Gå til innhold

Feil under kopiering fra XP til Vista

GrevRev

Anbefalte innlegg

Jeg har en hjemmemaskin som kjører Vista og en bærbar som kjører XP. Når jeg prøver å kopiere filer fra XP-pcen inn på Vista-PCen gjennom nettverket, får jeg bare beskjed om at "Du må ha tillatelse for å kunne utføre denne handlingen". Dette skjer selv om jeg har delt filene på XP-maskinen med fulle rettigheter (lese og skrive). Om jeg lager en mappe på Vista-maskinen med fulle rettigheter (lese og skrive) kan jeg laste opp fra XP-maskinen uten problemer.

Hvordan kan jeg få ordnet mulighet for kopiering begge veier?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er et helt vanlig problem...

1 Høyreklikk på mappen du vil dele (på vista maskinen) og velg deling

(gjerne legg mappen på skrivebordet, for å unngå enkelte problemer på enkelte maskiner)

2 Skriv <<alle>> (uten<>) inn i boksen og klikk enter

3 Klikk på der det står "leser" under tillatelsesnivå og velg medeier, klikk del og vent

4 Høyreklikk på mappen igjen og velg egenskaper og så deling

5 Klikk avansert deling

6 Merk boksen for "del denne mappen"

7 Klikk tillatelser og merk av boksen for alle tillatelser

8 klikk OK og OK

9 Slå av evt. brannmurer

Prøv en gang til, og si i fra hvis det ikke går :)

Endret av bluefire
Lenke til kommentar

Først vil jeg takke for svaret. Videre er dette dessverre ikke helt problemet jeg prøvde å forklare (tydeligvis dårlig forklaring av meg, beklager).

Problemet er at jeg vil kopiere andre veien, altså at jeg vil ha delte filer på XP-maskinen som jeg vil kopiere inn på Vista-maskinen. Upload fra XP-maskinen til Vista-maskinen når jeg har fulgt din oppskrift fungerer bra, men jeg vil downloade, altså at jeg bruker Vista-maskinen, browser inn i de delta mappene på XP-maskinen og kopierer over det jeg vil ha.

Det er her problemet oppstår. La oss si at jeg prøver å kopierer mapper med mange filer (f.eks. bilder eller musikk). Selv om musikken er DRM-fri vil noen filer la seg kopiere, mens andre "klikker", på tross av at jeg har rippet samtlige selv, og ikke endret prosedyren. Det samme gjelder bildene. Alle er bilder jeg selv har kopiert over fra kameraet...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...