Gå til innhold

DVD spiller med HDMI, mye bedre en SCART?

Anbefalte innlegg

som i emnetittelen, vil det bli godt synelig bedre på en hdready tv med hdmi tilkobling av DVD-avspilleren, en med god gammel scart?

DVD kvalitet er vel ikke HD-kvalitet, vil ikke det gode bildet da stoppe der bildekvaliteten på DVD-en stopper?

dette er noe jeg håper på svar på, da flere som me sikkert har grublet på dette..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...

Ja, det gjør det. Dette er først og fremst grunnet at kabelen er digital og har ingen kvalitetstap på veien. Har DVD-Spilleren oppskalering til 720P/1080I/P så får du ikke dra nytte av dette ved bruk av scart da den ikke kan vise så høy oppløsning, den kan heller ikke overføre noe annet en stereolyd. Kvalitetsforskjellene mellom kablene er også mye mindre på digitale kabler (opptill en viss lengde) enn ved analoge.

Lenke til kommentar

ActionChicken. Jeg kjøpte meg en billig HDMI kabel:

Skjermkabel HDMI-HDMI M/M 2m på komplett. Den koster 200 kroner.

Når jeg tar i kabelen så tror jeg at det er bare aliminiumsfolie som skjerming på kabelen. Får en slik smooth Knitrelyd når jeg beveger på kabelen...

Tror du denne på 2meter er grei nok? Jeg selv som har gått VK1 Elektronikk vet at denne kabelen sikkert tar litt lett opp støy omkring seg. Men sammtidig vet jeg at det kreves MYE støy for og ødelegge det digitale signalet. Fordi kretsene som sitter på mottaker siden merker om signalet er høyt eller lavt bra.

Men for all del. Det er ikke vitenskapelig bevist at MONSTER kablene er så mye bedre. Jeg ville aldri funnet på og kjøpe en SPDIF-Kabel (Optisk) til 500-600 kroner. Det er ikke noe vits på liten lengde. Ikkenegang 20-50 meter tror jeg spiller noe rolle om den koster 50kr metern eller 300kr meteren.

Lenke til kommentar
ActionChicken. Jeg kjøpte meg en billig HDMI kabel:

Skjermkabel HDMI-HDMI M/M 2m på komplett. Den koster 200 kroner.

Når jeg tar i kabelen så tror jeg at det er bare aliminiumsfolie som skjerming på kabelen. Får en slik smooth Knitrelyd når jeg beveger på kabelen...

Tror du denne på 2meter er grei nok? Jeg selv som har gått VK1 Elektronikk vet at denne kabelen sikkert tar litt lett opp støy omkring seg. Men sammtidig vet jeg at det kreves MYE støy for og ødelegge det digitale signalet. Fordi kretsene som sitter på mottaker siden merker om signalet er høyt eller lavt bra.

Men for all del. Det er ikke vitenskapelig bevist at MONSTER kablene er så mye bedre. Jeg ville aldri funnet på og kjøpe en SPDIF-Kabel (Optisk) til 500-600 kroner. Det er ikke noe vits på liten lengde. Ikkenegang 20-50 meter tror jeg spiller noe rolle om den koster 50kr metern eller 300kr meteren.

Det er jo også andre faktorer som bestemmer kvaliteten på en HDMI kabel, blant annet hvor følsom den er for interferens og kvaliteten på selve kontakten, altså hvor god kontakt HDMI-kabelen har til apperatet. Mine erfaringer tilsier at du ikke vil se noen forskjell på en dyr og billig HDMI-kabel i denne lengden, så lenge ikke kabelen din er av elendig byggekvalitet så kan du beholde den du har. Den er nok mer enn grei nok.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...