Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PCen fryser helt random

Anbefalte innlegg

Hei!

I løpet av de siste 3-4 dagene, har PCen min begynt å fryse helt uten videre.

Når den først fryser, nytter det ikke å gjøre noe og man må skru den av "the hard way" (altså ved å bøye seg ned og fomle etter for så å trykke på av/på-knappen).

Dette skjer helt uten videre, og er svært irriterende.

Jeg har ikke lagt inn noe nytt de siste dagene, og har sjekka PCen for spyware og virus etc uten å finne noe.

Noen som har opplevd noe lignende, og/eller kan forklare meg hva jeg skal gjøre for å fikse det?

PCen er jo ca ny, kjøpt i mars og stæsj.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da har jeg fjerna en del støv (igjen, merkelig hvor fort støvet legger seg).

Samt funnet en ledning som ser ut til å stoppe CPU-vifta nå og da.

Jeg går ut fra at det er problemet, men skulle likt å fått fjerna siste rest av støv når jeg først var i gang.

Hvordan fjerner jeg støv fra f.eks. kjøleribba?

Har ikke luft på boks tilgjengelig, ei heller ministøvsuger.

Lenke til kommentar

Ikke begynn med støvsuging i alle fall. Med den følger det statisk elektrisitet - garantert. Har du ikke luft på boks tilgjengelig, så blås, som Wheelman sa.

Håper det løste seg med at du fikk ordnet på ledningen som var borti CPU-vifta. Hvis ikke, si ifra, så skal vi prøve å hjelpe deg videre.

Lenke til kommentar

Bah, må jeg ha ny?

Det har jeg ikke, det blir langt å vente helt til 3. dag jul : <

Jeg har jo ikke rørt den gamle, syns det burde gå greit å fortsette med den.

Siden det er Intel, satser jeg på at det går bra et par dager og fikk endelig montert den igjen.

Temperaturen gikk ned med 20 grader! ^^

Men det fikset ikke problemet, den fryser fortsatt helt uten videre.

Endret av Datasmurf
Lenke til kommentar

Sikkert problemer med ram, vanlig grunn til random frys ;)

Prøv å last ned memtest68, instaler det på en diskett og boot fra dn, ved oppstart. Den vil da kjøre diverse ram tester og se etter errors. Da får du hvetfall vit om det er problemet. Mer kan jeg ikke :p Får håpe noen andre kan fullføre posten min :)

Endret av lasjh2k
Lenke til kommentar

Rydde-razzia som at mamma låste seg inn på rommet mitt en dag (jeg bor ikke hjemme lenger, men har fortsatt gutterommet stående med masse funky stæsj, veldig mye pc-deler og kos og rot som hu kaller det :p) og gikk løs på stæsjet mitt med gummihansker og søppelsekk. Og da forsvant den gamle floppy-disken jeg hadde liggende oppå en høyttaler, sammen med en halvveis funksjonell fjernkontroll, en del disketter, noen gamle harddisker, ledninger, bokser, flasker, alt mulig egentlig.

Lenke til kommentar

Kjør 3 hele passes. Da bør alt være OK dersom ingenting er funnet.

Gikk gjennom postene igjen her nå. Ta og kjør PrimePC eller hva det nå heter. I alle fall et program som kjører CPU på 100% i et par timer. Dersom dette også går greit, er det antakelig Windowsen din som er ustabil. Du kan jo prøve kjøre en Linux Live-CD, f.eks. Ubuntu. Dersom det ikke er noen problemer med Linux, er Windows problemet.

Endret av Ratleto
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...