Spetsnaz Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 Selv om det jo er litt vittig at dere feirer fødselen til et barn dere ikke tror eksisterte. Måtte kjøpepresset og materialismen bli satt i skyggen av god mat, hyggelig familiesamvær og budskapet om nestekjærlighet og likeverd. Jeg feiret ikke Jesus, jeg er ateist, og du tok feil. Hvorvidt jeg tror Jesus har eksistert er uvesentlig i sådan sammenheng, og har enda mindre med min julefeiring å gjøre. Med belegg i din egen argumentasjon så kan kapitalister og materialister med rette feire jul som sin egen tradisjon hvis de lykkes å sette dagens feiring i skyggen av sin egen, slik kristendommen gjorde det tidligere. Jol er uløselig knyttet til midtvintersolverv. Jesus fødsel er noe annet. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 Selv om det jo er litt vittig at dere feirer fødselen til et barn dere ikke tror eksisterte. Nå gidder jeg ikke lese hele tråden for å se om dette er avklart, men nå er det vel uansett slik at det langt ifra bare er kristne som tror at jesus fantes.... Med andre ord, ateister (såvel som muslimer og jøder) tror da at jesus eksiterte. Men vi tror ikke at han var noen form for frelser. Bare at han var en helt vanlig person som ble litt vell mer populær enn hva som var fortjent. Det at stakkars og uskyldige barn blir tvunget inn i kirken siste skoledag er dog ganske uakseptabelt for min del. Godt man alltids kan melde seg syk. Lenke til kommentar
Luftbor Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 Det er jo litt vittig at du tror Jesus ble født på vintern, når bibelen sier at gjeterne var ute å gjetet, noe som tyder på at han ble født på sommern. Dette tror jeg ikke! Forresten kan man vel gjete i midtøsten på vinteren også. Det er ikke snø der, lol. Vært i Yerushalayim i vinterhalvåret? bikkjekaldt der på kvelden/natten. Lenke til kommentar
Rodion Raskolnikov Skrevet 18. januar 2008 Del Skrevet 18. januar 2008 Vel jeg feirer faktisk midtvintersblot/solverv. Fint for deg, så lenge du ikke påstår at din måte å feire jula er konsesusen for dens offisielle betyding, så gjør ikke det meg noe. Selv om du tror jula er basert på noe kristent. Ja, og du sa deg enig: Meg:Jepp, opphavet til den julen vi nå feirer i Norden. Selvsagt var det en semi-liknende tradisjon før, men det er ikke den vi tar utgangspunkt i i de moderne julfeiringer, er det vel? Jo det er naturligvis det. Og det skulle da virkelig ikke kreve en doktorgrad å skjønne. Som sagt tidligere, du får eventuellt finne ut av akkurat dette selv. Min påstand står; du er forvirret ang dette temaet. Jeg kan de grove trekkene, jeg vet at midvintersblotet sannsynligvis strekker seg tusener av år tilbake, men at den tidligst historisk dokumentrerte/nedskrevne beskrivelsen av tradisjonen var på 800/900-tallet mens kristen jesufeiringtradisjon finnes det nedskrevne henvisninger til alleredeå 200/200-tallet. Påstår ikke at jeg har en doktorgrad om det er det du tror. Hvor har du det fra at jeg påstår dette? Bare lurer. Vel, hva annet er det å konkludere når du antyder at høytidsdrikkingdrikking er en tradisjon tatt i fra vikingene? Om det var noe annet du mente så får jeg beklage for at jeg misforsto, men om du mente noe annet med det, så gir det du sa enda mindre mening. Vi definerer vår jul, gjennom hva vi gjør for å markere den. No shit, Sherlock? Igjen, ikke siktet til deg, men en person som ikke så ut til å mene at dette stemte. Om du mener det jeg sa var en innlysende sannhet, så, bra. Da er vi er enige om noe. Lenke til kommentar
Tygg3n Skrevet 18. januar 2008 Del Skrevet 18. januar 2008 Som humanist og ateist feirer eg gjerne Jesus, Ideene hannas på den tiden var ganske revolusjonerende. Dei fleste fundamentalistiske kristne derimot misforsto meste av det han sa. så det er vel i grunn dei som ikkje burde få feire jul. 2 ting jesus sa som dei kristne ikkje skjønte og aldri har skjønt: Kristendom skal ikkje inn i politikken, gjerne verdiane men ingenting meir. Alle er like mykje verdt uansett om dei er sigøynere, homofile eller whatever. Lenke til kommentar
T.F.T Skrevet 18. januar 2008 Del Skrevet 18. januar 2008 Selv om det jo er litt vittig at dere feirer fødselen til et barn dere ikke tror eksisterte. Måtte kjøpepresset og materialismen bli satt i skyggen av god mat, hyggelig familiesamvær og budskapet om nestekjærlighet og likeverd. Edit: Gandalf ba meg endre tittel. Jeg vil likevel ønske alle ateister og kristne god jul. Egentlig ikke. Julen for meg har ingen ting med jesus eller gud å gjøre. Jeg feirer jul fordi det er en fin høytid som jeg liker i seg selv, med maten, gaver, familie og alt som hører med. Lenke til kommentar
freke Skrevet 21. januar 2008 Del Skrevet 21. januar 2008 Selv om du tror jula er basert på noe kristent. Ja, og du sa deg enig: Meg:Jepp, opphavet til den julen vi nå feirer i Norden. Selvsagt var det en semi-liknende tradisjon før, men det er ikke den vi tar utgangspunkt i i de moderne julfeiringer, er det vel? Jo det er naturligvis det. Og det skulle da virkelig ikke kreve en doktorgrad å skjønne. Jeg tror du bør lese det svaret en gang til, og spørre deg selv om du fremdelses synes jeg sa meg enig i din påstand. Krist-messe er (utrolig nok) en kristen tradisjon. Jul er det ikke. Lenke til kommentar
Rodion Raskolnikov Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 Jeg tror du bør lese det svaret en gang til, og spørre deg selv om du fremdelses synes jeg sa meg enig i din påstand. *lese Frekes innlegg på nytt* Å ja, nå fikk innlegget en helt ny mening. ... Krist-messe er (utrolig nok) en kristen tradisjon. Jul er det ikke. Gidder gjenta meg selv tretti ganger, angående dette og du ser ut til å være mer interessert i å peke ut hvor lite jeg vet om temaet enn å bevise hva du selv vet, så jeg gidder ikke fortsette denne diskusjonen.* (*= med mindre du på mirakuløst vis begynner å beskytte ditt standpunkt i stedet for å være nedlatende mot andres og slutter å spille på "jeg er så intellektuelt overlegen at jeg ikke trenger forsvare meg selv"-kortet) Lenke til kommentar
freke Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 Jeg tror du bør lese det svaret en gang til, og spørre deg selv om du fremdelses synes jeg sa meg enig i din påstand. *lese Frekes innlegg på nytt* Å ja, nå fikk innlegget en helt ny mening. ... Krist-messe er (utrolig nok) en kristen tradisjon. Jul er det ikke. Gidder gjenta meg selv tretti ganger, angående dette og du ser ut til å være mer interessert i å peke ut hvor lite jeg vet om temaet enn å bevise hva du selv vet, så jeg gidder ikke fortsette denne diskusjonen.* (*= med mindre du på mirakuløst vis begynner å beskytte ditt standpunkt i stedet for å være nedlatende mot andres og slutter å spille på "jeg er så intellektuelt overlegen at jeg ikke trenger forsvare meg selv"-kortet) Leseforståelse er no dritt? Innlegget bør få ny mening for deg. Siden jeg faktisk gjør det motsatte av å si meg enig i utsagnet ditt. Ser du det virkelig ikke? Da kan jeg ikke hjelpe deg. Og innta offer rollen. Det er bare såååå sexy Lenke til kommentar
Rodion Raskolnikov Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 Jepp. Jeg greier ikke se hvordan du sier deg uenig med meg med å si: Jo det er naturligvis det. eller jeg skal forresten gi deg rett i at jesus skikkelsen er opphavet til den kristne "julefeiringen", men selv et barn skjønner at det blir et noe banalt poeng. fordi jeg er en idiot Jeg gir opp. Du er et håpløst tilfelle. Siden du ikke ser ut til å være interessert i diskusjon: Her er en ape som klør seg i ræva. Nyt. Lenke til kommentar
Åsmund Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 Jeg utøver ikke juletradisjon av anen grunn enn å vekke gode minner, får harde pakker og ete god mat Lenke til kommentar
freke Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 (endret) Jepp. Jeg greier ikke se hvordan du sier deg uenig med meg med å si: Jo det er naturligvis det. Fordi: men det er ikke den vi tar utgangspunkt i i de moderne julfeiringer, er det vel? Jo det er naturligvis det. For å si det slik, selv mor kan fatte det. edit: jeg skal forresten gi deg rett i at jesus skikkelsen er opphavet til den kristne "julefeiringen", men selv et barn skjønner at det blir et noe banalt poeng Du vil ikke med hånden på hjertet hevde at det er et skarpsindig poeng å mene at jesus er opphavet til den kristne jula? I så fall, gratulerer Endret 24. januar 2008 av freke Lenke til kommentar
Rodion Raskolnikov Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 (endret) Fordi: men det er ikke den vi tar utgangspunkt i i de moderne julfeiringer, er det vel? Jo det er naturligvis det. For å si det slik, selv mor kan fatte det. ... Vent litt, mener du at du er uenig i at folk dagens julefeiring ikke tar utgangspunkt i midvinterblotet? Wahaha! At du kunne mene noe såpass idiotisk virket såpass fjernt for meg at jeg ikke engang så på det som en mulighet (noe som delvis er grunnen til denne misforståelsen). Du vil ikke med hånden på hjertet hevde at det er et skarpsindig poeng å mene at jesus er opphavet til den kristne jula? I så fall, gratulerer Nei. Jeg har allerede pekt ut at jeg ikke mente det som en dypsyndig, livsendrende åpenbaring. Det lille banale poenget mitt var rettet mot en som ikke så ut til å være enig, en person som, tro det eller ei, ikke er deg. Endret 25. januar 2008 av Sersjant_Drittsekk Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 25. januar 2008 Del Skrevet 25. januar 2008 Hva er det dere krangler om egentlig? Jula er i utganpgsunktet en hedensk feiring som de kristne lånte fordi det passet ganske bra (kristendommen har vel lånt det meste fra eldre religioner uansett). Nå har mange gått bort fra det kristne perspektivet igjen. Lenke til kommentar
freke Skrevet 26. januar 2008 Del Skrevet 26. januar 2008 (endret) Ikke sant? Jeg trodde det var allmenkunnskap. Så jeg skjønner ikke helt hvor sjanten har lært at jula opprinnelig skulle være en kristen skikk. redigert typo Endret 26. januar 2008 av freke Lenke til kommentar
Rodion Raskolnikov Skrevet 26. januar 2008 Del Skrevet 26. januar 2008 (endret) Nei. Jeg var godt klar over at midvintersblotet eksisterte før jeg så denne tråden. Poenget mitt er at denne urfeiringen har ekstremt lite relevans i henhold til den moderne julefeiring og at det derfor er et dårlig argument å trekke den fram om du skal bevise for kristne at vi, per i dag, ikke feirer jesu fødsel i jula. Jeg mener begge påstandene er feil og trakk derfor gjentatte ganger frem at julefeiringen er blitt sekularisert og at den har lite med jesu å gjøre og enda mindre med midvintersblotet. Hele den krangelen har overlevd via misforståelser fra begge parter. Synes egentlig vi bør slutte den av nå, istedet for å gjenta de drøvtygde argumentene våre. La oss ha sex. Alle sammen. Endret 26. januar 2008 av Sersjant_Drittsekk Lenke til kommentar
freke Skrevet 26. januar 2008 Del Skrevet 26. januar 2008 Enig i at dette har blitt diskutert lenge nok. Jeg sier meg herved også ferdig med saken Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå