Gå til innhold

Oppklaring rundt båtførerbevis og lovlig kjøring

Gissan

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
2. Hvilke båter kan man kjøre når man er over 16 år og ikke har båtførerbevis?

Når man er over 16 år og ikke har båtførerbevis kan man føre båter inntil 15 meter (50 fot), med så stor motor man vil, i så stor fart man vil.

3. Hvilke båter kan man kjøre når man er over 16 år og har båtførerbevis?

Når man er over 16 år og har båtførerbevis kan man føre båter inntil 15 meter (50 fot), med så stor motor man vil, i så stor fart man vil.

Hva er vitsen med å ta båtførerbevis når man kan kjøre akkurat det samme uten?

Lenke til kommentar
2. Hvilke båter kan man kjøre når man er over 16 år og ikke har båtførerbevis?

Når man er over 16 år og ikke har båtførerbevis kan man føre båter inntil 15 meter (50 fot), med så stor motor man vil, i så stor fart man vil.

3. Hvilke båter kan man kjøre når man er over 16 år og har båtførerbevis?

Når man er over 16 år og har båtførerbevis kan man føre båter inntil 15 meter (50 fot), med så stor motor man vil, i så stor fart man vil.

Hva er vitsen med å ta båtførerbevis når man kan kjøre akkurat det samme uten?

Erfaring og bedre forståelse for hvordan man skal føre en båt.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Latterlige lover.

Så absolutt ikkje latterlege lovar. Det som er latterleg er lovane som er no. Obligatorisk båtførarbevis burde vore innført for lenge sidan.

Båtførerprøven er bådepraktisk og upraktisk i forhold til det med at den skal være påbudt. Man lærer ting som å navigere, markeringer av farer osv. Men den er bare teoretisk og sier ingen ting om hvor godt noen FØRER en båt. Skal båtførerprøven bli obligatorisk/påbudt, burde den inneholde en større praktisk del. En slags oppkjøring med båt. Feks bare en liten tur utpå hvor du må vike litt for andre båter. Legge til brygga osv. Bare min mening selvfølgelig, og jeg sier ikke at båtførerprøven IKKE er noe å ta. Den er jo utrolig kjekk for å lære seg markeringer og slikt :) Men den burde inneholde noe mer praktisk dersom den skal bli påbudt.

Lenke til kommentar
Noen som har peilig på om det er aldersgrense på båtførerbeviset? Og hvor mye det sånn ca koster?

Sist jeg sjekka, var det ikke aldersgrense, men du fikk ikke beviset før du var 14 år. dvs du kan ta prøven, men får ikke beviset før du er 14 år.

Prøven koster 525 kr, kurs avhenger vel av hvor/når/hva.. men rundt 3000 tror jeg..

Lenke til kommentar
Noen som har peilig på om det er aldersgrense på båtførerbeviset? Og hvor mye det sånn ca koster?

Sist jeg sjekka, var det ikke aldersgrense, men du fikk ikke beviset før du var 14 år. dvs du kan ta prøven, men får ikke beviset før du er 14 år.

Prøven koster 525 kr, kurs avhenger vel av hvor/når/hva.. men rundt 3000 tror jeg..

Trodde det var 12 år jeg? jeg tok den vertfall når jeg var 9 år, og mener og huske at jeg fikk beviset når jeg var 12...

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...
Gjest Slettet-XHLacM

Da var båtfører-lappen i boks. Så da slipper jeg unna venting og slikt, som sikkert kommer når alle skal ha det til neste år.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest Slettet-XHLacM

"Arbeidsgruppen foreslår en gradvis innføring av ordningen. Det vil være rundt 410.000 personer som vil måtte ta båtførerprøven ved en obligatorisk ordning. For å gjøre overgangen smidig for alle parter foreslås det en gradvis innføring. Forslaget her er en obligatorisk ordning for båter over 10 meter eller med 200 HK eller mer fra 1.6.2008 (forskriften skal da være klar 01.01.2008 slik at folk får forberedt seg), større enn 8 meter og motor større enn 75 HK fra 1.6.2009 og full innføring fra 1.6.2010."

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Bårførerkurset er lettere enn det meste annet jeg har vært gjennom. Bare følg med i timen og spør om det er noe du lurer på, så går det greit. ;)

Lenke til kommentar

Aldersgensen for å få båtførerbeviset er 14 år, men man kan ta prøven tidligere og få båtførerbeviset tilsendt når man fyller 14 år.

Prisen for båtførerbeviset var 533 kr eller noe sånt. Undervisninga fikk jeg gratis på speideren.

Jeg har hørt at det kan bli båbudt med båtførerbevis for alle båter over 13 fot. Tipper det vil komme mange båter på markedet da som er 12,9 fot. :)

Jeg har tatt båtførerbeviset men har ennå ikke fyllt 16. I det brevet jeg fikk sammen med båtførerbeviset står det: "Båtførerprøven er en frivillig teoretisk prøve og gir et teoretisk grunnlag for å føre fritidsbåt på inntil 15 meter." Betyr det at Jeg kan kjøre båt på inntil 15 meter før eller etter jeg fyller 16

Endret av fiskegrateng
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...