atarup Skrevet 25. desember 2007 Del Skrevet 25. desember 2007 Heisann, jeg har i dag trådløst nettverk med to pc´er. Har nå kjøpt en mac mini som jeg vil koble til. Macen finner nettverket via nettverksoppsettassistenten, men når jeg skal koble til blir jeg bedt om et passord. Problemet er at jeg ikke kan huske å ha laget noe passord da jeg satte opp nettverket. Bruker dlink DI-524 som router. Noen gode råd? PS, jeg har prøvd alle mulige kombinasjoner jeg kan tenke meg inkludert admin, default og "blankt", samt SIW. Som dere sikkert skjønner er jeg skikkelig grønn på dette området, men skal vedde på at det er noen som kan hjelpen Lenke til kommentar
sgaah Skrevet 25. desember 2007 Del Skrevet 25. desember 2007 Du kan logge deg inn på routeren og se passordet der. Vist du ikke vet hvordan det gjøres så er det som følger. Finn ip adressen til routeren. Start - kjør - skriv cmd trykk enter - skriv ipconfig/all trykk enter Deafault gateway er ip til routeren din, eksempelvis 192.168.1.1 Skriv ip'en som du fant inn i din nettleser og trykk enter. Du vil nå få opp en innloggingsbilde. Standar brukernavn og passord står på en lapp på routeren din. Trur det er admin/admin. Under wireless knappen vil du se passordet ditt. Lenke til kommentar
atarup Skrevet 25. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2007 Du kan logge deg inn på routeren og se passordet der.Vist du ikke vet hvordan det gjøres så er det som følger. Finn ip adressen til routeren. Start - kjør - skriv cmd trykk enter - skriv ipconfig/all trykk enter Deafault gateway er ip til routeren din, eksempelvis 192.168.1.1 Skriv ip'en som du fant inn i din nettleser og trykk enter. Du vil nå få opp en innloggingsbilde. Standar brukernavn og passord står på en lapp på routeren din. Trur det er admin/admin. Under wireless knappen vil du se passordet ditt. Takk for veiledningen! dessverre viste det seg at jeg har brukt riktig passord flere ganger, men det har av en eller annen grunn ikke blitt godtatt når jeg skulle logge på macen. Skal det ikke være nok å ha passordet for å kunne logge på et nettverk, eller må jeg tildele tilgang på en eller annen måte? Lenke til kommentar
sgaah Skrevet 25. desember 2007 Del Skrevet 25. desember 2007 Kan jo tenkes at du har satt på MAC filtrering på routeren din. Da må du legge til MAC adressen til den nye maskinen. Husker ikke om di router har denne funskjonen, men dei fleste har den. Du må sette opp den nye maskinen til å motta ip adresse automatisk. Lenke til kommentar
ranvik Skrevet 25. desember 2007 Del Skrevet 25. desember 2007 Du kan logge deg inn på routeren og se passordet der.Vist du ikke vet hvordan det gjøres så er det som følger. Finn ip adressen til routeren. Start - kjør - skriv cmd trykk enter - skriv ipconfig/all trykk enter Deafault gateway er ip til routeren din, eksempelvis 192.168.1.1 Skriv ip'en som du fant inn i din nettleser og trykk enter. Du vil nå få opp en innloggingsbilde. Standar brukernavn og passord står på en lapp på routeren din. Trur det er admin/admin. Under wireless knappen vil du se passordet ditt. Takk for veiledningen! dessverre viste det seg at jeg har brukt riktig passord flere ganger, men det har av en eller annen grunn ikke blitt godtatt når jeg skulle logge på macen. Skal det ikke være nok å ha passordet for å kunne logge på et nettverk, eller må jeg tildele tilgang på en eller annen måte? hvis du logger inn på 192.168.1.1 og den spør om password , så bruke "user" og ikke noe password da får du look tilgang på routern der, og du kan se wep key osv. har du ikke password så kan du fint hente ut password fra den routern (kan desvere ikke si hvordan siden hw.no tilater det ikke) men google it :-) Lenke til kommentar
atarup Skrevet 25. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2007 Kan jo tenkes at du har satt på MAC filtrering på routeren din.Da må du legge til MAC adressen til den nye maskinen. Husker ikke om di router har denne funskjonen, men dei fleste har den. Du må sette opp den nye maskinen til å motta ip adresse automatisk. ... og hva er mac filtrering? Høres ut som det kan være noe i det, men da hadde vel den nye maskinen spurt etter en ip adresse og ikke et passord? Du kan logge deg inn på routeren og se passordet der.Vist du ikke vet hvordan det gjøres så er det som følger. Finn ip adressen til routeren. Start - kjør - skriv cmd trykk enter - skriv ipconfig/all trykk enter Deafault gateway er ip til routeren din, eksempelvis 192.168.1.1 Skriv ip'en som du fant inn i din nettleser og trykk enter. Du vil nå få opp en innloggingsbilde. Standar brukernavn og passord står på en lapp på routeren din. Trur det er admin/admin. Under wireless knappen vil du se passordet ditt. Takk for veiledningen! dessverre viste det seg at jeg har brukt riktig passord flere ganger, men det har av en eller annen grunn ikke blitt godtatt når jeg skulle logge på macen. Skal det ikke være nok å ha passordet for å kunne logge på et nettverk, eller må jeg tildele tilgang på en eller annen måte? hvis du logger inn på 192.168.1.1 og den spør om password , så bruke "user" og ikke noe password da får du look tilgang på routern der, og du kan se wep key osv. har du ikke password så kan du fint hente ut password fra den routern (kan desvere ikke si hvordan siden hw.no tilater det ikke) men google it :-) Går ikke det det ut på det samme som sgaah beskrev i det første svaret? Lenke til kommentar
covah Skrevet 25. desember 2007 Del Skrevet 25. desember 2007 ... og hva er mac filtrering? Høres ut som det kan være noe i det, men da hadde vel den nye maskinen spurt etter en ip adresse og ikke et passord? Alle nettverkskort og andre nettverksutstyr har en unik adresse, kalt MAC adresse. De aller fleste hjemmeroutere har en funksjon som gjør at den bare tillater visse MAC adresser. Logg deg på routeren på nytt, og se om du finner noe med MAC filter eller lignende der. Dersom det er slått på, har du 2 valg. Enten slår du det av, eller så finner du MAC adressen til nettverkskortet til Apple Mini'en din (er ikke stødig i OsX, så her må andre hjelpe til) og taste inn denne adressen under MAC filter på routeren din. Lenke til kommentar
atarup Skrevet 26. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2007 ... og hva er mac filtrering? Høres ut som det kan være noe i det, men da hadde vel den nye maskinen spurt etter en ip adresse og ikke et passord? Alle nettverkskort og andre nettverksutstyr har en unik adresse, kalt MAC adresse. De aller fleste hjemmeroutere har en funksjon som gjør at den bare tillater visse MAC adresser. Logg deg på routeren på nytt, og se om du finner noe med MAC filter eller lignende der. Dersom det er slått på, har du 2 valg. Enten slår du det av, eller så finner du MAC adressen til nettverkskortet til Apple Mini'en din (er ikke stødig i OsX, så her må andre hjelpe til) og taste inn denne adressen under MAC filter på routeren din. OK, sier takk for hjelpen så langt. Satser på at alt ordner seg i løpet av morgendagen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå