Gå til innhold

Støtter dette hovudkortet 1066 Mhz ram?

Gjest Slettet+65132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+65132

Hei

Har nett kjøpt meg eit nytt hovudkort + ram(venter i posten). Tilfeldigvis kom eg til å lese at hovudkortet ikkje støtta ram brikker med ein hastigheit på 1066 Mhz. Er dette korekt? Ramen sto som tilbehør til hovudkortet, så synest det virker litt rart..

Hovudkort

RAM

Endret av Slettet+65132
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Støttet RAM-hastighet for dette kortet er PC2-4300, PC2-6400, PC2-5300

Dvs. at 800MHz er max. Likevel. det er ikke noe i vegen for å kjøre med 1066MHz RAM på dette kortet. Det som skjer er at kortet oppfatter minnet som 800MHz. Skal du overklokke så er dette et godt utgangspunkt.

NB. Jeg tar forbehold om et det ikke er sluppet en ny bios som støtter 1066MHz nylig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+65132
Støttet RAM-hastighet for dette kortet er PC2-4300, PC2-6400, PC2-5300

Dvs. at 800MHz er max. Likevel. det er ikke noe i vegen for å kjøre med 1066MHz RAM på dette kortet. Det som skjer er at kortet oppfatter minnet som 800MHz. Skal du overklokke så er dette et godt utgangspunkt.

NB. Jeg tar forbehold om et det ikke er sluppet en ny bios som støtter 1066MHz nylig.

Takk for svar.

Så i praksis vil det seie at minne køyrer på 1066 MHz? Har tenkt å overkloke litt, men eg får vel ikkje minnet opp i 1066 MHz sjølv om eg klokker? Trudde støtte for ramen låg i hardware delen, ikkje i software. Er det rett?

Edit: Har søkt litt rundt på bios no, og det står ikkje noke spesifikk om at 1066 MHz minne er støtta. Det nærmaste som står i bios loggane er dette: Enhance memory compatibility.

Link til kjelde

Endret av Slettet+65132
Lenke til kommentar

Mitt P5N-E SLI kjørte 4x1gb Geil Black Dragon 8500 helt fint på 1066mhz i alle fall, men måtte oppdatere bios for å hele tatt få startet med 4gb da men.

Om du kjører rammen din på 800 eller 1066 har svimlende lite å si, det er i alle fall flere andre bedre grunner til å kvitte seg med hovedkortet ;-)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+65132
Mitt P5N-E SLI kjørte 4x1gb Geil Black Dragon 8500 helt fint på 1066mhz i alle fall, men måtte oppdatere bios for å hele tatt få startet med 4gb da men.

Om du kjører rammen din på 800 eller 1066 har svimlende lite å si, det er i alle fall flere andre bedre grunner til å kvitte seg med hovedkortet ;-)

Andre grunner?

Lenke til kommentar

Hvis du ikke har tenkt å kjøre SLI så bør du styre lang unna Nforce baserte hovedkort, de er som regel fulle av bugs, de går ikke godt i sammen med Quadcore cpu hvis du har tenkt å overklokke, chipset blir fryktelig varmt uten skikkelig kjøling osv.

Skal man ha S775 og ikke kjøre SLI er Intel fullstendig suverene på chipset - dette er IKKE en subjektiv påstand - det er dessverre sånn.

Hadde vi levd i en perfekt verden hadde Nvidia lisensiert SLI til Intel, men det kan de ikke gjøre av den enkle grunn at da hadde de ikke fått solgt sine egne chipset.

Og glemte helt kongegrunnen til å styre unna: Nforce 6xx serien støtter ikke, og kommer heller aldri til å støtte Intels nye 45nm Penrynbaserte Q9xxx serie.

Endret av PerUlv2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+65132
Hvis du ikke har tenkt å kjøre SLI så bør du styre lang unna Nforce baserte hovedkort, de er som regel fulle av bugs, de går ikke godt i sammen med Quadcore cpu hvis du har tenkt å overklokke, chipset blir fryktelig varmt uten skikkelig kjøling osv.

