Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Får ikke vrid om nøkkelen


trra

Anbefalte innlegg

Dette måte selvsagt skje på julaften. Skulle starte bilen, men får ikke vrid nøklen om til on\start. Prøvd med alle nøklene til bilen,men samme problemet. Må man bytte ut hele låsen og få kodet om startsperra eller kan man bare bytte ut en del?

m

Endret av trra
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dette måte selvsagt skje på julaften. Skulle starte bilen, men får ikke vrid nøklen om til on\start. Prøvd med alle nøklene til bilen,men samme problemet. Må man bytte ut hele låsen og få kodet om startsperra eller kan man bare bytte ut en del?

 

Bilen er en 97 Hiace 2,4TD 4WD

 

 

det er ikke bare rattlåsen som sitter ..prøv å dreie rattet begge veier samtidig som du vrir på nøkkelen.. ta litt i når du dreier på rattet.

Endret av bamsemoms
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Ettersom du har prøvd flere nøkler uten hell, er det enten låssylinderen eller koblingsplatene bak som har kilt seg. Du må demontere for å se hvor feilen er. Låssylinder og koblingsstykke får du som regel ut/byttet uavhengig av startsperren (der jeg har gjort dette selv, vaffal).

Lenke til kommentar
Dette måte selvsagt skje på julaften. Skulle starte bilen, men får ikke vrid nøklen om til on\start. Prøvd med alle nøklene til bilen,men samme problemet. Må man bytte ut hele låsen og få kodet om startsperra eller kan man bare bytte ut en del?

 

Bilen er en 97 Hiace 2,4TD 4WD

 

 

Ganske sikkert slitt nøkkel. Har du prøvd en annen nøkkel?

 

Les bedre!

Lenke til kommentar

Jeg og samboern bruker bilen omtrent like mye, så samme nøkkel blir ikke brukt hele tiden. Har ikke hatt noe tegn til at tenningslåsen har vært vrang før, funket helt normall når jeg startet bilen 1 time før dette skjedde. Uansett så kasseres den slitte nøkkelen.

Lenke til kommentar

Nå har jeg aldri vært borti noe som helst med tenningslåser før, men av det jeg kan se kan man kun demontere(to skruer) den hvite kontakten bakerst og den svarte delen som sitter rundt selve nøkkelhullet(en skrue). Ser ut som tenningslåsen kun er festet rundt rattstammen med to skruer som har helt runde hoder. Er dette for å gjøre det vanskeligere å stjele bilen? Bilen står selvsagt ikke her jeg er nå, så kan ikke bare stikke ut og sjekke.

 

Var en annen som hadde opplevd det samme og der måtte de bytte hele tenningslåsen og programmere startsperra på nytt. Tar en TLF til Toyota i morgen, hvis det er noen på jobb der da.

Lenke til kommentar
På endel biler kan man få ut låsesylinderen med og stikke inn en nål i ett hull på siden av huset, da må nøkkelen stå i og være vridd til ACC hvis jeg ikke husker feil. Om det er slik på Toyota er jeg ikke sikker på.

 

Får ikke vridd nøkkel over til ACC, kommer bare halvveis fram, men jeg la merke til at det var et hull i siden med på tenningslåsen, så ut som det var en liten knapp der. Prøvde med litt smøreolje på nøkkelen uten jeg merket noe forskjell. Litt skepsis til å pøse på med olje i tenningslåsen, men er vel kanskje ikke så mye å tape på å prøve det.

Endret av trra
Lenke til kommentar
På endel biler kan man få ut låsesylinderen med og stikke inn en nål i ett hull på siden av huset, da må nøkkelen stå i og være vridd til ACC hvis jeg ikke husker feil. Om det er slik på Toyota er jeg ikke sikker på.

 

Står samme prosedyre i Haynes-manualen til min Hilux, så det gjelder nok også Toyota, men når han ikke får vridd nøkkelen til ACC hjelper det vel lite.. :( Da må man nok enten bore ut sylinderen, eller bytte hele klumpen med tenningslås/rattlås osv. Denne er som trådstarter har oppdaget ofte skrudd fast med spesialskruer, hvor man vrir av hodet med sekskanten etter montering, slik at skruene ikke kan skrus ut igjen, og de må derfor også mest sannsynlig bores ut..

Lenke til kommentar
På endel biler kan man få ut låsesylinderen med og stikke inn en nål i ett hull på siden av huset, da må nøkkelen stå i og være vridd til ACC hvis jeg ikke husker feil. Om det er slik på Toyota er jeg ikke sikker på.

 

Står samme prosedyre i Haynes-manualen til min Hilux, så det gjelder nok også Toyota, men når han ikke får vridd nøkkelen til ACC hjelper det vel lite.. :( Da må man nok enten bore ut sylinderen, eller bytte hele klumpen med tenningslås/rattlås osv. Denne er som trådstarter har oppdaget ofte skrudd fast med spesialskruer, hvor man vrir av hodet med sekskanten etter montering, slik at skruene ikke kan skrus ut igjen, og de må derfor også mest sannsynlig bores ut..

Spray låsen med 556 el og tapp forsiktig med en LITEN hammer sett i nøkkelen og ta den ut,ikke vri. GJenta flere ganger før du prøver å vri om nøkkelen. Lykke til.

Lenke til kommentar
På endel biler kan man få ut låsesylinderen med og stikke inn en nål i ett hull på siden av huset, da må nøkkelen stå i og være vridd til ACC hvis jeg ikke husker feil. Om det er slik på Toyota er jeg ikke sikker på.

 

Står samme prosedyre i Haynes-manualen til min Hilux, så det gjelder nok også Toyota, men når han ikke får vridd nøkkelen til ACC hjelper det vel lite.. :( Da må man nok enten bore ut sylinderen, eller bytte hele klumpen med tenningslås/rattlås osv. Denne er som trådstarter har oppdaget ofte skrudd fast med spesialskruer, hvor man vrir av hodet med sekskanten etter montering, slik at skruene ikke kan skrus ut igjen, og de må derfor også mest sannsynlig bores ut..

Spray låsen med 556 el og tapp forsiktig med en LITEN hammer sett i nøkkelen og ta den ut,ikke vri. GJenta flere ganger før du prøver å vri om nøkkelen. Lykke til.

 

 

er litt usikker ..er d manuell eller automat kasse på bilen..

Lenke til kommentar

Er manuel på denne. Prøvde litt mer idag, nøkkelen går til ACC, men ikke lenger. Har vridd rattet fram og tilbake, full ratt utslag til høyre og venstre samtidig som jeg har lirket på nøkkelen, uten hell. Prøvde også å smøre, men ingen forskjell. Rattlåsen slår inn når jeg tar nøkkelen ut.

Endret av trra
Lenke til kommentar
Er manuel på denne. Prøvde litt mer idag, nøkkelen går til ACC, men ikke lenger. Har vridd rattet fram og tilbake, full ratt utslag til høyre og venstre samtidig som jeg har lirket på nøkkelen, uten hell. Prøvde også å smøre, men ingen forskjell. Rattlåsen slår inn når jeg tar nøkkelen ut.

 

Får du til å trekke ut sylinderen om du trykker inn den "knappen" nedi hullet med en nål/binders mens nøkkelen står i ACC? Da kan du i alle fall enten bytte eller rengjøre+smøre sylinderen... ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...