Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Pinnene på cpu brikke er skjeve.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei !

Har hatt problemer med cpu etter jeg rengjorde med luftspray.

Det jeg lurer på er om skal pinnene helt inn i socket hvis alle pinner er rette ?

Synes det er vanskelig å få dem rette. Jeg bruker pinsett.....noen som kanskje kommer på et bedre verktøy ?

Sender med et bilde jeg. Kanskje det ikke er vits for meg å prøve å rette de heller.

Og hva koster det å få tak i ny cpu brikke hvis jeg må ha det ?

Gode råd mottas med takk :)

post-102811-1198609571_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Ville nok ha prøvd å rette de så godt jeg kunne. Deretter prøvd å lirke den på plass i sokkelen, men vær i tilfelle veldig forsiktig. Bruker du makt kan du risikere å bøye mer, eventuelt knekke en av pinnene inne i sokkelen. Ut fra bildet skal det ikke være helt umulig å få det til, men det er selvfølgelig ingen garanti. Det står og faller mye på hvor flink du er med hendene dine.

:)

EDIT: Knappenål kan godt være et godt supplement.

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar

Ok....cpu faller ikke lett inni, så pinnene er nok ikke helt rette.

Har et spm. Går det an å ta ut den hvite flata med hulla i som cpu skal nedi. Jeg løftet opp hendelen, men den hvite sitter bom fast. Er det mulig eller skal jeg bare la være ?

(Hvite flata jeg mener er midt på bildet)

post-102811-1198610975_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Ok....cpu faller ikke lett inni, så pinnene er nok ikke helt rette.

Har et spm. Går det an å ta ut den hvite flata med hulla i som cpu skal nedi. Jeg løftet opp hendelen, men den hvite sitter bom fast. Er det mulig eller skal jeg bare la være ?

(Hvite flata jeg mener er midt på bildet)

Det fikk du svar på i forrige tråden din.

Du har enten S939 amd hovedkort eller AM2 hovedkort. Vet du hvilken? Om du har S939 kan det fort bli dyrt å skifte ut, om du har AM2 så er det ikke mange hundrelappene (varierer etter ønsket kraft)

EDIT: Hendelen åpnes før CPU dyttes ned, sokkelen er på en måte kontakten, som å prøve å rive av IDE-kontakten eller en av strømpluggene på hovedkortet.

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar

Klarte selv å bøye div pins på en gammel athlon cpu jeg hadde for noen år siden. Klarte også å bøye de rette igjen, men det var et jævla styr. Problemet var at jeg bøyde andre pins når jeg prøvde å få tak i den som opprinnelig var bøyd for å rette opp den. Ble slik at jeg måtte finne en kniv med ganske tykt blad og dytte mellom radene og kolonnene. Fikk etterhvert alle rett igjen, og cpu'en fungerte sånn delvis. Tror faktisk den var mest defekt pga uvetting overklokking^^ (Pluss at jeg glemte å sette inn igjen vifta etter en hurtigreperasjon under TG, så den stoppa av seg selv 2-3 ganger før jeg fant feilen ;D )

Lenke til kommentar

Du kjente vel ikke noe motstand når du tok prosessoren ut?!

Du skal normalt bare løfte hendelen for å ta ut og inn prosessoren, den skal gli lett in og ut av sokkelen uten friksjon overhodet.. Også må du være 110% sikker på at du setter den riktig vei, det er en liten trekant som er indikasjonen på cpuen, der mangler det en pinne, se etter det samme på cpu sokkelen.

Lenke til kommentar
Du kjente vel ikke noe motstand når du tok prosessoren ut?!

Du skal normalt bare løfte hendelen for å ta ut og inn prosessoren, den skal gli lett in og ut av sokkelen uten friksjon overhodet.. Også må du være 110% sikker på at du setter den riktig vei, det er en liten trekant som er indikasjonen på cpuen, der mangler det en pinne, se etter det samme på cpu sokkelen.

Han kjente nok "en del" motstand https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=883114&hl=

(Antar at det er samme cpu du snakker om, antar egentlig det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...