Aak1 Skrevet 25. desember 2007 Del Skrevet 25. desember 2007 Hei. Jeg skal snart gå til innkjøp av en ny blits. Jeg har sett på SB-600 og SB-800. Men lurer på om det er andre blitser der ute jeg bør vurdere? Har sett noen som har annbefalt noen Sigma blitser og andre Nikon blitser. Helst ikke over 2000,- I tillegg luerer jeg på et par begreper om blits, tror det var TTL og ledetall? Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 25. desember 2007 Del Skrevet 25. desember 2007 (endret) Det er flere brukere her som har gode erfaringer med Sigma. Men etter å ha snakket med en Sigma-representant på fotovideo sin fotomesse i Bergen som anbefalte Nikon var ikke jeg i tvil. Jeg kjøpte selv SB-600 fra USA for drøyt 1400 inkludert frakt og MVA. TTL betyr Through The Lens og ledetallet angir blitsens styrke. Jeg er sikker på at det er andre som kan gi deg mer detaljer. Edit: Leif (eller hva det nå heter på engelsk..) Endret 25. desember 2007 av arnold_layne Lenke til kommentar
H80 Skrevet 25. desember 2007 Del Skrevet 25. desember 2007 Kan svare kort på de to siste spørsmålene. TTL=Through The Lens, dvs lysmåling skjer i kameraet (gjennom objektivet) og blitsen kutter automatisk idet bildet er korrekt eksponert. Dette er den beste måten å få korrekt eksponering ved bruk av automatikk. Ledetall er et mål for lysstyrken. Dersom du har en blits med ledetall 50, vil det si at ved blender 1.0 vil blitsen kunne lyse opp motivet på 50 meters avstand. Ved blender 5.0 vil blitsen kunne lyse opp motivet på 10 meters avstand etc. Med andre ord, del ledetallet på blenderverdien og du får den maksimale avstanden (i meter) blitsen vil kunne lyse opp motivet på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå