Kakebakelate Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 Er vintersolverv en mann jeg ikke tror på? Det er at sola snur. Lenke til kommentar
Speik Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 Haha, elsker når kristne sier at Jul er noe kristent. Her i Norge feiret vi vintersolverv allerede 1000 år før vi ble kristnet, med en fest vikingene kalte Jol. Lenke til kommentar
Frohman Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 Det er at sola snur. NEEEEEEEI?! Smak litt på det jeg sa og les emnetittelen. Nøye. Lenke til kommentar
Rodion Raskolnikov Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 Julen er blitt en sekulær høytid selv om den kanskje opprinnelig er basert på Jesu-fødsel. Lenke til kommentar
freke Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 Julen er blitt en sekulær høytid selv om den kanskje opprinnelig er basert på Jesu-fødsel. Så det du sier er altså at vi i Norden var så fremsynte at vi feiret Jesus lenge før han ble født? Siden midtvintersblotet har blitt feiret her før den første prest satte fot i landet. Er ikke rart hedningene fikk England i kne, med slike synske evner. Vi kunne jo forutse hvilken taktikk som ville være vellykket. Lindisfarne here we come! Lenke til kommentar
chokke Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 Det er at sola snur. NEEEEEEEI?! Smak litt på det jeg sa og les emnetittelen. Nøye. Hvordan kan noen si hva du tror på og ikke tror på? Trodde tro var noe personlig og ikke basert på demokrati. Mulig jeg tok feil. Ondt skal ondt fordrive Lenke til kommentar
Rodion Raskolnikov Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 Så det du sier er altså at vi i Norden var så fremsynte at vi feiret Jesus lenge før han ble født? WTF er det du prater om? Hadde likt å vite hvilken i hvilken del av mitt relativt korte innlegg jeg indikerte noe slikt. Vel? Er ikke midtvintersblotet en yngre tradisjon enn kristen jul, om en ser på det i verdensmessig sammenheng? Det lengste vi kan gå tilbake til med norsk historie og tradisjoner er vel 6-700-tallet, mens de aller tidligste tengene på kristen julefeiring utenfor Norge er 2-300, og enda tidligere dette var det hedenske feiringstradisjoner som ikke hadde noe med Norrøn tro å gjøre. Men. Hva har alt dette å si med hva vi faktisk feirer Julen for idag? Hva faen har det å si at tippx100 odleforeldrene våre hyllet Odin, eller at for femti år tilbake feiret på samme årstid med fokus på Jesus, hvis vi i dag nesten ikke nevner dem under Julefeiringen? Vi definerer hva julen er per i dag med våre tradisjoner, ikke norsk urhistorie, eller Jesus for dens saks skyld. Lenke til kommentar
freke Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 Så det du sier er altså at vi i Norden var så fremsynte at vi feiret Jesus lenge før han ble født? WTF er det du prater om? Hadde likt å vite hvilken i hvilken del av mitt relativt korte innlegg jeg indikerte noe slikt. Vel? Julen er blitt en sekulær høytid selv om den kanskje opprinnelig er basert på Jesu-fødsel. Opprinnelig; som hvis ikke jeg tar feil, hentyder at du sier det er Jesus skikkelsen som er opphavet til julefeiringen. Noe det altså ikke er. Jula er, og har alltid vært, en hedensk feiring. At de kristne har forsøkt å "jesufisere" jula, får så være, men det gjør ikke julas opprinnelse til en feiring av Jesu fødselsdag. Det er opprinnelig en hedensk feiring av at vi går lysere tider i møte, at vi kan se frem til at livet vender tilbake i naturen. Men denne festen klarte ikke fordums prester å utrydde, så hvorfor ikke prøve å slenge inn noen bibelske kontekster der, og la feiringa fortsette? Altså ikke opprinnelig feiring av Jesu fødsel, men opprinnelig en hedensk feiring, som man har forsøkt å jesufisere. Lenke til kommentar
Frohman Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 Hvordan kan noen si hva du tror på og ikke tror på? Trodde tro var noe personlig og ikke basert på demokrati. Mulig jeg tok feil. Ondt skal ondt fordrive Hæ? Hva har jeg gjort? Poenget med innlegget mitt var at jeg ikke feirer en mann jeg ikke tror på, jeg feirer vintersolverv. Vintersolverv er ikke en mann jeg ikke tror på. Lenke til kommentar
Kaffeleif Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 Du kan trøste deg med at ivertfall jeg skjønte hva du mente Frohman, og på første forsøk tillogmed Lenke til kommentar
chokke Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 Hvordan kan noen si hva du tror på og ikke tror på? Trodde tro var noe personlig og ikke basert på demokrati. Mulig jeg tok feil. Ondt skal ondt fordrive Hæ? Hva har jeg gjort? Poenget med innlegget mitt var at jeg ikke feirer en mann jeg ikke tror på, jeg feirer vintersolverv. Vintersolverv er ikke en mann jeg ikke tror på. Om jeg skal wiki-hore deg tilbake: Er vintersolverv en mann jeg ikke tror på? Jeg vet ikke om vintersolverv er en mann du ikke tror på. Tro er personlig og kun du kan rediggjøre for din tro. Lenke til kommentar
freke Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 (endret) Vet du hva vintersolverv er? Det er ikke en mann. Så det er altså ikke å feire en mann man ikke tror på. Wiki-hore? Nytt uttrykk for min del. Care to elaborate? edit: leif johan Endret 14. januar 2008 av freke Lenke til kommentar
chokke Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 wiki-hore, trangsynt person som ikke kan se utafor sine to øyebryn. Mange av de i tråden som omhandler "mørket", wiki-horene er de som hele tia skriker at det ikke er fotoner. Lenke til kommentar
Rodion Raskolnikov Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 (endret) Opprinnelig; som hvis ikke jeg tar feil, hentyder at du sier det er Jesus skikkelsen som er opphavet til julefeiringen. Jepp, opphavet til den julen vi nå feirer i Norden. Selvsagt var det en semi-liknende tradisjon før, men det er ikke den vi tar utgangspunkt i i de moderne julfeiringer, er det vel? Julen vi feirer nå stammer ikke i fra midtvintersblotet. Den kristne julefeiringen som eksisterte i andre lan før den kom til Norge, ville blitt innført uavhengig av midvinterblotets eksistens. Og jeg gjentar: Det lengste vi kan gå tilbake til med norsk historie og tradisjoner er vel 6-700-tallet, mens de aller tidligste tengene på kristen julefeiring utenfor Norge er 2-300, og enda tidligere dette var det hedenske feiringstradisjoner som ikke hadde noe med Norrøn tro å gjøre. Men. Hva har alt dette å si med hva vi faktisk feirer Julen for idag? Hva faen har det å si at tippx100 odleforeldrene våre hyllet Odin, eller at for femti år tilbake feiret på samme årstid med fokus på Jesus, hvis vi i dag nesten ikke nevner dem under Julefeiringen? Vi definerer hva julen er per i dag med våre tradisjoner, ikke norsk urhistorie, eller Jesus for dens saks skyld. Du så ut til å finne det beleielig å ignorere den delen av innlegget mitt. Men for all del, du trenger ikke svare den delen om du ikke vil, vi er vel begge enige om at julen er blitt en sekulær høytid? Jula er, og har alltid vært, en hedensk feiring. Nei. Den har endret sin symbolske betydning etter hvordan vi feirer og markerer den, engang var den hedensk, så ble den "Jesuifisert" som du kaller det, og i dag er den sekularisert. Vil du heller si at det du driver med hver jul for å feire guder fra norrøn mytologi lengre peridoer med sol per døgn? Det er vel det den opprinnelig var for her Norge, men måten vi feirer julen i dag involverer stadig mindre jesus-prat og praktisk talt ingen prat om Odin og Frøya. Vi kan vel si at dagens moderne julefeiring ikke handler om noen av de to, men heller om familien, tradisjoner og konsumerisme (det kan forsåvidt diskuteres om det sistnevnte er en positiv uvikling). Endret 15. januar 2008 av Sersjant_Drittsekk Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 Jeg feirer jul. Men jeg feirer ikke Jesus. Jeg feirer de rundt meg jeg er glad i. Lenke til kommentar
freke Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 (endret) Opprinnelig; som hvis ikke jeg tar feil, hentyder at du sier det er Jesus skikkelsen som er opphavet til julefeiringen. Jepp, opphavet til den julen vi nå feirer i Norden. Selvsagt var det en semi-liknende tradisjon før, men det er ikke den vi tar utgangspunkt i i de moderne julfeiringer, er det vel? Jo det er naturligvis det. Og det skulle da virkelig ikke kreve en doktorgrad å skjønne. Jeg tror rett og slett du har lest forferdelig lite om temaet, og at det er det som er roten til din forvirring. Om du velger å gjøre noe med saken, eller fortsette livet med ditt nåværende kunnskapsnivå, får bli din sak. Jeg gidder ikke å være læreren din. edit: jeg skal forresten gi deg rett i at jesus skikkelsen er opphavet til den kristne "julefeiringen", men selv et barn skjønner at det blir et noe banalt poeng. Endret 15. januar 2008 av freke Lenke til kommentar
Atald Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 (endret) Nå er det vel slik at de som ikke vil, ikke tvinges. Rådhuset høres kjipt ut. Hvem skal preke der? Ordføreren? Lol. Vet du hva? De fleste unger synes kirketuren er passe kjip også, og er med fordi de som ikke vil som oftest må jobbe med oppgaver på skolen. Endret 15. januar 2008 av Atald Lenke til kommentar
Frohman Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 Om jeg skal kverulere og og gjøre mitt beste for å misforstå deg tilbake:Er vintersolverv en mann jeg ikke tror på? Jeg vet ikke om vintersolverv er en mann du ikke tror på. Tro er personlig og kun du kan rediggjøre for din tro. Fixed. Ateister feirer en mann som de ikke tror på Jeg feirer ikke en mann jeg ikke tror på. Jeg feirer vintersolverv. Vintersolverv er ikke en mann jeg ikke tror på. Hvorfor? Fordi det ikke er en mann. Lenke til kommentar
Rodion Raskolnikov Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 Jo det er naturligvis det. Og det skulle da virkelig ikke kreve en doktorgrad å skjønne. Jeg tror rett og slett du har lest forferdelig lite om temaet, og at det er det som er roten til din forvirring. Om du velger å gjøre noe med saken, eller fortsette livet med ditt nåværende kunnskapsnivå, får bli din sak. Jeg gidder ikke å være læreren din. edit: jeg skal forresten gi deg rett i at jesus skikkelsen er opphavet til den kristne "julefeiringen", men selv et barn skjønner at det blir et noe banalt poeng. Finfint, bruk litt ad hominem argumentasjon når du åler deg unna hovedpoengene mine du, da føler du deg bedre Lenke til kommentar
Reached Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 Det jeg synes er morsomt med kristendommen er at den motsier seg selv hele tiden mennesker har fri vilje - bli kristen eller brenn i helvette! så da betyr det at de som ikke velger "riktig" får det helt jævli da? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå