Gå til innhold

Poste restante til Sverige - Moms/toll?

Anbefalte innlegg

Når du kjøper i Sverige gjelder reglene slik de er referert, altså norsk moms må betales for å få igjen svensk moms.

Right. Sånn "må" det nesten være, -i motsatt tilfelle ville tollen vært nedrent av tusenvis av svenske-handlere daglig som passerer over grenseovergangene.

Og så er det et konkurranseprinsipp i tillegg. Om man kunne få svensk moms igjen på varer til kostnad under 3 000 (dagsatsen) uten å betale norsk moms, ville det påvirke sterkt konkurransen i grensenære strøk. Derfor har vi disse "spesialreglene" der grensehandel er enkelt og ene landet et utenfor EU. Innenfor EU er dette ikke et særlig problem.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dog kan det være penger å spare (selv når vi tar svensk/norsk "moms-switch" med i regnestykket) i de tilfeller der selve innkjøpsprisen evt. er betydelig lavere i Sverige. Vet ikke hvordan ståa er nå, men har f.eks. vært penger å spare på byggevarer, møbler og kjøkkeninnredninger tidligere.

Endret av Mekkus
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
skal bestille noe stash fra kina som kommer på 1000spenn totalt.

er det mulig å komme utenom moms på en smart måte?

NEI. Import av varer til en verdi over NOK 200,- på importtidspunktet etter Tollvesenets valutakurser medfører 25% moms på varebeløp og frakt. I tillegg kommer et tollbehandlinsggebyr. Samme gjelder for gaver til en verdi over NOK 1000,-. Pakker sendt fra firma/butikk regnes ikke som gaver.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

blåser litt liv i denne tråden da den er relevant for meg =)

lurer på om det er noen måte å "lure" postsystemet i sverige på slik at jeg får hentet pakken på et vanlig postkontor så jeg kan hente pakke på en lørdag? (samme funksjon som poste restante som fungerer på vanlige svenske postkontorer)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...