Gå til innhold

Valg av chipset?

fiskum

Anbefalte innlegg

Hallo!

Jeg er på nippet til å oppgradere, men lurer på hvilket chipset jeg skal velge?

Hvilket chipset gir best ytelse til gaming per dags dato? 650i, 680i, 780i, P35, evt noen andre?

Tenkte å legge meg i prisklasse rundt 1500kr, med mulighet til å strekke meg til 2000kr.

Har planlagt å kjøpe Q6600 eller E6850(socket 775), gode overklokkingsegenskaper er å foretrekke, SLI er et must, minne 2-4GB (skal også overklokkes).

Noen som har noen å anbefale? Fordeler/ulemper?

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis SLI er et must så må du (dessverre) holde deg til Nforce, i din prisklasse betyr det 780i, da det virker som de har klart å luke vekk en del feil fra 6xx serien - selv om 780i egentlig bare er en 680i chip med en Nvidia pcie 2.0 bridge chip gjemt under samme Northbridgekjøler.

De største bakdelene med Nforce chipset er vel stort sett masse rare bugs, 6xx serien + Intel Quad er ingen god ide, voldsom varmeutvikling osv.

Det står side opp og side ned bare her på forumet om dette - sammenlignet med Intel chipset er Nforce bare sorgen - men skal man kjøre SLI får man lide seg igjennom -)

PS! Men skal du ikke overklokke er ikke dette noe stort problem.

Endret av PerUlv2
Lenke til kommentar
Akkurat! Er det så mye feil med nVidia altså? Merkelig...

Noen som kan anbefale et system med AMD og hovedkort med Crossfire, tilsvarende Intel med SLI og to GeForce 8800GT?

Takker for svar så langt! :)

Intel X38, 2x3870 - fungerer som bare f. og yter like bra eller bedre enn 2x8800GT (Crossfire er mer effektivt enn SLI)

Eks. på hovedkort: Gigabyte X38-DQ6 (som jeg har akkurat nå), Asus P5E, Abit iX38

Lenke til kommentar

Ok! Takker så mye for hurtige og veldig nyttige svar! ;)

Trodde nVidia/Intel C2D var det "beste" for tiden... det var derfor jeg tenkte jeg skulle prøve det. Er egentlig en ihuga AMD/ATI-fan, og har hatt det helt siden Thunderbird 1GHz kom på markedet for veldig lenge siden :p Men trodde som sagt at det var nVidia/Intel som hadde tatt over tronen... Skal revurdere valgene, og se hva jeg havner på ;)

Men når det kommer til ATI/AMD, er det X38 eller P35 som er noe å satse på?

Lenke til kommentar

Intel X38/P35 er S775 for Intel prosessorer bare så det er sagt - AMD har ingenting som er i nærheten av Intel pr dags dato - særlig ikke når det er snakk om overklokking i tillegg.

Den største forskjellen på P35 og X38 er at X38 støtter 2x pcie 2.0 x16, mens P35 støtter 1x pcie 1.0 x16 og en 1x pcie 1.0 x4 - du taper litt ytelse i Crossfire med to 3870 i forhold til X38.

Lenke til kommentar

Neida, alle P35 med to pcie x16 porter kjører Crossfire, men du vil tape litt ytelse da den ene pci x16 porten kjører i 4x modus.

Men det kommer flere Intel X48 hovedkort på markedet rett over jul, disse vil nok stort sett være DD3 kort, men dukker nok opp noen DDR2 varianter også - om det er noe poeng å velge X48 over X38 er jeg ikke sikker på da men....

Endret av PerUlv2
Lenke til kommentar
Neida, alle P35 med to pcie x16 porter kjører Crossfire, men du vil tape litt ytelse da den ene pci x16 porten kjører i 4x modus.

Men det kommer flere Intel X48 hovedkort på markedet rett over jul, disse vil nok stort sett være DD3 kort, men dukker nok opp noen DDR2 varianter også - om det er noe poeng å velge X48 over X38 er jeg ikke sikker på da men....

Intel X48 blir et "bedre" chipset, med generelt høyere kvalitet på komponentene.

Dog i praktisk ytelse er vell forskjell bare den at den støtter høyere FBS (busshastighet) enn X38,

ellers er resten "helt likt".

Og Intel X48 skal visstnok være DDR3 eksklusivt. Ergo ingen DDR2 varianter, så du blir nødt til å skaffe overpriset DDR3 minnebrikker.

Lenke til kommentar
Joda, X48 støtter DDR2

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=170089

Gigabyte har også bekreftet at de kommer til å lansere en DDR2 utgave

Det er jo en positiv ting.

Dog som jeg nevnte så er vell den eneste "offisielle" forskjellen på Intel X38 og X48 det at X48 har støtte for høyere busshastigheter.

Her er hva HW.no skrev:

Fokus for X48 blir på spillere og entusiaster, og nyvinninger i forhold til X38 blir hovedsakelig støtte for 1600FSB og DDR3-minne klokket til 1600 MHz effektivt (XMP-moduler).

For å kunne bruke DDR3-1600-minne må man imidlertid begrense seg til én modul per kanal, og prosessoren må kjøre på 1600FSB. Det blir mao. ikke mulig å kjøre på 1333FSB eller lavere med 1600 MHz minnefrekvens.

Så om det er tilfelle, så er det vell nesten ikke noe poeng å gå for X48 om du ikke kjører DDR3.

Men jeg tror nok kvalitetskravene til komponentene på et Intel X48 hovedkort er strengere enn på X38.

Lenke til kommentar
Så om det er tilfelle, så er det vell nesten ikke noe poeng å gå for X48 om du ikke kjører DDR3.

Men jeg tror nok kvalitetskravene til komponentene på et Intel X48 hovedkort er strengere enn på X38.

Har vondt for å tro at kvaliteten på f.eks Gigabyte X38-DQ6 eller for den saks skyld Asus Maximus kan forbedres så veldig mye.......

Lenke til kommentar

Ok, takker for alle svar!

Skal se om jeg gidder å vente eller ikke...blir jo sikkert ikke billigere å investere i noe nyere...

EDIT: Tror jeg har bestemt meg for X38...Hvis det er noen som har forlsag til HK som jeg ikke bør gå glipp av, er dere hjertelige velkomne! ;) Tenkte på P5E...

Endret av fiskum
Lenke til kommentar

Jeg har som tidligere nevnt et Gigabyte X38-DQ6 og kan anbefale det på det varmeste - men, dette er et highend kort på alle måter og du bør ha en del erfaring med overklokking fra før (regner med du skal overklokke), det samme gjelder forsåvidt alle X38 kort.

Min Q6600 kjører på 3.6ghz med X38´en, i MSI P35 kortet mitt (som jeg også er meget fornøyd med) klarer den 3.2ghz, i et Asus P5N-E SLI (Nforce 650i) klarer den maks 2.7ghz med samme ram/kjøler (pluss att Nforce chipsettet ble nesten like varmt som CPU´n)

Lenke til kommentar
Jeg har som tidligere nevnt et Gigabyte X38-DQ6 og kan anbefale det på det varmeste - men, dette er et highend kort på alle måter og du bør ha en del erfaring med overklokking fra før (regner med du skal overklokke), det samme gjelder forsåvidt alle X38 kort.

Min Q6600 kjører på 3.6ghz med X38´en, i MSI P35 kortet mitt (som jeg også er meget fornøyd med) klarer den 3.2ghz, i et Asus P5N-E SLI (Nforce 650i) klarer den maks 2.7ghz med samme ram/kjøler (pluss att Nforce chipsettet ble nesten like varmt som CPU´n)

Ok, takker! =) Spørs om det ikke blir et Gigabyte-kort på meg :p

Tusen takk for alle svar! Jeg anser denne posten som ferdigsvart/løst! =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...