Gå til innhold

Mer RAM mer støy?

cyberpet

Anbefalte innlegg

Etter jeg oppgraderte minnet på min Dell i4150 fra 256 til 768 synes jeg viften går oftere på maskinen, også når jeg bruker den på batteri med laveste strømbruk.

Kan dette være grunnen eller er det antakelig noe annet?? Viften går nesten konstant på laveste nivå, så det er ikke noe stort problem, bare lurer..

Kjører XP pro og har forøvrig kuttet ut Pagefila... Prøvde med page-fil også uten at jeg merket noen forskjell..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det har vel ingenting å gjøre med at det blir mer overflate som leder varme, men en rambrikke bruker ganske enkelt strøm den også. Dvs. jo fler rambrikker, jo høyere strømforbruk og dermed også høyere varmeutvikling og større behov for kjøling. Tror en ram-brikke faktisk bruker 10-20watt (mulig jeg husker feil her)

Lenke til kommentar

Hmm... mye som høres fornuftig ut..

Noe jeg også har merket er at CPU ikke kjører så langt ned som den pleier, hvis jeg brukte maskinen på batteri med mest mulig strømsparing pleide CPU hastigheten å ligge på helt ned mot 200 mhz.. det gjør den ikke lenger..

Det kan jo være at jeg har stappet mer stasj i maskinen, men har ingen nye prosesser som jeg har lagt merke til..

mange mener det er grunn til å formatere når man endrer hardware, men det burde vel ikke ha noe å si når en setter inn mer ram??

Lenke til kommentar

Earth calling... 10-20W på en rambrikke ?

Er du klar over hvor mye 10-20W er ? Til sammenligning bruker en Celeron 1GHz Tualatin (desktop-utgaven) max 22W. Dvs. at du måtte ha like stor kjøler på rambrikken i den bæbrare PC'n din som en Celeron 1GHz tualatin har i en stasjonær PC.

I en bærbar er det hovedsaklig skjerm (ca 20-40%), CPU (ca 20-50%), Harddisk (ca 5-15%), GPU (ca 1-10%) og batteri-systemet (ca 10-20%) som bruker strøm (og dermed utvikler tilsvarende mye varme)

Ram bruker neppe mer enn 2-W. Forklaringen på temperaturøkningen må ligge en annen plass. Kanskje rambrikken sperrer litt for luftstrømmen ?Kanskje temperatur-sensoren ligger rett i nærheten av rammen og dermed registrerer høyere temperatur pga lite luftstrøm ? Eller kanskje noe annet ?

Lenke til kommentar

Har kjørt spyware og adware remover, så det er ikke det.. Men lokket mitt under der rambrikkene sitter er en av de varmeste delene på maskinen, så det kan ligge noe der..

uansett er det en stund siden jeg formaterte, og jeg har en del stasj på disken, så det er mange muligheter ..

Kan jo hende det er mengden minne som gjør at cpu ikke stepper helt ned også, men det virker jo litt søkt..

Virker ikke som noe er feil, og det er jo til å leve med, men er litt nysgjerrig på hvorfor..

Lenke til kommentar

Jorden her. Ifølge denne artikkelen hos Tomshardware, så bruker en 128MB ram-brikke 10watt.

http://www6.tomshardware.com/howto/2002102...upplies-02.html

Med mindre jeg er midlertidig ordblind her og ikke klarer å lese denne tabellen, så må du nok revurdere at en rambrikke bruker 2 watt.

Jeg legger ganske mye lit til at informasjonen hos Tomshardware er korrekt.

Når det er sagt, kan selvfølgelig også sperring av luftstrømmen ha noe å si for økt viftebruk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...