Gå til innhold

Analog investering (F3/F100?)

Anbefalte innlegg

Planen har lenge vært å spare opp penger til en 5D og forsette i de digitale baner med alt av fordeler (og ulemper) det medfører. I det siste har jeg allikevel blitt fristet av å gå til innkjøpt av et analogt speilrefleks (det er jo fullformat :)). Retrofantasten inni meg hopper litt ekstra når jeg leser om kameraer som Nikon F3 o.l.

Jeg har ikke knipset analogt på en årrekke, og aldri noe annet enn pek-og-skyt. Lærte med andre ord først skikkelig kamerateknikk i den digitale verden. Kjenner nå at en retur til det analoge formatet med de nye kunnskapen kunne være innteressant og lærerikt.

Så til en del spørsmål. Finnes det laber i Trondheim som fremkaller og/eller får bilder over i digitalt format uten å koste skjorta? Har tenkt litt på at fremkalling i hjemmet av sort-hvitt-film også med tid vil kunne gi stor glede. Tenker med det første å eventuelt investere i en Nikon F3 eller F100, og et fast-objektiv. Hvilke kombinasjoner anbefaler om man er ute etter litt lengde (50+) og god lysstyrke?

Dukker nok opp flere spørsmål etterhvert. Blir meget takknemlig for alle svar. God jul!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Old-school......nettopp, hvor lite peiling har du egentlig på det du snakker om?

Nikon F2 - 1971

Nikon F3 - 1980

Nikon FM2 - 1982

Nikon FM3 - 2001

Nikon F2 er noe av det mest solide og langtlevende kamerahus du kan få fingra i. En sort Nikon F2AS er i mine øyne noe av det ypperligste helmekaniske 35mm plattformen du kan eie (batteri i lysmåleren). F3 er ikke langt bak heller.

Endret av Schnoodleboy
Lenke til kommentar

Jeg tipper at MrLee ikke mener å utelukke F2, siden det er like mekanisk som alt han selv nevner. Det har også en fantastisk søker med 100% dekning, og den er klart mindre trang enn den på FM. Man skal heller ikke utelate F3. Selv om det trenger batteri, så bør ikke det stoppe en. Jeg har til dags dato aldri hørt om en F3 som kneler i mangel på strøm, selv ikke på sydpolen (jfr Fotografis antarktiske test på åttitallet). Det er et fantastisk kamera som tåler både krig og pest, og får du tak i en HP-versjon så får du tidenes beste søker på et småbildesøker.

Får du tak i en fint amatørbrukt F3 bør du gripe fatt i hvis du finner det. De pleier å dra på seg en del pris siden de fleste er pressebrukte, og datidens pressefotografer nesten konkurrerte om hvem som hadde mest slitt utstyr. Punken hadde kanskje bredere apell enn rockefotoet, som hadde gode kår på åttitallet.

F2, F3, FM, FM2, FM3, FE og FE2 er alle klassiske modeller fra tiden før AF. Det er også verdt det å kikke etter en Nikkormat. De er det mange fine av, og dertil lave bruktpriser. Det er forgjengeren til FM, og blir altfor ofte glemt i slike diskusjoner som dette.

Enig, modin?

Lenke til kommentar

Takk for mange flotte svar. Det er nok en F3 med en 50mm som blir drømmekjøpet for min del. Får kanskje sende en mail til Stasi og høre om han kommer borti noen. Er litt skeptisk til å plukke en slik opp fra ebay (ref. PMnormals kommentar).

Noen som har noe vettugt å si om fremkalling i disse digitale dager? Drar til Oslo over sommeren, og regner med at det er en langt lettere affære der enn i Trondheim.

Fortsett å post kommentarer folkens. :)

Endret av Freem@n
Lenke til kommentar

Jeg venter på en F3 HP med et "ukjent" Nikkorobjektiv som jeg kjøpte på ebay for $185. Det ligger som regel en del av disse ute, vanligvis fra $200-300. Kikket litt rundt i Norge først, men det meste som blir lagt ut for tiden er strøkne eksemplarer med utrivelige prisantydninger. Ringte på en F3 som hadde blitt solgt for 4000!

Du kan forresten lese mer om F3 her: http://www.mir.com.my/rb/photography/hardw...3ver2/index.htm

Forøvrig en veldig flott side for de som søker informasjon om eldre Nikonkamera.

Endret av abraxa
Lenke til kommentar
Når forventer du å ha godsakene i hendene?

Jeg kunne velge mellom båtfrakt til $20 og flyfrakt til $45, og valgte båt... Så det tar nok noen uker til det dukker opp.

Det eneste som irriterer meg litt er at F3 ikke takler "G" objektiver, altså de uten blenderring. Jeg kunne tenkt meg å plukke opp en 14-24/f2.8 etterhvert, men en D3 blir nok litt for dyr for meg.

Lenke til kommentar
Jeg har til dags dato aldri hørt om en F3 som kneler i mangel på strøm, selv ikke på sydpolen (jfr Fotografis antarktiske test på åttitallet).

Min F3 tålte ikke så mange kuldegrader før batteriet (det lille i huset) sa takk for seg. Hvis jeg prøvde å ta bilder på stativ i kuldegrader, var jeg avhengig av å ha motorwinderen med ekstra batterier, ellers stoppet den fullstendig opp. Og med motoren tilkoblet var det litt mer kjeitete å sette det på stativ, siden stativfestet ble flyttet ut til den ene siden.

Huset var også plaget med noen kontaktproblemer på hovedbryteren, som var en irriterende sak.

Og blitz-festet, om ikke følger noen standard, men er spesifikt for F3, er ikke så lurt.

Ellers er søkeren på F3, om du får tak i HP-varianten, helt fantastisk! I disse digitaltider er det den fantastiske søkeren jeg savner mest. Jeg vet ikke om D3 er i samme liga, men da snakker vi jo om en betydelig mengde penger.

Lenke til kommentar
Noen som har noen tips om fremkalling (da helst frage)? Er det mulig å få fremkallet film i både digitalt (på f.eks CD) og i papirformat uten å brenne vekk lånekassens månedlige bidrag? :)

Hvis du ikke liker spaghetti med ketchup veldig godt, nei. Skal du ha skikkelig scanning må du betale litt penger også, for Foto Knutsen tilbyr ikke særlig bra kvalitet på scanningen. Fotohuset i Oslo skal gjøre en skikkelig jobb, hvis du bor i nærheten. Hvor mye de tar husker jeg ikke, men det var ikke for dyrt til å ha råd til å scanne sine beste bilder. Du får ta et utvalg av de aller beste, og levere de til scanning. Det lureste er kanskje å bruke diasfilm, slik at du enklere kan evaluere kvaliteten på bildene hjemme. Negativer er ikke så enkle å evaluere på lysbord som slides.

Lenke til kommentar
Noen som har noen tips om fremkalling (da helst frage)? Er det mulig å få fremkallet film i både digitalt (på f.eks CD) og i papirformat uten å brenne vekk lånekassens månedlige bidrag? :)
Tips: når du skal ha fremkalt filmer for scanning, be om at filmen ikke klippes opp. Det gjelder også slides, dersom du ikke skal montere dem i rammer. Da er det typisk mye rimeligere å få scannet filmen i ettertid, evt. printet bilder. Hvis du har fått scannet filmen skikkelig én gang, kan du veldig ofte likegjerne bruke CDen du får til å bestille papirkopier. Mange steder er det i praksis det som blir gjort allikevel, selv om du leverer fra deg negativ/slides.
Lenke til kommentar

Det jeg har sett av "Bilde på cd" er heller labre greier som du helt sikkert klarer bedre med en scanner til noen få hundrelapper.

Studentenes Kameraklubb i Trondheim har mørkerom og scanner man kan reservere,

Trondhjem Kameraklubb vet jeg ikke hva har av utstyr, men du kan jo sende dem en mail.

Lenke til kommentar

Jeg trodde F3 virket med fast lukkertid 1/60 uten batteri, men en liten sjekk viste at så ikke er tilfelle :-(

Det var nok min gamle F Photomic som virket "analogt". Der var det jo kun lysmåleren som trengte strøm.

Solgte dessverre min F - til Melhus :-) for mange år siden.

Ikke usansynlig at jeg kjøper en F og en F2 en gang i fremtiden.

Min F3/T blir nok værende hos meg.

Lenke til kommentar
Jeg trodde F3 virket med fast lukkertid 1/60 uten batteri, men en liten sjekk viste at så ikke er tilfelle :-(

Jo, det er en vippebryter på høyre side av objektivfatningen som utløser lukkeren mekanisk. Jeg tror dog ikke at lukkertiden er 1/60, men heller 1/80. Kanskje jeg husker feil.

Man får jo ikke gjort noe lysmåling uten batterier, så det er begrenset nytte av den mekaniske utløseren.

Lenke til kommentar

Jo, det er en vippebryter på høyre side av objektivfatningen som utløser lukkeren mekanisk. Jeg tror dog ikke at lukkertiden er 1/60, men heller 1/80. Kanskje jeg husker feil.

Man får jo ikke gjort noe lysmåling uten batterier, så det er begrenset nytte av den mekaniske utløseren.

Tull og tøys ;)

Enhver som eier et F3 kan naturligvis sunny f/16 på rams.

Lenke til kommentar
Det jeg har sett av "Bilde på cd" er heller labre greier som du helt sikkert klarer bedre med en scanner til noen få hundrelapper.
Tja, ber du om å få scannet en hel film med slides (uklippet), leverer 99% av fotobutikkene bilde på CD i bedre kvalitet. Du må dog be om det - og betale litt ekstra. Grunnen er ganske enkelt at det tar lenger tid, og i hvert fall der jeg jobber er da resten av bildesystemet låst (får ikke printet verken digitalt eller film), fordi det er samme systemet vi bruker til scanning av film.
Lenke til kommentar

Det demrer :thumbup: plutselig sa det klikk. Det med lukkertid på 1/80 synes jeg høres kjent ut.

Lysmålinga er en sak, men å bruke vippebryteren uten å røre kameraet er neppe helt greit :thumbdown:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...