Gå til innhold

Deaktivere AHCI i BIOS


Leffsa

Anbefalte innlegg

Jepp, kjøpt meg ny bærbar nå, og tenker nå å installere operativsystem.

 

Jeg bestilte ikke det sammen med Pcen, for en kamerat av meg hadde en XP CD med hvertfall en lisens til på.

Greia er at det er en lapp sammen med PCen, som sier:

"Hvis du skal installere XP på denne maksinen er det viktig at du deaktiverer AHCI under Advanced Settings i BIOS før installasjonen av operativsystem."

 

Da lurer jeg på hvordan jeg gjør dette.

 

Starter jeg opp maskinen vanlig, uten XP CD inni, trykker meg frem til BIOS og deaktiverer AHCI? Må ærlig innrømme at jeg ikke kan en sjit om dette, og syns det er litt skummelt. Har ikke lyst å ødelegge noe :p

 

Om noen har lyst å si dette, på en enkel forklarelig måte, for det kan ikke være så altfor vansklig, selv for en nabb som meg. Og en ting til, er det smart å la PCen stå et par timer med batteriet i stikkontakten før jeg starter den opp, eller har det ingenting å si?

Endret av sonderLef
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, du trenger bare å finne innstillingen i bios for AHCI og skru denne av. Ingen fare for å ødelegge noe. Du bør derimot ikke skru denne på igjen etter at Windows er installert siden den ikke vil finne driverene og ikke vil starte. Så lenge den er av er alt fint.

 

Når det gjelder batteri/stikkontakt så har det ingen ting å si.

Endret av wizzcat
Lenke til kommentar

Du bør heller laste ned driverne til AHCI kontrolleren og legge de på en diskett eller USB-penn for så å installere disse driverne under installasjonen av Windows (XP eller Vista). AHCI gir ytelsesforbedring i forhold til standard ATA-modus. Anbefaler derfor ikke å deaktivere AHCI, men snarere tvert i mot.

Lenke til kommentar

Den lappen er nok for å gjøre installasjonen lettere for deg, da det er den "lette" veien å gå. AHCI kan fint brukes med XP, men som nevnt må du installere med ahci aktivert, og du MÅ installere ahci drivere manuelt under installasjonen (trykk F6 når du får spørsmål om det).

AHCI er foretrukket dersom du gidder, og det muliggjør NCQ (om hd'en din støtter dette) osv.

Lenke til kommentar

Dvs at jeg må aktivere AHCI før install av XP, og under installasjonen må jeg legge til drivere til AHCI når jeg blir bedt om det? Er litt fersk på dette, og lurer på om det går smertfritt når jeg da tar ut Xp CDen for å sette inn CDen med drivere. Må vel da sette tilbake CDen med XP når drivere er installert, for så å fortsette med installasjonen?

Lenke til kommentar

AHCI er aktivert som default. For å få installert XP MED AHCI aktivert må du enten ha SATA-drivere på en USB-minnepenn, på en floppydisk kombinert med en USB diskettstasjon eller lage deg en egen XP installasjons-cd ved hjelp av nLite.

 

Det er litt arbeid med det, men det er mulig å finne ut av. Det verste som kan skje er at du må begynne installasjonen på nytt, så godt som umulig å ødelegge noe på dette stadiet. Hvis du likevel føler at frustrasjonen tar overhånd er det ingen krise å kjøre XP med AHCI deaktivert...

Lenke til kommentar
Jeg bestilte ikke det sammen med Pcen, for en kamerat av meg hadde en XP CD med hvertfall en lisens til på.

Nå selges operativsystemet sammen med 1 lisens.

Dette må ikke blandes sammen med Office hvor du for hjemmemarkedet for en 3-lisenspakke (beregnet til samme hushold).

Er du sikker på din kamerat har en ledig lisens på XP?

Lenke til kommentar

ventle: Ser ut som det blir litt mye styr, og den skal i hovedsak brukes til skolebruk, så tror jeg tar den enkleste løsningen jeg :/

 

PerB: Han har brukt den på to PCer, og sier han har hvertfall èn lisens til, så stoler på han :)

Endret av sonderLef
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
ventle: Ser ut som det blir litt mye styr, og den skal i hovedsak brukes til skolebruk, så tror jeg tar den enkleste løsningen jeg :/

 

PerB: Han har brukt den på to PCer, og sier han har hvertfall èn lisens til, så stoler på han :)

 

Er egentlig ikke såmye styr... Du legger driverne på diskett eller usb-penn, og under installasjonen av windows xp trykker du f6 ved en av de første skjermbildene (står nederst på skjermen - trykk f6 for å legge inn raid eller scsi drivere). sett inn usb-pennen og trykk neste, neste, neste, done! :)

Lenke til kommentar
ventle: Ser ut som det blir litt mye styr, og den skal i hovedsak brukes til skolebruk, så tror jeg tar den enkleste løsningen jeg :/

 

PerB: Han har brukt den på to PCer, og sier han har hvertfall èn lisens til, så stoler på han :)

 

Er egentlig ikke såmye styr... Du legger driverne på diskett eller usb-penn, og under installasjonen av windows xp trykker du f6 ved en av de første skjermbildene (står nederst på skjermen - trykk f6 for å legge inn raid eller scsi drivere). sett inn usb-pennen og trykk neste, neste, neste, done! :)

 

Nå er det ikke så enkelt med XP's textmodesetup program. Den insisterer nemlig at drivere installeres kun fra A:\

Hvilket gjør at kun floppy stasjon kan benyttes da A:\ alltid er reservert i hk bios til diskettstasjon.

Skal minnepenn brukes må man lage denne som floppy emulert USB Floppy med egne tilpassede oem inf filer på denne.

Og det er endel styr , ref: http://www.msfn.org/board/lofiversion/index.php/t82711.html

 

Skal man installere XP med AHCI intel matrix storage er det enkleste egentlig å lage en slipstreamed XP CD med nLite og integrere driverene vha denne.

Lenke til kommentar
ventle: Ser ut som det blir litt mye styr, og den skal i hovedsak brukes til skolebruk, så tror jeg tar den enkleste løsningen jeg :/

 

PerB: Han har brukt den på to PCer, og sier han har hvertfall èn lisens til, så stoler på han :)

 

Er egentlig ikke såmye styr... Du legger driverne på diskett eller usb-penn, og under installasjonen av windows xp trykker du f6 ved en av de første skjermbildene (står nederst på skjermen - trykk f6 for å legge inn raid eller scsi drivere). sett inn usb-pennen og trykk neste, neste, neste, done! :)

 

Nå er det ikke så enkelt med XP's textmodesetup program. Den insisterer nemlig at drivere installeres kun fra A:\

Hvilket gjør at kun floppy stasjon kan benyttes da A:\ alltid er reservert i hk bios til diskettstasjon.

Skal minnepenn brukes må man lage denne som floppy emulert USB Floppy med egne tilpassede oem inf filer på denne.

Og det er endel styr , ref: http://www.msfn.org/board/lofiversion/index.php/t82711.html

 

Skal man installere XP med AHCI intel matrix storage er det enkleste egentlig å lage en slipstreamed XP CD med nLite og integrere driverene vha denne.

 

Ja, stemmer det, XP leser kun fra A: stasjonen. Dette var vel en av de "store forbedringene" med Windows Vista:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...