Ustedalen Skrevet 25. desember 2007 Del Skrevet 25. desember 2007 Jeg har fått et lite problem de siste ukene. Jeg eier ikke konsentrasjon til noe av det jeg gjør, noe som er et problem siden jeg har eksamen i bedriftsøkonomi den 9 januar. Jeg har startet å lese, men hver gang jeg er ferdig med en side så husker jeg ikke hva jeg har lest. Noe som har noe tips? Lenke til kommentar
prada8 Skrevet 25. desember 2007 Del Skrevet 25. desember 2007 Stopp opp og ta notater. oppsumer for deg selv etter hver side/overskrift. Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 25. desember 2007 Del Skrevet 25. desember 2007 Les igjennom en gang der du streker under alt viktig, så leser du over alt igjen, bare denne gangen fokuserer du på det du har streket under. Før eksamen kan du kjøre gjennom de samme notatene du har laget, går raskt. For å bli god i bedøk må du bare gjøre oppgaver, og forstå ting, vanskeligere er det ikke. Lenke til kommentar
Maren-mor Skrevet 25. desember 2007 Del Skrevet 25. desember 2007 (endret) Som de andre her over skrev, hvis du leser og tar notater vil du nesten automatisk huske mere. Skriv stikkord og sørg for at du forstår stikkordene dine og att du ikke bare skriver opp noen tilfeldige ord Så leser du igjennom dem, og har ett lite oppsummeringsforedrag for deg selv for hvert kapittel (evt ett par/tre sider) så husker du det kanskje lettere Kan jo såklart ikke garantere at dette fungerer for deg, men denne teknikken har i alle fall fått meg til å lære stoffet bedre=) Lykke til med eksamen! Det går nok bra skal du se Endret 25. desember 2007 av Loveboat Lenke til kommentar
Gjest happy-living Skrevet 26. desember 2007 Del Skrevet 26. desember 2007 Den eneste årsaken til at du ikke husker det du leser, er at du har et eller flere misforståtte ord. Finn tilbake til stedet rett før det begynte å gå tapt for deg. Finnes det der et ord du ikke vet den fulle 100% betydningen av? Oppklar betydningen av ordet ved å slå opp i en ordbok, en faglig referanseordbok eller på internett inntill du finner ordet og hva det betyr. Deretter skriver du et par setninger med det ordet i seg, slik at du kan bruke og forstå ordet i flere sammenhenger. Gjenta denne metoden hver eneste gang noe av teksten går deg hus forbi. Finn ordet akkurat rett før seksjonen du mister, som du ordoppklarer. Om du ikke er sikker på hvilket ord det er du ikke forstår, ta for deg flere av ordene og ordoppklar dem. Ofte kan det faktisk handle om ord vi bruker i det daglige språket vårt. Vi bruker dem hele tiden, men forstår egentlig ikke helt hva de betyr. Om du ikke har en ordbok, forsøk denne websiden: http://www.dokpro.uio.no/ordboksoek.html Finner du det ikke der, kan du prøve wikipedia eller en søkemotor til du finner ordet i en sammenheng du forstår. Ditt aller viktigste verktøy som student, er ordoppklaring, og etter min erfaring er misforståtte ord den eneste årsaken til at man ikke får med seg alt man leser. Det handler ikke om mangel på konsentrasjon, men om misforståtte ord. LYKKE TIL ! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå