aspire300 Skrevet 25. desember 2007 Del Skrevet 25. desember 2007 Jeg sitter her med en flunkende ny LP spiller. Da jeg ikke fikk den til å funke skikkeleg fiklet jeg med det som var, og da også denne røde bryteren som jeg switchet fra 220V til 110v. Da blinket lyset, og nå er den helt død (var ikke noe smell eller røyk). Skjønte rimelig raskt at jeg kanskje hadde gjort noe forferdelig idiotisk, og noen søk på nettet gjør mine mistanker enda sterkere. Kan noen som har peiling på dette si om jeg har brent hele spilleren, eller kan det bare være en sikring som er gått. Hadde vært litt kjedelig om spilleren må kasserest før den i det hele tatt er brukt.... Gode råd blir motatt med takk Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 25. desember 2007 Del Skrevet 25. desember 2007 Begge ting er mulig. Men i noen tilfeller kan sikringene på slike enheter være idiotisk plassert slik at det å skifte dem kan være en utfordring i seg selv. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 25. desember 2007 Del Skrevet 25. desember 2007 (endret) Som Thorsen sier, så kan det hende at en sikring i spilleren har reddet deg. Litt fra ohms lov: Dersom du dobler spenningen, så firdobler effekten og strømmen. Dersom sikringen er riktig dimmensjonert, så skal derfor sikringen ryke når strømmen økes 4 ganger. Post et bilde av innmaten av spilleren, så er det sikkert noen yrkisser som gidder å ta bildet inn i paint og forklare hvilke spenninger som skal kan måles rundt om. Mvh LL. Endret 25. desember 2007 av Luske_Ludvig Lenke til kommentar
aspire300 Skrevet 25. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2007 Om en sikring ikke har reddet meg, hva er det da som har skjedd? Er hele spillerem ødelagt for godt? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 25. desember 2007 Del Skrevet 25. desember 2007 (endret) Det virker som denne røde velgeren kan sammenlignes med en knapp det står "ikke trykk på knappen" på. Man bare må prøve og katastrofen er et faktum. Endret 25. desember 2007 av perpyro Lenke til kommentar
brickhead Skrevet 25. desember 2007 Del Skrevet 25. desember 2007 (endret) Litt fra ohms lov: Dersom du dobler spenningen, så firdobler effekten og strømmen. Dersom sikringen er riktig dimmensjonert, så skal derfor sikringen ryke når strømmen økes 4 ganger. Strømmen firedobles ikke dersom lastmotstanden er konstant. Den dobles, ettersom spenningen er doblet. Produktet av dobbel spenning og dobbel strøm, blir firedobbel effekt. Og ja, sikringen bør gå lenge før dobbel strøm (i mer enn noen få perioder). Fraværet av røyk kan tyde på at det er (var) en sikring der. Endret 25. desember 2007 av brickhead Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 25. desember 2007 Del Skrevet 25. desember 2007 Om en sikring ikke har reddet meg, hva er det da som har skjedd? Er hele spillerem ødelagt for godt? Om sikringen ikke har reddet deg kan en god del interne komponenter være svidde. Dersom du er heldig bare noen få, som er enkle å lokalisere og det kan være enkelt å bytte ut. Men det kan ofte være vanskelig å finne ut hva som er ødelagt uten å skikkelig feilsøkingsverktøy og kjennskap til elektronikk. Lenke til kommentar
aspire300 Skrevet 25. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2007 Har nå fått fagfolk til å sett på spilleren, og heldigvis var det kun sikringen som var gått. Puhh Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 25. desember 2007 Del Skrevet 25. desember 2007 Har nå fått fagfolk til å sett på spilleren, og heldigvis var det kun sikringen som var gått. Puhh Kjekt at du var såpass heldig. Får håpe du får spilleren til å fungere skikkelig da uten å røre den røde knappe igjen Lenke til kommentar
Snuggis Skrevet 25. desember 2007 Del Skrevet 25. desember 2007 Jeg sprengte et strømsystem på denne måten en gang (A) Hele PC`n kortslutta, strømsystemet bulte utover og olje fra kondensatorene randt ut Fikk noen heftige røykeffekter da ^^ Lenke til kommentar
aspire300 Skrevet 26. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2007 Får håpe du får spilleren til å fungere skikkelig da uten å røre den røde knappe igjen Er nå en effektiv måte å lære på om ikke annet...! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå