 og opp til 2 gjerne i mag da kan du øke avstanden med ca 5 meter som en generel regel, det går med mindre hagel en 2 men eg vil ikkje annbefale det...

hare der funker 3 til 5 sånn cirka

rev der funker ALT men helst 0-4 (husk at rev er hard skutt)

due der kan du bruke 6-7,5 den detter for det meste så kjøp noe billig

kråke og skjære er også dyr som detter for det meste men 5 til 7,5 er og anbefale

bly oppfører seg nogen lunde likt uanset merke så det er ikkje vits i å bruke en formue på og kjøpe forskjelige merker, men det kan være en fordel og prøve seg frem til avstander både med og uten magnumen, med de forskjellige hagle størelsene og de forskjelige chokene, hvilke avstander du vil bruke må du nesten finne ut selv, men hold over 30 meter er ikkje og anbefale

ska du jakte rev og rådyr så bruk trange choker på de andre så er det va du finner ut at du er komfertabel med, er du en god skytter så lar du bare de trange chokene stå i...

lykke til!!

Lenke til kommentar

trenger ikkje choker???? e du heilt vekk eller? da ødelegger du hagla, gjengene i løpet blir ødelagt med en gang...

Det var bare for å illustrere hvor åpent man kan ha det, når rypa trykker som værst og det er jo seff at choker må brukes. Du ødelegger ikke hagla, men gjengene i løpet.

Lenke til kommentar

Det var bare for å illustrere hvor åpent man kan ha det, når rypa trykker som værst og det er jo seff at choker må brukes. Du ødelegger ikke hagla, men gjengene i løpet.

da må du skrive at det må brukes choker da og ikkje noe ana, for det kan fort missforståes av uerfarene jegere... og jo ei hagle kan øddelegges heilt uten choker, me fikk inn ei hagle der chokene var tatt ut og der var hele øvre løpet flerra opp de 7-8 første centimeterne. Og uansett, når gjengene til chokene er ødelagt, vil eg si at hele hagla er ødelagt... og vis rypa trkker så er det jo forresten ikkje no problem, da har du jo bare bedre tid til og få inn et godt skudd når holdet er fint, uanset vilke choker du bruker...

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Da skal du bruke Rottweil Waidmannsheil. Haglstørrelse 5. (3mm. hagl) Den ammunisjonen bruker jeg på hare, skogsfugl, rype, rådyr, rev... Ja, på alt du har nevnt der. Utmerkt allroundpatron. :thumbup:

Endret av Elgjeger
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...