Gå til innhold

Gigabyte GA-X38T-DQ6 og Gigabyte GA-X38-DQ6, vil mine chipset blokker passe på begge?

Anbefalte innlegg

Etter en mislykket vannkjøling test så må jeg skaffe ny hardware og det står mellom disse to hovedkortene.

Gigabyte GA-X38T-DQ6, X38, Socket-775, ATX, Silent Pipe, DDR3, 2xPCI-Ex(2.0)x16

og

Gigabyte GA-X38-DQ6, X38, Socket-775, ATX, Silent Pipe, DDR2, 2xPCI-Ex(2.0)x16

Det viktige for meg er at kjøleblokkene til chipset og mosfet må passe sammen med hovedkortet. Jeg har "Heatkiller MB-SET ASUS-1" og ifølge kompatibilitetslisten så skal Gigabyte GA-X38-DQ6 være kompatibel, men dette hovedkortet har jo bare ddr2. Så la jeg merke til Gigabyte GA-X38T-DQ6. Fra hva jeg har lagt merke til så er den eneste forskjellen med dette hovedkortet at den har ddr3.

Så, bør jeg gamle på å kjøpe Gigabyte GA-X38T-DQ6 og håpe at den er identisk med Gigabyte GA-X38-DQ6 og tro at mine chipset kjøleblokker passer?

(jeg hadde dette innlegget i kategorien hovedkort men flyttet den hit da jeg syns innlegget passer bedre her)

Endret av rosewell
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det ASUS-settet passer jo overhodet ikke, da! Bruker helt andre blokker enn Gigabyte. ASUS-settet har 2xNSB-3 2xSW-2, mens Gigabyte GA-X38-DQ6 skal ha NSB-1, NSB-4a og SW-15 - en av hver.

Så hvor fikk du for deg at du får de blokkene du har til å passe?

fordi modell navnet er i kompabilitetslisten

Lenke til kommentar
Det ASUS-settet passer jo overhodet ikke, da! Bruker helt andre blokker enn Gigabyte. ASUS-settet har 2xNSB-3 2xSW-2, mens Gigabyte GA-X38-DQ6 skal ha NSB-1, NSB-4a og SW-15 - en av hver.

Ja samme her men du må ikke stole på den lista for de passer ikke uansett,jeg sendte en mail til de og spurte!Det finnes ikke noe sett for GA-X38-DQ6!

Men du kan kjøpe NB,SB og mosfet kjøler separat fra den butikken der som passer.

Lenke til kommentar

Ja samme her men du må ikke stole på den lista for de passer ikke uansett,jeg sendte en mail til de og spurte!Det finnes ikke noe sett for GA-X38-DQ6!

Men du kan kjøpe NB,SB og mosfet kjøler separat fra den butikken der som passer.

jeg synes den lista der er feig. Jeg kom innpå listen via vcore.dk og man kan få inntrykk, hvis man ikke er oppmerksom, av at alle navnene på den listen passer med det aktuelle settet.

Lenke til kommentar

jeg synes den lista der er feig. Jeg kom innpå listen via vcore.dk og man kan få inntrykk, hvis man ikke er oppmerksom, av at alle navnene på den listen passer med det aktuelle settet.

Ja syns den var uklar jeg og,holdt på og drite meg ut selv.

Lenke til kommentar

jeg finner bare NSB-4 blokker på vcore.dk, men ifølge listen skal hovedkortet ha NSB-4a. hva skjer lurer jeg på

Lenke til kommentar

jeg finner bare NSB-4 blokker på vcore.dk, men ifølge listen skal hovedkortet ha NSB-4a. hva skjer lurer jeg på

her er mailen jeg fikk av de:

Hei Tommy

Nej det sæt passer bare til P35 baserede bundkort - du kan se en oversigt her: http://www.watercool.de/cms/MB_COOLER/HEAT...W_NSB_Liste.pdf

Vi har ikke noget samlet Heatkiller sæt til Gigabyte X38 endnu, det kommer vi nok først til at få i februar tror jeg.

Men vi har Mosfet køler til dit kort her fra MIPS:

http://vcore.dk/shop/mips-gigabyte-x38-1198p.html

Til Southbridge passer dette:

http://vcore.dk/shop/heatkiller-nsb-1-1086p.html

Og til Northbridge passer dette:

http://vcore.dk/shop/heatkiller-nsb-4-1090p.html

- så har du køling på det hele!

