bjerkman Skrevet 26. desember 2007 Del Skrevet 26. desember 2007 (endret) Hei. hvilket hagleskudd merke og nr er best på : Rådyr Hare Rev Due kråke skjære Kommer til og bruke Bly. Har en Lincoln premier 12/76. Har utskiftbare choker og Kunne gjerne fått noen tips om hvilke choker på hvilket avstand. Mvh Bjerk Endret 26. desember 2007 av bjerkman Lenke til kommentar
trøls Skrevet 26. desember 2007 Del Skrevet 26. desember 2007 Bly er ikke tillatt. Lenke til kommentar
bjerkman Skrevet 26. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2007 Bly er ikke tillatt. Vet det da.. Lenke til kommentar
trøls Skrevet 1. januar 2008 Del Skrevet 1. januar 2008 Da foreslår jeg at du benytter deg av din kunnskap. Lenke til kommentar
audifreek Skrevet 1. januar 2008 Del Skrevet 1. januar 2008 Da foreslår jeg at du benytter deg av din kunnskap. Jævlig bra sagt hehe Lenke til kommentar
ingos Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 (endret) Ingen våpen går likt med samme type ammo og jeg har testet dette litt. Jeg prøvde en spreder mot en normal og sprederen spredde ikke noe bedre. Noen skudd legger igjen lommer på 20-25 meter allerede som er store nok til at rype flyr unna. Her er det bare kjøpe litt forskjellig ammo og teste hvordan de passer ditt våpen. Prøv på papp plate og sammenligne de forskjellige merkene. Ang choker så brukes de trange på lengre hold, får å holde haglene samlet og de åpne brukes mere i begynnelsen av fugeljakta da fuglen trøkker som mest. Noen ganger når fuglen trykker som værst, trenger du ikke å bruke choker i det hele tatt. Endret 4. januar 2008 av ingos Lenke til kommentar
Gunslinger Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 Ingen våpen går likt med samme type ammo og jeg har testet dette litt. Jeg prøvde en spreder mot en normal og sprederen spredde ikke noe bedre. Noen skudd legger igjen lommer på 20-25 meter allerede som er store nok til at rype flyr unna.Her er det bare kjøpe litt forskjellig ammo og teste hvordan de passer ditt våpen. Prøv på papp plate og sammenligne de forskjellige merkene. Ang choker så brukes de trange på lengre hold, får å holde haglene samlet og de åpne brukes mere i begynnelsen av fugeljakta da fuglen trøkker som mest. Noen ganger når fuglen trykker som værst, trenger du ikke å bruke choker i det hele tatt. trenger ikkje choker???? e du heilt vekk eller? da ødelegger du hagla, gjengene i løpet blir ødelagt med en gang... Lenke til kommentar
Gunslinger Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 hei vil vel ikkje offesielt anbefale deg og bruke bly, men for all del hehe rådyr der er det grett med 0 og opp til 2 gjerne i mag da kan du øke avstanden med ca 5 meter som en generel regel, det går med mindre hagel en 2 men eg vil ikkje annbefale det... hare der funker 3 til 5 sånn cirka rev der funker ALT men helst 0-4 (husk at rev er hard skutt) due der kan du bruke 6-7,5 den detter for det meste så kjøp noe billig kråke og skjære er også dyr som detter for det meste men 5 til 7,5 er og anbefale bly oppfører seg nogen lunde likt uanset merke så det er ikkje vits i å bruke en formue på og kjøpe forskjelige merker, men det kan være en fordel og prøve seg frem til avstander både med og uten magnumen, med de forskjellige hagle størelsene og de forskjelige chokene, hvilke avstander du vil bruke må du nesten finne ut selv, men hold over 30 meter er ikkje og anbefale ska du jakte rev og rådyr så bruk trange choker på de andre så er det va du finner ut at du er komfertabel med, er du en god skytter så lar du bare de trange chokene stå i... lykke til!! Lenke til kommentar
ingos Skrevet 2. februar 2008 Del Skrevet 2. februar 2008 Ingen våpen går likt med samme type ammo og jeg har testet dette litt. Jeg prøvde en spreder mot en normal og sprederen spredde ikke noe bedre. Noen skudd legger igjen lommer på 20-25 meter allerede som er store nok til at rype flyr unna.Her er det bare kjøpe litt forskjellig ammo og teste hvordan de passer ditt våpen. Prøv på papp plate og sammenligne de forskjellige merkene. Ang choker så brukes de trange på lengre hold, får å holde haglene samlet og de åpne brukes mere i begynnelsen av fugeljakta da fuglen trøkker som mest. Noen ganger når fuglen trykker som værst, trenger du ikke å bruke choker i det hele tatt. trenger ikkje choker???? e du heilt vekk eller? da ødelegger du hagla, gjengene i løpet blir ødelagt med en gang... Det var bare for å illustrere hvor åpent man kan ha det, når rypa trykker som værst og det er jo seff at choker må brukes. Du ødelegger ikke hagla, men gjengene i løpet. Lenke til kommentar
Gunslinger Skrevet 2. februar 2008 Del Skrevet 2. februar 2008 Ingen våpen går likt med samme type ammo og jeg har testet dette litt. Jeg prøvde en spreder mot en normal og sprederen spredde ikke noe bedre. Noen skudd legger igjen lommer på 20-25 meter allerede som er store nok til at rype flyr unna.Her er det bare kjøpe litt forskjellig ammo og teste hvordan de passer ditt våpen. Prøv på papp plate og sammenligne de forskjellige merkene. Ang choker så brukes de trange på lengre hold, får å holde haglene samlet og de åpne brukes mere i begynnelsen av fugeljakta da fuglen trøkker som mest. Noen ganger når fuglen trykker som værst, trenger du ikke å bruke choker i det hele tatt. trenger ikkje choker???? e du heilt vekk eller? da ødelegger du hagla, gjengene i løpet blir ødelagt med en gang... Det var bare for å illustrere hvor åpent man kan ha det, når rypa trykker som værst og det er jo seff at choker må brukes. Du ødelegger ikke hagla, men gjengene i løpet. da må du skrive at det må brukes choker da og ikkje noe ana, for det kan fort missforståes av uerfarene jegere... og jo ei hagle kan øddelegges heilt uten choker, me fikk inn ei hagle der chokene var tatt ut og der var hele øvre løpet flerra opp de 7-8 første centimeterne. Og uansett, når gjengene til chokene er ødelagt, vil eg si at hele hagla er ødelagt... og vis rypa trkker så er det jo forresten ikkje no problem, da har du jo bare bedre tid til og få inn et godt skudd når holdet er fint, uanset vilke choker du bruker... Lenke til kommentar
Elgjeger Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 (endret) Da skal du bruke Rottweil Waidmannsheil. Haglstørrelse 5. (3mm. hagl) Den ammunisjonen bruker jeg på hare, skogsfugl, rype, rådyr, rev... Ja, på alt du har nevnt der. Utmerkt allroundpatron. Endret 2. april 2008 av Elgjeger Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå