RamGuy Skrevet 25. desember 2007 Del Skrevet 25. desember 2007 Vurderer ”stue-PC”, men trenger litt generell informasjon Hei, vi vurderer å anskaffe en såkalt ”stue-PC”. Det vi håper / ønsker å oppnå med en stue-PC og hjemme nettverks løsning er å fullstendig ”gi opp / gå bort fra” kabel-TV / digital-TV / parabol løsninger, samt dedikerte DVD / HD-DVD / Blu-Ray spillere. Altså alt skal gå / spilles av igjennom denne PC-en, så fremt til det lar seg gjøre. Det vi tenkte var å skaffe en stillegående PC som vi plasserer i stua og kobler til vår HDMI AV-forsterker, som kobler den opp mot vår 37” Hitachi LD6600 720P HD-TV. (Altså gjennom en HDMI kabel) Hvor stor denne stue PC-en skal / vil bli har vi enda ikke bestemt oss for. Stillegående må den nok være, men om den er ”nødt” til å være en Mini eller om den kan være en ”standard” størrelse PC vurderer vi enda. Hvor kraftig prosessor, og hvor stor mengde RAM som er nødvendig på en slik PC vet jeg ikke stort om. Men minnebrikker er jo så billige disse dager, at det å anskaffe 4GiB RAM er jo ikke noe stort økonomisk problem, det samme gjelder egentlig prosessor, en Core 2 Duo til 1’000-1’500kroner burde da holde i massevis? Det vi er mer usikre på er skjermkortet, om vi det blir en mini så er det jo et integrert skjermkort med HDMI på hovedkortet. Men vil dette holde? Tenker da på å rendre HD osv.. Eller burde vi heller gå for et litt dyrere dedikert skjermkort med HDMI? Tenkte også å putte på en HD-DVD og Blu-Ray avspiller på den, slik at vi har muligheten til å spille av alle typer medium. Også selvsagt et trådløst nettverkskort med støtte for Draft-N. Da skal vi ha en fiberoptisk internettlinje på 25/2mbs, en D-Link DIR-655, DIR-855 eller DGL-4500 trådløs router, samt 500GB eller 1TB 7200RPM nettverksdisker på nettverket. Planen var jo da å laste ned filmer fra nettet fremfor å kjøpe filmer i butikken, da det er generelt bedre av flere årsaker. Du slipper jo blant annet alle disse diskene, diskene kan jo fort få slitasje skader osv, du kan laste ned filmene mens du er på jobb osv, istedenfor å måtte dra i butikken å kjøpe dem eller bestille de på nettet. Og det er generelt billigere med digital nedlasting fremfor å kjøpe filmer i butikk. Osv.. Derfor var planen det at alle filmer skulle lastes ned og oppevares på nettharddiskene og på harddisken til stue PC-en. Med 500GB eller 1TB kapasitet på nettdiskene og en del plass på selve Stue PC-en, så burde det holde til en del filmer, samt musikk. En HD-film tar vell gjennomsnittlig 12-15GB i 1080P, om jeg ikke tar helt feil? Og tar vell ikke stort mer enn 8-10GB i 720P? Dessuten har vi jo muligheten for å spille av HD-DVD og Blu-Ray filmer til nød. Så til film virker en stue-PC og harddisk løsning som et langt mer økonomisk og bedre valg enn å skaffe seg en dyr dedikert avspiller for HD-formatene. Det blir vell heller ikke noen merkbar dårligere kvalitet på lyd / bilde med en slik stue-PC løsning fremfor dedikerte avspillere, blir det? Så langt har vi kommet frem til at en Stue-PC er et genialt valg. Rett oss om vi har tenkt feil Det er derimot når vi kommer til TV-sendings delen vi blir brått veldig usikre. Hvor godt nett-TV utvalg er det egentlig? Hvordan fungerer det? Vi ønsker jo oss kanaler som NRK (1 + 2, kanskje også 3?), TV2, TV2 Zebra, TV Norge, Disney Channel, Jetix, Cartoon Network, Discovery Channel osv.. Kanskje til og med TV3, Viasat 4 osv..? Men er det mulig å få disse kanalene via nett-TV? Hvordan er eventuelt kostnadene for dette via nett-TV sammenlignet med å ha de via for eksempel Canal Digital osv? Er det overhode mulig å kjøre alt vi nett-TV? Eller kan vi bare glemme det med engang? Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 26. desember 2007 Del Skrevet 26. desember 2007 Det virker som du er ute etter å bygge det samme som jeg har tenkt meg Når det gjelder dette med video, filmer etc. har du egentlig helt rett i at HTPC er en bra løsning. Men jeg anbefaler deg å ha et dedikert skjermkort med HDCP så du kan spille av HD DVDer og Blu-Ray-skiver dersom det er aktuelt. Radeon HD2400 eller HD2600 pleier å være mine standardanbefalinger til denslags. Når det gjelder TV - uhm, vel. Velvel. Det der er ikke lett. Nett-TV har jeg ikke så mye peiling på men det virker ikke som det er noe å satse på. Det må jo streames og da blir kvaliteten møkkadårlig etc. For all del, korriger meg hvis jeg tar feil, men jeg tror ikke det er noe å satse på. Faktisk skal jeg også snart få fiber her - skal du ha fra en lyse-partner? De bruker AFAIK samme opplegg alle sammen, og da regner jeg med at det er TV-abonnement inkludert. Dette er et litt interessant TV-opplegg; det er en halv-standard men kryptert IPTV som går over nettverkskabel fra hjemmesentral-dippedutt-greia fram til en dekoder. Egentlig skulle det vært mulig å sende IPTV-signalene inn i PCen og bruke den som dekoder men det er kryptert, dessverre. Imidlertid kan du la A/V-en gå fra dekoderen til PCen og til TV-en, men det er litt overtungvindt. Skal du ta opp TV-sendinger? Hvis ikke er det enkelt: HDMI fra dekoder til TV. Så er det bare å bytte mellom PC og dekoder som signalkilde. Hvis du skal ta opp kan du bruke SweetSpot PDI Deluxe-kortet for å ta opp over komponent (men dessverre ikke i HD). Videoopptakskort med DVI/HDMI finnes så vidt jeg vet ikke. -G.G. Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 26. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2007 Jeg har spurt litt rundt om den der NETT-TV løsningen. Og den ser ut til å være umulig å gjennomføre per dags dato. Uansett så ville den nok heller ikke blitt noe billigere enn en digital-TV løsning, heller dyrere, samt at bildekvaliteten er katastrofalt mye dårligere på de aller fleste sendinger. Det vi tenkte var at siden vi fikk fiber, så skulle det hvert fall være teoretisk mulig å streame minst like bra kvalitet som du får på digital-TV igjennom nettlinja. Men den gang ei. Er nok likså greit, og mye lettere å kjøre en digital-TV løsning uansett. Kunne jo eventuelt kjørt digital TV-en igjennom PC-en via et TV-kort, men det skal visstnok også være fryktelig vanskelig her i landet, da vi trenger disse dekoderkortene og alt sånt, som du ikke kan putte inn i PC-en. Ergo må du ha en godkjent Canal Digital / Viasat "boks". Så TV delen kan vi jo bare legge dødt. Som jeg nevnte hadde vi planer om å ha en kombi HDDVD og Blu-Ray spiller på PC-en. Det Micro-ATX hovedkortet vi så på fra ASUS har jo integrert skjermkort og lydkort med HDMI utgang. Siden den har HDMI utgang, så støtter den vell også HDCP? Ser ikke helt poenget med HDMI uten HDCP. Men det er kanskje andre fordeler med et dedikert skjermkort? Da kanskje dette integrerte skjermkortet ikke er "kraftig" nok, og innehar spesifikasjoner og egenskaper som gir deg noen god HD-avspilling? Og at et HD 3850 kanskje har så store fordeler der, at det burde vurderes? Men da forsvinner plutselig HDMI utgangen igjen da, da må det adaptere til osv.. Og folk sier at det går utover kvaliteten. Når det gjelder vår fiberoptiske linje, så får vi den levert fra vår lokaleleverandør "Nittedalsnettet" For å få denne linjen til en veldig god pris, skal vi bli totalt kunde, så vi får IP-telefoni, Digital-TV og internett fra Nittedalsnettet. Og alt vil så vidt jeg vet gå over fiberlinjene. Uten å begrense nettlinja vår, så vår 25mb linje skal ikke bli redusert til 15mb på grunn av digital-TV, som for eksempel er tilfelle med kunder hos NextGenTel når de mottar digital-TV over nettlinja. Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 27. desember 2007 Del Skrevet 27. desember 2007 Så du skal altså ha TV over fiberlinja? Jeg skjønner ikke helt sammenhengen i det du sier; hvorfor skal du bruke nett-TV eller noe i den dur hvis du får TV over fibergreia? Når det gjelder skjermkort har vanligivis ikke integrerte skjermkort HDCP, alt HD-innhold som er HDCP-kryptert blir nedskalert til SD. Du har helt rett i at da forsvinner poenget med HDMI, men det er sånn det er. Dessuten er ofte det meste med integrerte skjermkort begredelig uansett, inkludert videoaksellerasjon. Men du trenger ikke noe HD 3850. Det holder med et HD 2400 - det er VIDEOaksellerasjon, ikke 3D det er snakk om her, og der er de fleste korta i HD 2000 og HD 3000-seriene likestile med unntak av HD 2900 XT som er den eldste modellen i serien. Men den er en varmeovn uansett og er utelukka i denne sammenhengen. Det er en myte at adaptere ødelegger digitale videosignaler, med mindre det er et ufattelig dårlig adapter. Analoge signaler er mye mer sensitive ovenfor forstyrrelser og denslags. Det følger så vidt jeg vet med DVI/HDMI-adaptere til alle ATI HD-kort, og du får lyd over HDMI med dem også. -G.G. Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 27. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2007 Så du skal altså ha TV over fiberlinja? Jeg skjønner ikke helt sammenhengen i det du sier; hvorfor skal du bruke nett-TV eller noe i den dur hvis du får TV over fibergreia? Når det gjelder skjermkort har vanligivis ikke integrerte skjermkort HDCP, alt HD-innhold som er HDCP-kryptert blir nedskalert til SD. Du har helt rett i at da forsvinner poenget med HDMI, men det er sånn det er. Dessuten er ofte det meste med integrerte skjermkort begredelig uansett, inkludert videoaksellerasjon. Men du trenger ikke noe HD 3850. Det holder med et HD 2400 - det er VIDEOaksellerasjon, ikke 3D det er snakk om her, og der er de fleste korta i HD 2000 og HD 3000-seriene likestile med unntak av HD 2900 XT som er den eldste modellen i serien. Men den er en varmeovn uansett og er utelukka i denne sammenhengen. Det er en myte at adaptere ødelegger digitale videosignaler, med mindre det er et ufattelig dårlig adapter. Analoge signaler er mye mer sensitive ovenfor forstyrrelser og denslags. Det følger så vidt jeg vet med DVI/HDMI-adaptere til alle ATI HD-kort, og du får lyd over HDMI med dem også. -G.G. Takker for svar Det var kanskje litt forvirende med det jeg sa om TV over fiberlinja. Det jeg mente var å kjøre 100% Nett-TV, og Nett-TV streames jo via internett, og dermed går det over fiberlinja. Men hele TV-konsepter jeg tenkte på har jeg lagt dødt nå uansett, så det er ikke noe mer å tenke på Det er bare en ting jeg lurer på. Om jeg har et dedikert skjermkort, og bruker en DVI <--> HDMI adapter, og kobler den inn på vår Yamaha RX-V1800 AV-forsterker. Hvordan kommer lyden seg igjennom? Virker kanskje som et helt idiotisk spørsmål, det er bare noe jeg ikke forstår helt. HDMI skal jo overføre både lyd og bilde, men et skjermkort har da ingen lydprosessor eller noe så den kan da ikke overføre lyd? Siden jeg skal benytte meg av HDMI så kan jeg vell ikke bruke HDMI for bildet, også komme med noe annet for lyd? Trodde alt måtte gå igjennom HDMI (altså både lyd og bilde igjennom den samme kabelen). Mulig jeg er helt på jordet er nå En annen ting jeg lurte litt på er hvor stor innvirkning lyd kortet i Stue PC-en har? Vi har som sagt en Yamaha RX-V1800 AV-forsterker, og et 5.1 Kirksaeter anlegg. Det jeg først trodde var at lyd kortet i PC-en ikke hadde så må å si, bare den for overført lyden til forsterkeren, så er det jo den som tar seg av alt. Men om lyd kortet ikke har Dolby Digital TrueHD, Pro Logic II eller noe, vil vi da forsterkeren kunne benytte seg av det? Lenke til kommentar
--SuperTed-- Skrevet 28. desember 2007 Del Skrevet 28. desember 2007 Du har helt rett i at HDMI skal overføre lyd og bilde, men da kun om det kommer fra en kilde som er HDMI (altså både lyd og bilde). Hvis du skal bruke et DVI <--> HDMI adapter må du hente lyden fra et annet sted (om det finnes skjermkort med lyd & bilde vet jeg ikke). Jeg holder på å bygge meg stuepc (HTPC) selv nå og skal splitte lyd og bilde signalene, det er ikke noe problem. Du kan fint bruke HDMI-kabelen til å overføre bildet til din LCD TV, eller din hjemmekinoreceiver om du ønsker det (men hvorfor??), og hente lyden fra hovedkortets integrerte lydkort og dra denne inn i Yamaha'en. Forsterkeren vil fint kunne bruke lydsignalene fra det integrerte lydkortet, spørsmålet er bare på hvilken måte du overfører lyden til forsterkeren. Jeg skal bruke optisk kabel hos meg (de fleste hovedkort har optisk lydutgang i dag), men du kan sikkert også bruke digital coax (den som ser ut som en gammeldags antennekabel). Begge deler gir deg digitale lydsignaler som gjør at forsterkeren får jobben med å prosessere lydsignalene. Om du får DD TrueHD eller Pro Logic II kan du sjekke med produsenten, men jeg skulle da tro at ikke det var noe problem så lenge forsterkeren din har det. Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 28. desember 2007 Del Skrevet 28. desember 2007 Når det gjelder ATIs kort har de en finurlig løsning hvor de sender lyd til HDMI-adapteret over noen ledige pinner i DVI-kontakten. En DVI-D Dual-Link-kontakt har flere pinner enn en DVI-D Single-Link, og siden det bare er Single-Link-signal som går gjennom HDMI blir det noen ledige pinner i DVI-kontakta som brukes til lyd til HDMI-adapteret - men dette fungerer bare med adapterne som ATi selv lager. Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 29. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2007 Hvordan vil lyd og bildekvalitet osv være på en slik Stue-PC sammenlignet med en topp dedikert HD DVD / Blu-Ray spiller? Spilleren / PC-en skal kobles opp mot vår Yamaha RX-V1800 receiver, og Hitachi LD6600 37" 720P LCD-TV Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 Ingen forskjell. PC og dedikert spiller er like bra til denslags. Lenke til kommentar
Digitalis Skrevet 26. januar 2008 Del Skrevet 26. januar 2008 (endret) Integrerte skjermkort støtter av og til HDCP. Velger du et integrert kort med HDCP og HDMI tar du lyden ut via HDMI kontakten. Jeg har et Abit kort med HDMI og integrert skjermkort. Der finnes både HDCP og Nvidia pure video chip på kortet. Det spiller alt av HD materiale. Har HD DVD spiller og bruker Power DVD samt Nvidia Pure Video software. Gir meget bra bilde Endret 26. januar 2008 av Digitalis Lenke til kommentar
myhken Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 Ser at du planlegger å ikke ha mer enn 1 TB lagring....du vil nok se at det er i minste laget. Jeg har en stue pc der jeg har lagt inn alle DVD filmene (+serier osv) og i dag har jeg rundt 450 DVD plater inne på PC-en. Har nå 4.000 GB med diskplass (4.0 TB) og for øyeblikket har jeg under 500 GB ledig. Så film tar plass. En HD film tar opp mot 33 GB så laste ned HD filmer vil ta tid og plass. MEn det er genialt å lage seg ett slikt system, for det er utrolig kjekt å kunne sitte å velge mellom masse DVD plater uten å måtte bytte plate osv, og være redd for at platen får riper. På den andre siden, så er jeg mer redd for en av diskene tar kvelden. Mistet ca 100 filmer for en tid tilbake da en av diskene tok kvelden. Og det blir ikke mye økonomisk å ha backup av 4 TB. Og det tar tid, mye tid, å legge inn 100 DVD plater på pcen igjen..... Har i dag ca 1.6 TB med backup på disker som ligger i skuffen + et par eksterne disker. Har plukket ut de beste filmene, slik at jeg i alle fall har dem. Lenke til kommentar
Raggamuffin Skrevet 22. februar 2008 Del Skrevet 22. februar 2008 Hvis du har muligheten kan du sette diskene opp i et raid system, det krever forsåvidt at alle diskene er like store alle sammen (eller så blir alle diskene behandlet som den med minst kapasitet) Fordelen er at du kan bytte ut en disk hvis den kræsjer, så kan data`n blir gjennopprettet automatisk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå