magnuje2 Skrevet 25. desember 2007 Del Skrevet 25. desember 2007 Hei, er ny i speilrefleksverden Fått meg et nytt 400D som jeg aldri har skiftet objektiv på, annet enn da jeg satt det på første gang. Har merket at alle bildene mine inneholder støv, særlig på høy blender (F20). Ser det veldig tydelig her: Om dere ser oppe i skyene er det en tydelig sort flekk. Er veldig usikker hvor dette støvet kommer fra. Har prøvd å rense objektivet foran med en fotoklut. Har ingen andre objektiv så kan ikke bruke elimineringsmetoden. Har også prøvd å blåse luft på den platen som ligger bak objevktivet uten at det hjelper. Har også prøvd å bruke det automatiske rensesystemet ved å slå kameraet av og på noen ganger. Vil gjerne bli kvitt dette. Noen ideer på hvordan jeg kan få dette vekk? Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 25. desember 2007 Del Skrevet 25. desember 2007 Er veldig usikker hvor dette støvet kommer fra.Det er nesten 100% sikkert støv på sensoren, som støvfjerningssystemet til Canon ikke klarer å fjerne. Sensorrens er "eneste" utvei, utover å klone bort støvflekkene i PS i ettertid. Lenke til kommentar
magnuje2 Skrevet 25. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2007 Er veldig usikker hvor dette støvet kommer fra.Det er nesten 100% sikkert støv på sensoren, som støvfjerningssystemet til Canon ikke klarer å fjerne. Sensorrens er "eneste" utvei, utover å klone bort støvflekkene i PS i ettertid. Hvordan gjør man en sensorrens på 400D? Fant ingenting om det i manualen. Og hvorfor har jeg fått dette etter 5 dager uten å ha av objektivet? Lenke til kommentar
Anew Skrevet 25. desember 2007 Del Skrevet 25. desember 2007 I følge Canon, så produseres det meste av støvet inne i kameraet. Ikke usannsynlig det. Første tips er å stikke på apoteket og kjøpe en "ørepumpe", som du kan bruke til å forsøke å blåse svekk tøvet. Det har holdt for meg i lange tider - jeg har aldri hatt behov for våtrens. Forøvrig bør du styre unna så små blendere som f/20. En 400D bør normalt ikke blendes ned noe særlig mer enn f/11-f/16 pga. diffraksjon. Lenke til kommentar
magnuje2 Skrevet 26. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2007 I følge Canon, så produseres det meste av støvet inne i kameraet. Ikke usannsynlig det. Første tips er å stikke på apoteket og kjøpe en "ørepumpe", som du kan bruke til å forsøke å blåse svekk tøvet. Det har holdt for meg i lange tider - jeg har aldri hatt behov for våtrens. Forøvrig bør du styre unna så små blendere som f/20. En 400D bør normalt ikke blendes ned noe særlig mer enn f/11-f/16 pga. diffraksjon. fant en slik ørepumpe hjemme, og gjorde mitt beste. Hjalp lite. så neste steg blir vel å kjøpe meg en børste. takk for hjelpen =) Lenke til kommentar
magnuje2 Skrevet 26. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2007 I følge Canon, så produseres det meste av støvet inne i kameraet. Ikke usannsynlig det. Første tips er å stikke på apoteket og kjøpe en "ørepumpe", som du kan bruke til å forsøke å blåse svekk tøvet. Det har holdt for meg i lange tider - jeg har aldri hatt behov for våtrens. Forøvrig bør du styre unna så små blendere som f/20. En 400D bør normalt ikke blendes ned noe særlig mer enn f/11-f/16 pga. diffraksjon. fant en slik ørepumpe hjemme, og gjorde mitt beste. Hjalp lite. så neste steg blir vel å kjøpe meg en børste. takk for hjelpen =) Nå har jeg gjort det store. klarte å komme borti sensoren med ørepumpen, ganske graftig. den er av gummi men ser godt en ring på sensoren der den traff... Er dette nok til å ødelegge sensoren? noen måte å sjekke dette på? legge ut et bilde her som er tatt på en spes måte av et spes motiv? Lenke til kommentar
CCTSM Skrevet 26. desember 2007 Del Skrevet 26. desember 2007 Du kom bare borti dekkglasset over sensoren, men det er ille nok. (Moralen i saken: Vær veldig forsiktig når du jobber inne i kamerahuset) Hvis det bare er et fettmerke burde dette forsvinne med våt rens; siden du er uerfaren ville jeg nok anbefalt å sende inn kameraet til Canon og få de til å rense det for deg. Koster noen kroner (er ikke sikker på hvor mye), men du vet i alle fall at du får et rent og pent kamera tilbake. Hvis du virkelig har "gjort det store" og skadet dekkglasset må dette skiftes. Koster fort en tusenlapp eller to. Lykke til - og ikke prøv å fikse dette selv med mindre du er helt sikker på at du ikke gjør mer skade. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 26. desember 2007 Del Skrevet 26. desember 2007 Huffda! Vurderte å skrive en advarsel, men jeg ble avbrutt... Det er imidlertid slett ikke sikkert merket vil dukke opp på bilder - sjekk det før du begynner å gråte. Om merket påvirker bilder, så er våtrens på programmet. Som CCTSM skriver, så er sensoren beskyttet bak en "filterpakke", så det er bare lavpassfilteret du har kommet borti. Lenke til kommentar
magnuje2 Skrevet 26. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2007 Du kom bare borti dekkglasset over sensoren, men det er ille nok. (Moralen i saken: Vær veldig forsiktig når du jobber inne i kamerahuset) Hvis det bare er et fettmerke burde dette forsvinne med våt rens; siden du er uerfaren ville jeg nok anbefalt å sende inn kameraet til Canon og få de til å rense det for deg. Koster noen kroner (er ikke sikker på hvor mye), men du vet i alle fall at du får et rent og pent kamera tilbake. Hvis du virkelig har "gjort det store" og skadet dekkglasset må dette skiftes. Koster fort en tusenlapp eller to. Lykke til - og ikke prøv å fikse dette selv med mindre du er helt sikker på at du ikke gjør mer skade. Uff, kjipt å få dette etter 5 dagers bruk: Man ser tydelig merket etter blåsebelgen her, tatt med F32. Pluss det andre støvet som ligger på har ikke rikket seg. Her er et bilde med full auto (AF) av samme motiv: Ser det ut som sensorglasset klarte seg? Eller har jeg ødelagt noe permanent her? Er det mulig å gjøre dette i fotobutikk? Har ikke lyst å være uten kamera noen uker. Eller er det en mulighet for at jeg kan gå tilbake til Lefdal elektromarked (hvor jeg kjøpte det) å få nytt? Skal vel ikke forekomme støv ved produksjonen eller bare etter 5 dager, set man bort ifra det merket jeg lagde selv? Lenke til kommentar
turnipkongen Skrevet 26. desember 2007 Del Skrevet 26. desember 2007 Neida, ta det med ro, du har ikkje øydelagd noko. Dei fleste seriøse fotobutikker utfører våtrens på stedet, det tar berre et par minutter og koster nokre få hundrelappar. Lenke til kommentar
magnuje2 Skrevet 26. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2007 (endret) Neida, ta det med ro, du har ikkje øydelagd noko. Dei fleste seriøse fotobutikker utfører våtrens på stedet, det tar berre et par minutter og koster nokre få hundrelappar. Hvordan kan jeg sjekke at jeg ikke har ødelagt noe? Det som skjedde var at jeg var ganske irritert og trøtt på disse støvkornene som jeg hadde fått etter et par dager med kameraet (uten å ha fjernet objektivet). Så jeg prøvde på å ta blåsebelgen helt inntil støvkornet og klemte til. Men jeg klemte litt ujevnt så tuppen på blåsebelgen svingte inn i sesorfilteret og satt seg fast (i den grad at jeg ikke klarte å blåse mer luft ut). Så derfor er jeg rett for at jeg har slått sensoren ut av posisjon eller no. Hvordan kan man sjekke et kamera sine prestasjoner? Finnes det ikke noe som i PC verden kalles benchmarking? EDIT: Kan virke litt hypokonder her. Men poenget er at jeg prøver å lære meg å fotografere. Kjipt om jeg øver meg med et kamera med feil på som jeg ikke merker selv Endret 26. desember 2007 av magnuje2 Lenke til kommentar
Anew Skrevet 26. desember 2007 Del Skrevet 26. desember 2007 (endret) Skal vel ikke forekomme støv ved produksjonen eller bare etter 5 dager, set man bort ifra det merket jeg lagde selv? Støv i en fabrikkny speilrefleks er nok helt normalt. Edit: Du kan selvsagt gjøre en test av fokus for å få bekreftet at ingenting er galt - dersom sensoren er bare noen tidels millimeter ute av posisjon vil det påvirke fokus. Google "focus test chart", så finner du en del info. Endret 26. desember 2007 av Anew Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 26. desember 2007 Del Skrevet 26. desember 2007 Hvordan kan man sjekke et kamera sine prestasjoner? Finnes det ikke noe som i PC verden kalles benchmarking? Du kan sjekke kameraet prestasjoner ved å ta bilder og henge de på veggen og motta hyllest for flotte bilder. Evt legge de ut på et nettsted og la nettklikkerene berømme deg. No kidding 400D er et godt kamera. Ingen grunn til å bruke mer tid på 'benchmarking'... Ang sensoren din bør du nok ta en tur til en fotoforretning å få den renset. Ved normal fotografering skal de en del til før man ser støv (bruk blendere innenfor området k-ryeng refererte til lenger oppe), men du bør likevel la noen kyndige få renset opp. Fortsetter du selv blir bare vondt verre. Evt kan du kjøpe deg et våtrens sett og deretter studere en tutorial som denne Copperhill sensorrens GRUNDIG før du prøver deg selv. Men som sagt, det beste er å betale noen kroner (et par hundringser) for å la noen som har gjort det før til å fikse det inntil du blir stø på det selv. Fort gjort, men man trenger utstyret og ikke minst kunnskapen om hvordan det gjøres. Lenke til kommentar
magnuje2 Skrevet 26. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2007 Hvordan kan man sjekke et kamera sine prestasjoner? Finnes det ikke noe som i PC verden kalles benchmarking? Du kan sjekke kameraet prestasjoner ved å ta bilder og henge de på veggen og motta hyllest for flotte bilder. Evt legge de ut på et nettsted og la nettklikkerene berømme deg. No kidding 400D er et godt kamera. Ingen grunn til å bruke mer tid på 'benchmarking'... Mente ikke benchmarking på bildene mine generelt, men ville være sikker på at kameraet var like godt som da jeg fikk det. Om jeg slet med at f.eks bildene ble uskarpe selv om jeg gjorde alt rett hadde det vært demotiverende for læreprosessen. Men fulgte rådet og kjørte en fokustest. Så vidt mitt utrente øye kan se er det ikke noe i veien med fokus, som igjen betyr at jeg ikke har klart å tvinge sensorbrikken ut av posisjon? Men også her, med F3.5 og 1/800 ser man støvkornet øverst i bildet. Men ser heltigvis ikke merket etter blåsebælgen =) Skal ta meg en tur til en fotobutikk og få en skikkelig rens som dere anbefaler. Men dumt å bruke tid på dette på et helt nytt kamera... Lenke til kommentar
Anew Skrevet 26. desember 2007 Del Skrevet 26. desember 2007 Men også her, med F3.5 og 1/800 ser man støvkornet øverst i bildet. Men ser heltigvis ikke merket etter blåsebælgen =) Akkurat det er veldig spesielt - jeg kan ikke huske å sett støv under f/8, og dette er jo kanske tydelig. Veldig rart syns jeg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå