Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Får ikke vrid om nøkkelen


trra

Anbefalte innlegg

2500-3000kr koster det for et repsett til tenningslåsen, selve jobben tok såvidt en time, men de hadde ikke ledig time før om 3 uker, så da må man prøve selv. Hva er enkleste måten å demontere låsen på, tenker da på skruene uten hode, må de borres ut eller kan man meisle de?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2500-3000kr koster det for et repsett til tenningslåsen, selve jobben tok såvidt en time, men de hadde ikke ledig time før om 3 uker, så da må man prøve selv. Hva er enkleste måten å demontere låsen på, tenker da på skruene uten hode, må de borres ut eller kan man meisle de?

 

Vanskelig å si uten å ha sett problemet på nært hold.. Går det an å få slipt/filt til to flatsider så du får tak med en åpen fastnøkkel er kanskje det greiest. Eventuelt kappe av hele det gjenværende hodet og bruke rørtang på resten etter at du har fått skilt delene fra hverandre? Skal delene med disse skruene i brukes opp igjen eller byttes ut? Eller for å spørre på en annen måte; må du ha de fra hverandre uskadd? :innocent:

 

Sikker på at du absolutt må demontere disse skruene? Hva inngår egentlig i repsettet? Ville tro det skulle være nok å bytte bare selve sylinderen på den måten jeg nevnte i forrige innlegg?! (Prøvde du den metoden?)

Lenke til kommentar
2500-3000kr koster det for et repsett til tenningslåsen, selve jobben tok såvidt en time, men de hadde ikke ledig time før om 3 uker, så da må man prøve selv. Hva er enkleste måten å demontere låsen på, tenker da på skruene uten hode, må de borres ut eller kan man meisle de?

Jeg pleier å bruke en smal bådsliper, og bruke enden av denne til å slipe vekk hodet på skruene, har man tilgang på noe sånt er det som regel veldig greit. Men du kan jo godt prøve deg med meisel, eller borr. Men det kan være vanskelig å komme i gang med borr siden det gjerne sitter igjen en liten tapp i midten der skruen her knekt av ved montering.

Disse skruene er som du nevnte tidligere laget slik for at det skal være litt jobb å stjele bilen. Når man monterer ny lås bruker man nye skruer som er dreid ned like under hodet, og skrur de fast til hodet knekker av. (da sitter man igjen med de flate hodene som du ser nå)

 

Som regel kan man bytte bare låssylinder, men det krever vanligvis at man får satt nøkkel i "på posisjon", så dersom man ikke har nøkkel, eller låsen er ødelagt må man bytte hele.

Har du startsperre på bilen eller?

Lenke til kommentar
2500-3000kr koster det for et repsett til tenningslåsen, selve jobben tok såvidt en time, men de hadde ikke ledig time før om 3 uker, så da må man prøve selv. Hva er enkleste måten å demontere låsen på, tenker da på skruene uten hode, må de borres ut eller kan man meisle de?

Jeg pleier å bruke en smal bådsliper, og bruke enden av denne til å slipe vekk hodet på skruene, har man tilgang på noe sånt er det som regel veldig greit. Men du kan jo godt prøve deg med meisel, eller borr. Men det kan være vanskelig å komme i gang med borr siden det gjerne sitter igjen en liten tapp i midten der skruen her knekt av ved montering.

Disse skruene er som du nevnte tidligere laget slik for at det skal være litt jobb å stjele bilen. Når man monterer ny lås bruker man nye skruer som er dreid ned like under hodet, og skrur de fast til hodet knekker av. (da sitter man igjen med de flate hodene som du ser nå)

 

Som regel kan man bytte bare låssylinder, men det krever vanligvis at man får satt nøkkel i "på posisjon", så dersom man ikke har nøkkel, eller låsen er ødelagt må man bytte hele.

Har du startsperre på bilen eller?

 

 

er det ikke så pass åpning at du kan bruke en liten vinkelkutter..tror du må kjøpe alt nytt alikavell.

har du sjækka på høgging om de har en bil som du kan dmontere låsen på.

festeboltene blir jo ødelakt men d går jo ant å bruke andre gjennomgangs bolter.

Endret av bamsemoms
Lenke til kommentar
bamsemoms Lagt til I dag, 14:13

er det ikke så pass åpning at du kan bruke en liten vinkelkutter..tror du må kjøpe alt nytt alikavell.

Ja det er også en mulighet.

Det kan jo være greit å ha de nye delene før man gyver løs, men alle de låser jeg har byttet av denne typen der låsen er "klapet" fast rundt rattstammen, har kommet komplett med ny bøyle og skruer. Så om det er lettere å bare kutte bøylen, gjør det.

Lenke til kommentar
bamsemoms Lagt til I dag, 14:13

er det ikke så pass åpning at du kan bruke en liten vinkelkutter..tror du må kjøpe alt nytt alikavell.

Ja det er også en mulighet.

Det kan jo være greit å ha de nye delene før man gyver løs, men alle de låser jeg har byttet av denne typen der låsen er "klapet" fast rundt rattstammen, har kommet komplett med ny bøyle og skruer. Så om det er lettere å bare kutte bøylen, gjør det.

 

bøylen er todelt. festeanordning på ene siden og bolter i den andre.

se om du finner brukt.. nøklene sitter som vanli i tenningslåsen. har ikke høggern de har sikkert de forrige eierne de.

hvis du kutter må du holde noe forran slik at det ikker kommer gnist på ledningene under desjbore.

du kan jo ta deg en runde på skrotn å se etter..

Lenke til kommentar
hvis du kutter må du holde noe forran slik at det ikker kommer gnist på ledningene under desjbore.

 

Det er ikke bare ledninger som kan ta skade av vinkelsliper-gnister (isolasjonen tåler egentlig ganske mye) -pass på at det ikke spruter på vinduene heller, gnister og sveiselopper kan brenne seg fast i glasset så du må bytte vinduet etterpå -og alt av plastinteriør er selvsagt også utsatt..

Lenke til kommentar
Ville tro det skulle være nok å bytte bare selve sylinderen på den måten jeg nevnte i forrige innlegg?! (Prøvde du den metoden?)

Har tatt ut sylinderen, nøkkelen går fremdeles kun til acc , så regner med at det bare er å bytte sylinderen.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Byttet låsesylindren til tenninga og bilen starter, men det var litt styr. Først tok det 2 uker fra jeg bestilte den til jeg fikk den pga jeg skulle ha til samme nøkkel. Itilleg måtte vi sette over et lite deksel som sitter oppå den gamle sylinderen over på den nye, de har forskjellig diameter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...