Skal man ha S775 og ikke kjøre SLI er Intel fullstendig suverene på chipset - dette er IKKE en subjektiv påstand - det er dessverre sånn.

Hadde vi levd i en perfekt verden hadde Nvidia lisensiert SLI til Intel, men det kan de ikke gjøre av den enkle grunn at da hadde de ikke fått solgt sine egne chipset.

Og glemte helt kongegrunnen til å styre unna: Nforce 6xx serien støtter ikke, og kommer heller aldri til å støtte Intels nye 45nm Penrynbaserte Q9xxx serie.

Takk for godt svar.

Så då vil du annbefale meg å bytte ut houvdkortet. Skal køyre E6850 som prosessor. Vil dette gå bra med tanke på overklokking? Neste gang eg skal oppgradere prosessoren(det går sikkert 1 - 2 år til den stunda kjem), så kjem eg til å kjøpe eit nytt houvdkort uansett. Så det er ikkje så nøye om det ikkje støtter 45mn. Om eg skal bytte no, er dette hovudkortet haldbart?:

link

Pluss kostnaden for nytt hovudkort, kjem frakt til og frå meg. Så det vil nok gå nokre ekstra kroner. Er det verdt det?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+65132
HVis jeg var i markedet for et nytt hovedkort ville jag satset på dette: http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=91056

Eller dette: http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=91671

Var litt i dyraste laget. Vil halde meg i budsjett klassen. Håper i grunn at eg skal klare meg med det hovudkortet eg har. Går det bra med E8650, med tanke på overklokking?

Endret av Slettet+65132
Lenke til kommentar

Hvis du vil ha kort i budsjettklassen er disse meget bra:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=334476

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=344022

Har erfaring med begge, gir mye for penga.

Men hvis du har tenkt å beholde din 6850 lenge så er det ikke verdt bryet - da kan du fint holde deg til P5N-E SLI, men skal du klokke noe særlig må du nesten bytte Northbridge kjøler og sørge for god luftflyt i kabinettet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+65132
Hvis du vil ha kort i budsjettklassen er disse meget bra:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=334476

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=344022

Har erfaring med begge, gir mye for penga.

Men hvis du har tenkt å beholde din 6850 lenge så er det ikke verdt bryet - da kan du fint holde deg til P5N-E SLI, men skal du klokke noe særlig må du nesten bytte Northbridge kjøler og sørge for god luftflyt i kabinettet.

Er det northbrigde kjøler på i det heile tatt då? Trur eg har nokre små kjøleribber til rambrikkene på skjermkortet mitt. Dei gjer vel ikkje den heilt store effekten, men kan no prøve dei. God luftflyt har eg.

Lenke til kommentar

Takk for godt svar.

Så då vil du annbefale meg å bytte ut houvdkortet. Skal køyre E6850 som prosessor. Vil dette gå bra med tanke på overklokking? Neste gang eg skal oppgradere prosessoren(det går sikkert 1 - 2 år til den stunda kjem), så kjem eg til å kjøpe eit nytt houvdkort uansett. Så det er ikkje så nøye om det ikkje støtter 45mn. Om eg skal bytte no, er dette hovudkortet haldbart?:

link

Pluss kostnaden for nytt hovudkort, kjem frakt til og frå meg. Så det vil nok gå nokre ekstra kroner. Er det verdt det?

Med en E6850 klokker kortet ditt meget bra.Ingen grunn til å skifte ut det,etter min mening.En fordel vil være å skifte kjølinga på NB,som nevnt over.Jeg kan anbefale denne kjølern.Jeg hadde aldri problem med varme på mitt P5N-E sli med den.

Med rette biosen er dette kortet dønn stabilt.Kjørte min E6400 på 3.5GHz uten noe problem over lengre tid.Husk å øke NB spenninga til 1.54v på høy fsb.Da har du et stabilt kort :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+65132

Takk for gode svar. :)

Trur eg skal behalde dette hovudkortet. Om det skulle vise seg å gjere alt ustabilt skal eg heller bruke angrefristen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...