Gå til innhold

Lære GLSL, søker tips og ressurser

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg trenger å lære meg GLSL for en jobb og lurte på om dere hadde noen tips å dele og ressurser å anbefale.

Skal starte på Orange Book nå, og vil også bruke nvidia OGL sdk og ati OGL samples, men vil gjerne se på andre ressurser også. (Spesiellt fint om de bruker ARB og ikke proprietære extensions siden det jeg skal jobbe på må kunne kjøres på flest mulig kort)

Har tidligere jobbet en del med HLSL og CGFX, så er ikke helt fremmed for shadere, men har tilgode å jobbe med GLSL.

Jeg fant ingen tidligere tråder om GLSL, så dette kan jo kanskje bli en samletråd med ressurser for å lære seg GLSL?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skal man egentlig bruke GLSL? alle nVidia samples bruker Cg... men jeg liker GLSL fordi det er såpass simpelt.

Hadde det vært mitt valg ville jeg brukt CgFX eller HLSL (siden jeg har brukt disse før), men kravet er GLSL, så da har jeg lite jeg skal ha sagt. Fordelen med Cg er jo at du skriver koden en gang, og kompilere til språket du vil bruke. Men er litt usikker på hvor god den ferdigkompilerte koden funker på ATI kort...

Ut fra hva jeg har lest hittil så har jeg foreløpig ett stort ankepunkt mot GLSL, og det er kravet om at entry point metodene må hete main(). Det er da mye greiere å kunne spesifisere dette selv, og da ha muligheten til å ha hele effekten i en fil, gjerne med forskjellige versjoner...

Men ellers virker det ganske greit..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...