Med venlig hilsen,

Jonas Berg

www.vcore.dk

Lenke til kommentar

nais. takker for den =D

bare kjipt jeg må vraket de chipset blokkene som jeg har til hovedkortet mitt nå. Men jaja, er så mye som har gått galt med min data at å ikke bruke mine gamle blokker kan jeg like så godt gjøre...

Har et tips til deg, som jeg opplevde så fikk jeg litt lekasje fra blokkene mine. det jeg gjorde var å skru dem av, ta av teflon teipen, ta så på ny teflon teip (5runder), smøre superlim på alle gjengene samt litt superlim inni gjengene på chipset blokken. Så er man kjapp med å skru fast.

Da er du jevla sikker på at man ikke får lekkasje

Endret av rosewell
Lenke til kommentar

Superlim er aldeles ikke nødvendig! Men jeg kan jo komme med et tips til deg: Kjør lekkasjetest FØR du tenker på å skru på maskinen. Og dobbeltsjekk alt før du setter i gang pumpa... Jeg pleier gjerne å røske litt i slangene for å være sikker på at det ikke blir noen lekkasje. Jeg har selv drept hardware fordi jeg har vært sløv med montering og lekkasjetest etterpå (det skjer når man har gjort det for mange ganger :p ), og det er den mest unødvendige og kostbare feilen jeg har gjort...

Lenke til kommentar

Superlim på teflon er jo ikke akkurat virkningsfullt. Har du akryltopp, kan du også risikere at superlim tar kverken på selve plasten. Skal du være sikker på at alt er tett, kan du bruke silikonlim eller lignende, som lar det ta ting fra hverandre etterpå i tillegg til at det faktisk fuger. For det gjør ikke superlim.

Superlim har intet med vannkjøling å gjøre :p

Lenke til kommentar

aner ikke helt hva galt jeg gjorde. Kjøpte noe tull fra vcore.dk som liksom skulle jumpstarte PSU, men jeg fikk ikke den til å passe, den hadde for få pins slik at den ikke passet med PSU. da kom jeg på at jeg kanskje burde kjøpt en adapter fra 24pin til 20pin? hehe. Så plugga jeg PSU i hovedkort, koplet til vannpumpe til PSU samt dvd-rom og harddisk slik at det i alle fall kom belastning på PSU før jeg startet.

Så startet jeg testen, så at det kom vannlekkasje, og til min forfærdelse så så jeg noen vanndråper som rant i ny og ne og når jeg vrikka på vannledning så så jeg faktisk til min enda større forskrekkelse at koplingen ikke var festet skikkelig. Så jeg tok ut vannet, løsnet alt, fjernet teflon teipen å satte på ny. Nå festet jeg også superlim på hele gjengen på koplingene (siden alt som skulle være i kontakt med limet var kopper, var dette ok tenkte jeg) og skrudde igjen skikkelig.

Så startet jeg alt opp igjen og alle koplingene hvor jeg brukte superlimet kom det heller ikke noe lekkaskje. Så startet jeg opp for skikkelig. Men nå la jeg merke til at dataen ville ikke starte opp whatsoever. Kommer ikke noe BIOS informasjon verken fra hovedkort eller GPU ved oppstart. Alt er svart!

Vet heller ikke om dette er så relevant men sier det alikevel. Er en diode som skal lyse grønt på hovedkortet når PSU er slått på. Men ved et tilfelle så stod den å blinket, noe som fikk meg til å tenkte litt. Fant ut at blokken på sør-brikken var litt løs slik at pga vekten fra vannslangene så la den press på sør-brikken. La noen hovedkort manualer under vannslangen så ble belastningen fjernet og dioden lyste konstant.

Så jeg tenker som følger:

at mitt hovedkort er ødelagt siden den ikke vil starte opp whatsoever.

Mitt skjermkort funker da i alle fall viften sviver

harddiskene funker da de ikke kommer med i systemet før senere i bootingen. Det samme med dvd-rommene.

Rambrikkene er i alle fall ødelagte for det ble de da jeg ville løsne varmesprederne.

Så jeg kommer til å kjøpe nytt hovedkort, ny ram og ny CPU siden den jeg har er uansett for gammel (x2 3800). Og en liten frekk silikontube slik at jeg får prikken over i'n da jeg blir garantert mot vannlekkasje når jeg har silikon og teflonteip.

Og for å komme dere i forkjøpet, dette er første gang jeg har prøvd meg på vannkjøling.

Endret av rosewell
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...