Jo Are Skrevet 26. desember 2007 Del Skrevet 26. desember 2007 Hei har lest litt i "hva fikk du til jul" tråden her i forumet og må si at jeg får sjokk når jeg ser hvor mye folk får. Jeg har fått gaver for til sammen 2500 kr (sånn ca.) og må si meg stor fornøyd, syns faktisk det er litt mye jeg, vennene mine bruker også å få gaver til en verdi av sånn ca. 2500 kr. Men når jeg leser hva folk får blir jeg sjokkert ser jo folk som får flere tusen kr, gavekort på mange tusen, mobiler, spillkonsoller og masse annet dyrt. Husker jeg fikk xbox til julen 2004 men da fikk jeg ikke noe mer til jul enn det, men her leser man da om folk som får gaver til verdier av mange mange tusen kroner. Og da spørr jeg meg selv: hvilke foreldre er det som kjøper så mye til ungene sine? Julen handler jo faktisk ikke om å få alt man peker på, men om å gi. Nå skal ikke jeg klage siden det er mange som ikke får noe til jul men jeg syns at en gave hadde vært passelig, og ikke til en hårreisende verdi. Julen handler faktisk om å gi, ta vare på hverandre og tenke på andre som ikke har det så bra. Grunnen til at vi gir hverandre gaver er jo for å vise at vi ikke glemmer hverandre. Flere og flere gidder ikke kjøpe julegaver til andre men å skrive en lang og dyr ønskeliste det gidder de, patetisk. Jeg gav gaver til to venner og har bare fått gave fra en av dem, han som ikke gav gadd ikke og han jeg fikk av hadde fått mor si til å kjøpe og pakke inn. Alle i vennegjengen min er 16 år og funksjonsfriske så å ordne dette burde ikke være noe problem, men alt man kan tenke på er seg selv. Så hva mener du? Har penger ødelagt julen? Før til at folk bare tenker på seg selv? Lenke til kommentar
fox Skrevet 26. desember 2007 Del Skrevet 26. desember 2007 Kan ikke være noe annet enn å være enig med deg Synes at jul har blitt på en måte patetisk, folk skriver ønskeliste og får alt det de har ønsket... Kjenner mange som har fått gaver med minst totaltverdi ti høvdinger. Lenke til kommentar
Neppe Skrevet 26. desember 2007 Del Skrevet 26. desember 2007 (endret) Jeg pleier å si at julen bare er en dårlig byttehandel. Endret 26. desember 2007 av Neppe Lenke til kommentar
fox Skrevet 26. desember 2007 Del Skrevet 26. desember 2007 (endret) Neppe, hvis man kjøper drittgaver ja.. Synes jula var for min del meget bra i året.. Mye personlige gaver til hverandre, som vekker oppmerksom. Feks fikk jeg et panorama bilde over Oslo av en kompis, siden han veit godt at jeg rett og slett elsker Oslo, utsikt og panorama. Komplett gave! Så fikk jeg flott slips av søsteren min siden jeg samler slips og bruker(nesten hverdag). Jeg har lagd et svært bilde på 72x32cm til søsteren min, en nærbilde av katten hennes i en artig vinkel. Så jula var ikke en byttehandel for min del. Endret 26. desember 2007 av Fox Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 26. desember 2007 Del Skrevet 26. desember 2007 Jeg tror folk bruker omtrent like stor prosentandel av inntekten sin uansett, jeg. Så det blir mye det samme. Jeg har vel fått gaver for omtrent 2500 jeg også, men har aldri konsentrert meg så mye om pengene uansett. I vår familie er det alltid maten og Trivial Pursuit (tradisjon:) som er viktigst i jula. Veldig fornøyd med det Lenke til kommentar
olek21 Skrevet 26. desember 2007 Del Skrevet 26. desember 2007 Før så var julen tradisjoner... det er den forsåvidtvis fortsatt, bare at tradisjonene har forandret seg Men det er som du sier; flere og flere blir griske.. jeg synes nå heller ungdom i alderen 16 år skulle vært i arbeid (slik som meg) og kjøpt gavene selv. Da ville de innsett hvor mye slit det er for foreldrene deres å kjøpe gaver, tjene penger osv... Dagens ungdom blir bare verre og verre for hver eneste dag, og jeg gremmes ved tanken på hvordan det vil gå med mine barn. Det er urovekkende å se barn på 10-12 år som går halvt nakne, orange av for mye tid i solarium og for svake til å gå imot strømmen. La de som skiller seg ut få gjøre det, uten å måtte lide, la de orginale bli sett opp til. Skiller du deg ut så er du til det bedre enn alle de svake menneskene... æsj Lenke til kommentar
emeritus Skrevet 26. desember 2007 Del Skrevet 26. desember 2007 Jula er fin den, kanskje litt store summer, men folk får bestemme selv over sine egne penger og eget budsjett. Denne topicen blir litt for mye martha louise. "jeg ønsker meg en fredelig jul for alle barn i hele verden" spyyyyyy.. talk to the angel. Lenke til kommentar
Jennifer Skrevet 26. desember 2007 Del Skrevet 26. desember 2007 Synes det beste med julen er middagen jeg.. ikke gavebyttingen.. Når man er barn og ungdom krever man mye mer materalistiske ting enn når man blir voksen.. sånn er det bare. Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 26. desember 2007 Del Skrevet 26. desember 2007 Beste julaften på flere år for min del. Første året jeg brukte mer penger på gaver enn jeg mottok. Føles godt. Lenke til kommentar
Jo Are Skrevet 26. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2007 Neppe, hvis man kjøper drittgaver ja.. Synes jula var for min del meget bra i året.. Mye personlige gaver til hverandre, som vekker oppmerksom. Feks fikk jeg et panorama bilde over Oslo av en kompis, siden han veit godt at jeg rett og slett elsker Oslo, utsikt og panorama. Komplett gave! Så fikk jeg flott slips av søsteren min siden jeg samler slips og bruker(nesten hverdag). Jeg har lagd et svært bilde på 72x32cm til søsteren min, en nærbilde av katten hennes i en artig vinkel. Så jula var ikke en byttehandel for min del. Det der er skikkelig gaver etter min mening, for eksempel det bildet du fikk viste at kompisen din faktisk vet litt om deg. Det er mer enn hva man kan si om de fleste. Lenke til kommentar
oOF Skrevet 26. desember 2007 Del Skrevet 26. desember 2007 Opeth DVDn fra min Secret Santa var min beste gave i år. Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 26. desember 2007 Del Skrevet 26. desember 2007 Og da spørr jeg meg selv: hvilke foreldre er det som kjøper så mye til ungene sine? Julen handler jo faktisk ikke om å få alt man peker på, men om å gi. Nå skal ikke jeg klage siden det er mange som ikke får noe til jul men jeg syns at en gave hadde vært passelig, og ikke til en hårreisende verdi. Foreldre som har en del penger vil jeg tro. Ingenting galt med å gi noe dyrt i mine øyne. Lenke til kommentar
ugotabanana Skrevet 26. desember 2007 Del Skrevet 26. desember 2007 Helt ok gi bort både 100.000 cash til verdipapirer for milioner om så skulle være. De som virkelig mottar mye holder kjeft. Dette er noe som forekommer i enkelte familier. Har du råd har du lov. Lenke til kommentar
JULINGiKAKE Skrevet 26. desember 2007 Del Skrevet 26. desember 2007 Helt ok gi bort både 100.000 cash til verdipapirer for milioner om så skulle være. De som virkelig mottar mye holder kjeft. Dette er noe som forekommer i enkelte familier. Har du råd har du lov. Så lenge det ikke går utover barna så bryr jeg meg lite om hva andre får. Men la oss f.eks si at du Cape har barn og du har en bror/søster som også har barn. Bror/søstera di er stinn i penger og du halvfattig, så blir det kjipt for deg hvis du har spart som en gal gjennom hele året for å gi ungen din en ps2 og på julaften ser at nevøen din får ps3, ny pc, 50 spill, ny sykkel og deler av Taiwan i julepresang. ( Satte det litt på spissen, men dere skjønner hva jeg mener) Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 26. desember 2007 Del Skrevet 26. desember 2007 Hvorfor bryr folk seg om hva andre får i julegave? Hva slags praktisk nytte har det å bry seg? Man kan si at det er for å advare om at julen mister sine tradisjoner, men ingen, jeg gjentar; ingen, har rett til å fortelle andre hva jula handler om. Hvis det betyr å gi bort 100 000kr til nevøen sin for noen, så er det ingens rett å si at det er galt. Jula er det man gjør det til selv, i sin egen familie. Ikke hva andre sier at det skal være. Lenke til kommentar
Kexxy er sexxy! Skrevet 26. desember 2007 Del Skrevet 26. desember 2007 (endret) Er både enig i trådstarter, og Heilage her. Fikk selv et 8800GT, men jeg fikk ikke så mye annet enn det, og jeg er storførnøyd, selv om det ikke kostet mangemange tusen kr. Kanskje jeg er dum, men jeg syntes et nytt skjermkort var mere nyttig enn masse ullsokker og div annet Endret 26. desember 2007 av KexxY Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 26. desember 2007 Del Skrevet 26. desember 2007 Har tenkt dette uttallige ganger. Vi har alltid hatt veldig dårlig økonomi her i huset, så det har ikke vært mange dyre gaver. Untatt den gangen modern kjøpte Playstation 2 til henne, meg og søstra mi da den nettopp hadde kommi ut. Sånne ting blir enda mer morsomt da! Det samme var det i år da jeg åpna opp en Samsung Syncmaster 22" Widescreen 226BW (2000kr ca.)! Da hadde jeg tårer i øynene fordi jeg ikke var vandt til å få noe så dyrt. Jeg blir nå glad for det jeg får, selv om jeg ser åssen tilstandene er hos dama (DYRE, MANGE gaver). Lenke til kommentar
Catkin Skrevet 26. desember 2007 Del Skrevet 26. desember 2007 Jeg bryr meg egentlig ikke så fryktelig om hva jeg får lenger. Men jeg liker at andre tar seg tid til å tenke på meg. Har fått noen litt glorete ting i år også, men jeg blir egentlig bare glad uansett. Er ikke like opptatt av matrielle goder som jeg var. Men hvis familien min velger å bruke en del penger på meg, så setter jeg pris på det. Det er ikke noe jeg krever. Å se andre bli kjempehappy for gavene jeg strevde for å finne til dem er også noe jeg liker med jula. Lenke til kommentar
Pilot_ Skrevet 26. desember 2007 Del Skrevet 26. desember 2007 (endret) Enig med KittyCat her. Trenger jeg noe, kjøper jeg det. Går ikke og venter helt til neste jul for å ønske meg det, det blir for dumt. Julen var mer koselig før, nå synes jeg egentlig ikke så mye om den, spesielt ikke hvordan gavetradisjonen har tatt av. Søskenbarna mine fikk 15-20 gaver hver på julaften, i en alder av 1 og 4 år. Gir dette et godt signal? Endret 26. desember 2007 av Lofnes Lenke til kommentar
Mirann Skrevet 26. desember 2007 Del Skrevet 26. desember 2007 Jeg synes det er kjempekjekt å gi andre gaver. Nå gir ikke jeg til så mange, kun de som står meg aller nærmest. Uansett, hadde jeg hatt masse penger så hadde jeg brukt mye mer. Men jeg gir ikke en gave bare for å gi en gave. Det må være noe som mottaker vil sette pris på og vil ha bruk for. I min omgangskrest så er det så og si ingen som blir overdrysset med gaver bare for å bli bortskjemt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå