smurfoni Skrevet 25. desember 2007 Del Skrevet 25. desember 2007 Hei, jeg og familien var ute å reiste nå, Så kom vi hjem etter en 3 ukers tid ca. OG bilen hadde stått i garasjen (bmw x5) Da ville den ikke starte:S Batteriet var tappet. Jeg lurte bare på om noen av dere vet hva det kan være, Ingen ting som trakk strøm har vært på. Det dobbelt sjekket jeg da vi dro. Men Lysene i taket har stått på, i garasjen. Jeg hørte med en bilforhandler og en bilverksted. De hadde opplevd det samme og de mente det var lysrørene i taket. Jeg syns dette hørtes veldig merkelig ut. Men min far mente også at det kan stemme. Læreren min som er elektriker, " VISSTE" at det ikke var det.. Men han er ikke helt god i hode. så stoler ikke på han. Noen som vet noe om dette/ har opplevd det samme?? mvh. Lenke til kommentar
Dewil Skrevet 25. desember 2007 Del Skrevet 25. desember 2007 dette kan faktisk ha noe å si. men er ikke sikkert lyset i taket kan ha noe å si. Jobbet for BMW på et verksted i moss, der hadde vi også lignende problemer med batterier på biler som stod over en uke. Batteriets alder har også en del å si. Et gammelt batteri har en lavere indre motstand og kan tappe seg selv for strøm over tid. tiden varierer etter motstanden i batteriet. kulde har også innvrkning på batteriet. et batteri som er kaldt klarer ikke levere like levere så mye trøm som et batteri som er varmt. dessuten (avhengig av utstyr på bilen) trekker en BMW X5 opptil 50-70 A bare man lukker opp døren. fordi styreenheter starter og "gjør seg klar" Dette er selvfølgelig ikke lenge men det spiller inn i hvorfor bilen ikke har strøm. motoren som sitter i disse bilene trekker også mye strøm når man starter de. og Diesel trekker mest pga. gløding av plugger Lenke til kommentar
smurfoni Skrevet 25. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2007 dette kan faktisk ha noe å si. men er ikke sikkert lyset i taket kan ha noe å si. Jobbet for BMW på et verksted i moss, der hadde vi også lignende problemer med batterier på biler som stod over en uke. Batteriets alder har også en del å si. Et gammelt batteri har en lavere indre motstand og kan tappe seg selv for strøm over tid. tiden varierer etter motstanden i batteriet. kulde har også innvrkning på batteriet. et batteri som er kaldt klarer ikke levere like levere så mye trøm som et batteri som er varmt. dessuten (avhengig av utstyr på bilen) trekker en BMW X5 opptil 50-70 A bare man lukker opp døren. fordi styreenheter starter og "gjør seg klar" Dette er selvfølgelig ikke lenge men det spiller inn i hvorfor bilen ikke har strøm. motoren som sitter i disse bilene trekker også mye strøm når man starter de. og Diesel trekker mest pga. gløding av plugger Jaok, takker for svar. Men du vet ikke om det kan ha noe å si med lysene itaket? Har veldig lyst å ta rotta på læreren min:p Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 25. desember 2007 Del Skrevet 25. desember 2007 Et lys i taket i garasjen kan aldri påvirke et batteri i en bil, med mindre batteriet i bilen driver lyset. Da må det være et svært kraftig magnetfelt, så sånn sett er det bare sprøyt og fanteri. Det kan være radioen og noe annet som ser ut som er av, men er i standby. Diodene på dynamoen kan også være gåen og den trekker dermed strøm. Feil på batteriet er også en mulighet. Et batteri vil også ha selvutladning, men ikke så fort. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 25. desember 2007 Del Skrevet 25. desember 2007 Nye biler har ganske mange elektroniske systemer som går i hvilemodus, dog bruker de strøm så blir bilene stående lenge uten og bli brukt kan dette tappe batteriene. Lenke til kommentar
Baardson Skrevet 25. desember 2007 Del Skrevet 25. desember 2007 Lysrørene i taket på garasjen kan ikke utlade batteriet i bilen! Lenke til kommentar
smurfoni Skrevet 26. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2007 Lysrørene i taket på garasjen kan ikke utlade batteriet i bilen! Er du sikker? har hørt med flere mekanikere/ bilforhandlere, som også har hørt at det kan være det? Kan du bevise det?:S Lenke til kommentar
eab Skrevet 26. desember 2007 Del Skrevet 26. desember 2007 Jeg vil heller at du/de skal bevise at et lysstoffrør kan utlade et bilbatteri Lenke til kommentar
smurfoni Skrevet 26. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2007 Jeg vil heller at du/de skal bevise at et lysstoffrør kan utlade et bilbatteri Ja, sant det. men lurer veldig på dette skjønner du. Så vil at en av tingene skal bevises hvertfall. Lenke til kommentar
Wut? Skrevet 26. desember 2007 Del Skrevet 26. desember 2007 vel om det lyset har noe å si skal jeg ikke svare på, men ta å må mellom batteripolen og karroseriet (men ta av minus kabelen) da skal du finne ut hvor mange A bilen trekker i standby. noe strøm skal det nokk være men sånn 3-4-5 ampere er mye, sjekk da alt av utstyr inne i bilen er av slådt. Lenke til kommentar
smurfoni Skrevet 26. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2007 vel om det lyset har noe å si skal jeg ikke svare på, men ta å må mellom batteripolen og karroseriet (men ta av minus kabelen) da skal du finne ut hvor mange A bilen trekker i standby. noe strøm skal det nokk være men sånn 3-4-5 ampere er mye, sjekk da alt av utstyr inne i bilen er av slådt. det skal jeg gjøre i morra Så skal jeg la et batteri stå uten noen tilkoblinger, måle strømmen og sette det under lysrøreene og se om 1-2 uker om det har minsket:p Lenke til kommentar
Wut? Skrevet 26. desember 2007 Del Skrevet 26. desember 2007 om lyset har noe å si ville ha vært rart, men det skal først en god forklaring (med tegning) for at jeg skal tro på det. Hør med dem og spørr om noen kan forklare det grundig. Gooood natt. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 26. desember 2007 Del Skrevet 26. desember 2007 (endret) I vårt garasjetak har vi en lystoffrørslampe. Den slås på automatisk hver kveld. Foreløpig har ikke en eneste av de to bilene der daua, enten de har stått der ei uke eller tre. Det sier jo seg selv, at hvordan skal en lystoffrørslampe kunne tappe strøm. For det første har bilen en veldig god elektromagnetisk beskyttelse gjennom karosseriet. Ikke er batteriet utsatt for lyset som skulle kunne påvirke elektronene. Den eneste grunnen at normale lamper skal tappe et batteri, er at batteriet er strømkilden. Jeg tror nok at han har missforstått og trodd du mente at lyset i taket (inne i bilen) har stått på. Hvis ikke så vil jeg gjerne hvite hva for begrunnelse de har. Erfarne verkstedfolk kan ikke komme med sånt sprøyt. Det at bilens batteri er tomt, er nok helt batteriet eller bilens elektronikk feil. Enten er batteriet gåent. Muligheter at det er dupeditter som trekker litt strøm selv om det ikke ser sånn ut. Lekkasjestrømmer til jord et eller annet sted. Feil på dioder i dynamo (som da gjør at den trekker strøm). Nå om vintern er det mye salt, og saltholdig vann leder strøm meget godt. Det kan også føre til irr og feil på elektroniske/elektriske kretser. I tillegg er det kaldt, og det skal ikke så mange minus gradene til før et batteri er så redusert at det klarer bare halvparten av sin maks effekt. Et dårlig oppladet batteri fryser lett (vannet) og dermed ødlegger batteriet. Men før du får servert flere x-files teorier, feilsøk bilen. Endret 26. desember 2007 av L O G I M A N Lenke til kommentar
Zalo Ultra Skrevet 27. desember 2007 Del Skrevet 27. desember 2007 Batteriets alder har også en del å si. Et gammelt batteri har en lavere indre motstand og kan tappe seg selv for strøm over tid. tiden varierer etter motstanden i batteriet. Batteriets indremotstand har ikke noe med at det tapper seg selv for strøm... Optimalt har et batteri null indremotstand, og indremotstanden øker faktisk ettersom batteriet blir eldre Indremotstanden kan observeres når man belaster batteriet, og klemmespenningen minker omvendt proporsjonalt med belastingen på batteriet. Det du tenker på er sikkert selvutlading av batteriet, eller batteriets evne til å holde på ladning, som svekkes etterhvert som årene går Lenke til kommentar
Oter Skrevet 28. desember 2007 Del Skrevet 28. desember 2007 hvis bilen har stått urørt i 3 uker,og temperaturen har vert som her jeg bor,så er det ikke rart at batteriet er tomt. når tempen ligger på -10/-20 i uke etter uke,så vil batteriet bli tomt,uansett hvor ny bil,eller om batteriet er nytt,det vil tømmes. om temperaturen ikke har skylden,så kan det være at batteriet er møkkete på toppen,da vil det også bli tappet,er viktig å rengjøre toppen på batteriet,så det ikke er noe krypstrøm. bilen min sto kun rolig i 2 dager,i temperatur på ca minus 15-20,da var omtrent all strømmen borte,fikk ikke startet den,enda jeg har rødt optima(gele batteri)dette har en startstrøm på ca 1000ah(tror jeg det er) Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 28. desember 2007 Del Skrevet 28. desember 2007 Om batteriet ditt ikke greier mer enn 2 dager i 15-20 minus, hadde jeg hivd det ut. Min mondeo stod over en uke nå i oppmot 20 min. 2 sek lengre på starteren var alt, Det batteriet nærmer seg 6 år nå, og er et standard varta batteri. Jeg har en sånn hjelpestarter med i bilen bestandig, men foreløpig er det 2 andre som har hatt glede av den. Et batteri har redusert ut effekt i minus grader, men det skal jo ikke dø helt på 2 dager. Lenke til kommentar
Phingoc1 Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 hva med automatisk nedblending av speil i bilen da? hvis lyset i taket har stått på lenge, kanskje speilene har automatisk blendet seg selv og stått blendet hele tiden. på bmw pg div tyske biler er automatisk nedblending elektronisk styrt. er sikkert ikke dette som er årsaken, men måtte bare nevne det. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 Joda, men da burde det nesten slåes av når tenningen slås av, ellers ville samme skjedd om bilen stod i sollys Lenke til kommentar
Reppemarkus Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 Jaok, takker for svar. Men du vet ikke om det kan ha noe å si med lysene itaket? Har veldig lyst å ta rotta på læreren min:p Jeg har faktisk hørt det samme som du har, at lys tapper strømmen fra batteriet. Jobbet en del hos en bilforhandler og der sleit vi med problem med biler som sto i utstillings hallen. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 De bilene som stod i utstillingshallen. tror du det var lyset i taket, eller det faktum at de stod der uten vedlikeholdsladning? Bilene i utstilling hender de bruker strøm så folk kan slå på tenning, lys som går på når dører åpner osv, så det er ikke unormalt at de står til lading ganske ofte. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå