Gå til innhold

110v 220v bryter

Anbefalte innlegg

Jeg sitter her med en flunkende ny LP spiller. Da jeg ikke fikk den til å funke skikkeleg fiklet jeg med det som var, og da også denne røde bryteren som jeg switchet fra 220V til 110v. Da blinket lyset, og nå er den helt død (var ikke noe smell eller røyk). Skjønte rimelig raskt at jeg kanskje hadde gjort noe forferdelig idiotisk, og noen søk på nettet gjør mine mistanker enda sterkere.

Kan noen som har peiling på dette si om jeg har brent hele spilleren, eller kan det bare være en sikring som er gått. Hadde vært litt kjedelig om spilleren må kasserest før den i det hele tatt er brukt....

Gode råd blir motatt med takk ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som Thorsen sier, så kan det hende at en sikring i spilleren har reddet deg.

Litt fra ohms lov: Dersom du dobler spenningen, så firdobler effekten og strømmen. Dersom sikringen er riktig dimmensjonert, så skal derfor sikringen ryke når strømmen økes 4 ganger.

Post et bilde av innmaten av spilleren, så er det sikkert noen yrkisser som gidder å ta bildet inn i paint og forklare hvilke spenninger som skal kan måles rundt om.

Mvh LL.

Endret av Luske_Ludvig
Lenke til kommentar
Litt fra ohms lov: Dersom du dobler spenningen, så firdobler effekten og strømmen. Dersom sikringen er riktig dimmensjonert, så skal derfor sikringen ryke når strømmen økes 4 ganger.

Strømmen firedobles ikke dersom lastmotstanden er konstant. Den dobles, ettersom spenningen er doblet. Produktet av dobbel spenning og dobbel strøm, blir firedobbel effekt. Og ja, sikringen bør gå lenge før dobbel strøm (i mer enn noen få perioder). Fraværet av røyk kan tyde på at det er (var) en sikring der.

Endret av brickhead
Lenke til kommentar
Om en sikring ikke har reddet meg, hva er det da som har skjedd?

Er hele spillerem ødelagt for godt?

Om sikringen ikke har reddet deg kan en god del interne komponenter være svidde. Dersom du er heldig bare noen få, som er enkle å lokalisere og det kan være enkelt å bytte ut. Men det kan ofte være vanskelig å finne ut hva som er ødelagt uten å skikkelig feilsøkingsverktøy og kjennskap til elektronikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...