Gå til innhold

negativer /digitalt/ lagring

Anbefalte innlegg

er det mulig å få negativer fra gamle bilder inn på data? hva trenge jeg av utstyr etc. Har prøvet flere ganger med spørsmålet men blir tatt for useriøs av forum. ikke så lett å formuler seg når vi ikke er drevne verken på data eller fotoverden. men kansje forum ikke er intresert i folk som ønske hjelp

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Du kan i værste tilfelle bruke en vanlig flatbed scanner med negativ/dias adapter. Men jeg kan love deg at negativene blir helt elendige i forhold til en skikkelig negativscanner.

Det du kan se etter er en såkalt dedikert negativscanner, primaeksempel for forbrukere er vel Nikon Coolscan LS serien: https://prisguiden.no/vis_kategori....mp;submit=S%F8k

Der får du vel egentlig alt du trenger. Å blåse gamle(og nye) negativer rene med komprimert luft o.l. kan også være en fordel :)

Ett skikkelig bildebehandlingsprogram er vel også å foretrekke for å gjøre de siste småtouchene på de scannede bildene.. :)

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
Hei

Du kan i værste tilfelle bruke en vanlig flatbed scanner med negativ/dias adapter. Men jeg kan love deg at negativene blir helt elendige i forhold til en skikkelig negativscanner.

Det du kan se etter er en såkalt dedikert negativscanner, primaeksempel for forbrukere er vel Nikon Coolscan LS serien: https://prisguiden.no/vis_kategori....mp;submit=S%F8k

Der får du vel egentlig alt du trenger. Å blåse gamle(og nye) negativer rene med komprimert luft o.l. kan også være en fordel :)

Ett skikkelig bildebehandlingsprogram er vel også å foretrekke for å gjøre de siste småtouchene på de scannede bildene.. :)

Hei

er dette en sånn? Plustek Optic-Film 7200 til kr 1529

Lenke til kommentar

Nikon Coolscan V LS-50 ED til ca 3900 er den jeg ville kjøpt. (joda, jeg er vel Nikon hore da, men men). Gode reviews, har ICE (støvfjerning)...

Akam.no har også en test der LS-50 og ett par andre er med, du kan jo kikke over den også.

http://www.akam.no/test/skanner/digitalise...e_skanner/12881

http://www.akam.no/test/skanner/test_av_35mm_filmlesere/8227

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Hei,

det finnes fotobutikker som kan gjøre dette for deg.

Dersom du ikke har så alt for mange negativ/dias du ønsker å skanne kan det absolutt være et alternativ å sjekke pris på skanning.

Har du mange negativ og/eller tar mye bilder med film vil det i lengden lønne seg å kjøpe en dedikert skanner i stedet for å få det utført av butikker.

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar

Det er også viktig å sjekke at butikken gjør en ordentlig jobb. Lever et eller to dias som en test for eksempel.

Noen butikker bruker løsninger som bruker 3-4 sekunder på å scanne et dias, og lagrer i maks en megapiksel. Andre bruker scannere som bruker 30 sekunder pluss en del på digital etterbehandling, og lagrer i seks megapiksler eller mer. Tro meg, forskjellen i resultat er enorm.

På jobben bruker vi storebroren til Nikon LS-50 som er nevnt over her. Har scannet mange dias for kunder, og en mengde egne negativer. Kvaliteten blir ekstremt god. Kvalitetsforskjellen mellom LS-50 og 5000 er ikke enorm, den største forskjellen ligger i hastighet og kanskje noen muligheter for funksjoner og/eller utbyggingsmuligheter. Har du en del dias, vil jeg anbefale denne. Når du har scannet alle dine dias, kan den selges for en god pris på nettet/nettauksjoner. Det er mange som ser etter slike til en rimelig penge, og de går stort sett for en ganske høy pris brukt. Så til slutt, er det ikke sikkert at den koster deg mer enn 1500-2000 kroner totalt.

Lenke til kommentar
Det er også viktig å sjekke at butikken gjør en ordentlig jobb. Lever et eller to dias som en test for eksempel.

Noen butikker bruker løsninger som bruker 3-4 sekunder på å scanne et dias, og lagrer i maks en megapiksel. Andre bruker scannere som bruker 30 sekunder pluss en del på digital etterbehandling, og lagrer i seks megapiksler eller mer. Tro meg, forskjellen i resultat er enorm.

De fleste kan nok stille inn hva slags kvalitet de skal scanne i. Gi beskjed om at du ønsker beste kvalitet i hvert fall. Der jeg jobber blir det omlag 13MP på vanlig 135-film. Vi behandler ikke filene med mindre man ber om det, men kan selvfølgelig også gjøre det om vi blir bedt om det.
Lenke til kommentar

Og noen butikker herper negativene dine i prosessen med å scanne... selvgjort er velgjort.

Dessuten er det som regel pøkkings dyrt å få scannet inn negativer fra butikker? Slik at hvis du har endel, så lønner det seg sannsynligvis å gjøre det selv (regn med å betale mucho extra for mer enn basic kvalitet på scans).

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...