Gå til innhold

Kommentarer til komponentvalg stillegående virtualiserings-/spillpc <= 15K ønsket

Anbefalte innlegg

Ønsker å starte det nye året med ny PC. Bruksområdene vil i første rekke være virtualisering(Virtual PC 2007/Virtual Server 2005) og spilling.

Maskinen skal være så stillegående som mulig. Har i utgangspunktet ingen planer om å overklokke, men det er kjekt om komponentvalget støtter det.

Pris opptil 15K.

Komponentene jeg har kommet frem til:

Kabinett: Cooler Master Cosmos 1000(1450 kr.)

Stort og romslig stillegående kabinett med gode utvidelsesmuligheter. Får minus for svak HDD-kjøling, men dette kan korrigeres med en ekstra vifte.

Hovedkort: Abit IP35Pro(1200 kr.)

Etter hva jeg kan finne ut er dette et modent og stabilt produkt. Passiv kjøling, tilkoblingsmulighet for 5+1 vifte på kortet(Cosmos kommer med 4 som standard, fremdeles plass til en ekstra HDD-vifte), uGuru-programvare gjør dette til et attraktivt valg for meg.

Prosessor: Intel Core 2 Quad Q6600(1800 kr.)

Prioriterer virtualisering foran spill.

Prosessorkjøling: Thermalright Ultra120 Extreme m/Scythe S-FLEX FDB 120mm 1200rpm(SFF21E)(650 kr.)

Vil Scythe S-FLEX FDB 120mm 800rpm(SFF21D) kunne gjøre en OK jobb så lenge CPU'en overklokkes moderat?(8db vs. 20db) Finnes det andre, bedre viftealternativer?

Minne: 2 x OCZ PC2-6400 Platinum Vista Performance Edition 4 GB (2 x 2 GB)(1700 kr.)

Minne er vel den komponenten jeg er mest usikker på. Finnes det andre gode alternativer som gir 8GB?

Strømforsyning: Corsair HX620W(1000 kr.)

Stillegående og modulær. Vil en HX520W være stor nok, og bråker den mindre?

HDD: 2 x Samsung Spinpoint T166 500GB SATA(1450 kr.)

Kjent for å være stillegående. Vurderte Raptor men liten økning i ytelse og stor økning av støy gjorde at jeg slo fra meg den.

DVD: Samsung SH-S203B(250 kr.)

SATA. Ingen breie kabler. Er det noen grunn til ikke å velge en SATA-brenner?

Skjermkort: EVGA GeForce 8800GTS 512MB m/Crysis(3000 kr.)

En annen kategori jeg er usikker på. GTS 512MB fremfor GT pga. bedre kjøleløsning og dermed mindre støy. Valgte denne fordi den er tilgjengelig og kommer med Crysis. Er det andre GTS 512MB kort som er bedre(f.eks. mer stillegående)?

Lydkort: Creative Sound Blaster X-Fi Extreme Gamer(650 kr.)

Tastatur: Logitech G15 v.2(650 kr.)

Mus: Logitech G5 2007

Allerede fått i julegave.

Musmatte: SteelPad 5L(250 kr.)

Total: ca. 14050 kr. 950 kr. til overs for dekning av porto.

Er det noe her dere synes jeg bør endre på? Er det kanskje noe som ikke passer sammen? La meg få høre!

dgamst

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

om du skal ha 4Gb så ikke glem 64Bit operativsystem da ;) for full ytelse av de 4Gb'ene.

32 og 64bit ligger ca på samme pris

kos deg meg den nye PC-en din så ganske bra ut.

ta en titt på skjermkortet til Ati Radeon 3870 ganske bra frekvense på de (2,25GHz og / 700MHz) og er 512Mb og ligger ca på 1700-1800kr mye billigere og ca det samme om kansje litt bedre og setter du 2 stk sammen av dem med crossfire så er det bedre en det beste kortet til Nividia. som ligger på 5000-6000kr eller.. og billigere. ta en titt og so hva du syns.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...