joostein Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 David, mannen som driver Strobist, har en fin artikkel om hvorfor en bør bruke oppladbare batterier. Selv bruker jeg oppladbare 2700mAh GP-batterier til min blits og er meget fornøyd med det. Lenke til kommentar
Patrol_33 Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 Konstaterer at det er mange tilhengere av oppladbare batterier her inne på forumet. Det får meg til å lure på om det har vert en alvorlig utvikling på oppladbare batterier. For jeg har ikke tatt i oppladbare batterier siden jeg begynte å tjene penger. Har aldri savnet oppladbare batterier som tømmer seg selv og du aldri vet hvor mye strøm som er på de. Lenke til kommentar
Fotopiloten Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 Her er en oversikt i bruksanvisningen til Olympus FL-36: Her kan en uansett blitztype sammenligne forskjellige typer batterier. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 David, mannen som driver Strobist, har en fin artikkel om hvorfor en bør bruke oppladbare batterier. Selv bruker jeg oppladbare 2700mAh GP-batterier til min blits og er meget fornøyd med det. Jeg ser den artikkelen nevner Eneloop batteriene til Sanyo; og de er nevnt i andre tråder også. Stemmer det at de holder seg bedre? Og er brukbare til blitz? Tom Lenke til kommentar
qwert Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 Har aldri savnet oppladbare batterier som tømmer seg selv og du aldri vet hvor mye strøm som er på de. Hvis det var det største problemet, så ta en titt på GP ReCyko+ eller Sanyo eneloop. De gir opp litt på maks kapasitet i forhold til 'vanlige' NiMH (er på ~2100mAh), men selvutladingen er til gjengjeld neglisjerbar. Fås for under 20 kroner stykket for AA ($14 for fire m/frakt) hvis man bestiller fra utlandet. Lenke til kommentar
joostein Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 Jeg ser den artikkelen nevner Eneloop batteriene til Sanyo; og de er nevnt i andre tråder også. Stemmer det at de holder seg bedre? Og er brukbare til blitz? Har ikke lest så mye mer om eneloop batteriene, men etter det jeg har forstått skal de holde på ladningen lengre enn vanlige NiMH batterier, som qwert nevner, i tillegg sier en kamerat av meg som har dem at recycle-tiden på hans blits (FL-36) er noe forbedret i forhold til hva den var med de oppladbare batteriene han brukte før. Til blitsen min synes jeg vanlige NiMH batterier fungerer godt, de holder ikke så godt på ladningen, men så bruker jeg blitsen min såpass mye at det ikke har så mye å si for meg at batteriene kan tape 20% ladning på en mnd (som første kommentator til strobistartikkelen hevder). En rask lader vil også bruke under 30min på å lade opp batteriene dersom det skulle vært krise. Batterier med mindre utladning ville jeg brukt andre plasser hvor det ville være naturlig at batteriene ble værende lengre mellom hver ladning, for eksempel i pocket wizards om jeg hadde hatt det:) Lenke til kommentar
qwert Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 Ah så ikke at det var sneket seg inn en post eller fem mens jeg skrev min (notat til selv: trykk 'refresh' før 'reply'). Men, ja: De holder mye lenger. Har ikke prøvd eneloop selv, men GP hevder opp til 90% etter 6mnd og 85% etter et år for sin variant. De er i alle fall uvurderlige for mitt gamle raske-med-seg-på-rangel Nikon hvor mine andre NiMH blir praktisk talt ubrukelige på et par uker. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 (endret) Var på Clas Ohlson å kjøpte meg 10 stk Varta 2700mha/mah, 1,5 V oppladbare batteri. Tok selfølgelig med en Varta 15 min lader, og det fungerer utrolig bra! De oppladbare batteriene varer lengre enn de jeg kjøpte som ikke var oppdladbare. Endret 9. januar 2008 av Mr. Olsen Lenke til kommentar
JKKLstudio Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 Her er en guide for batterier http://www.altitec.no/om_batterier.php Lenke til kommentar
erlingba Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 Om du ikke bruker blitzen veldig ofte kan det være en idé å velge den nye typen Ni-Mh batterier med lav selvutladning, slike som er ferdig oppladede rett fra butikken. Da kan du legge fra deg blitzen noen måneder for så ta den frem og blitze. De nye 2700mAh cellene lader seg selv ut raskere enn celler med mindre kapasitet sies det, så om du ikke blitzer i ett sett gjør det ikke noe om du bruker 2500mAh isteden. Alkaline batterier fungerer best på ting som trekker lite strøm over lang tid, som fjernkontroller og klokker, får man høyt strømforbruk minsker spenningen veldig mye på grunn av høy innvendig motstand. Lenke til kommentar
Fotopiloten Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 De oppladbare batteriene varer lengre enn de jeg kjøpte som ikke var oppdladbare. Det er en sannhet ! Kjøp aldri batteriene med høyest kapasitet. De holder skjeldent hva de lover. Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 11. januar 2008 Del Skrevet 11. januar 2008 På blitzene vi benytter på skolen bruker vi oppladbare batterier. Hjemme bruker jeg kun IKEA-batterier. IKEA-batteriene fungerer helt klart best. Kortere oppladningstid og ikke merkbar forskjell i utholdenhet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå