fiskum Skrevet 25. desember 2007 Del Skrevet 25. desember 2007 Hallo! Lurte på om noen kunne anbefale et bra lydkort til å bruke til midi? Jeg har et elektrisk piano som er koblet via USB nå, men det er en latency på inn-signalet (lag) som er ganske irriterende. Bortsett fra at det skal brukes til midi, spiller jeg en del, hører på musikk og ser på film! Har sett litt på ASUS sitt Xonar D2 og Creative sitt Fatal1ty, og prisklassen er rundt 1500. På forhånd takk! Lenke til kommentar
Tordenflesk Skrevet 25. desember 2007 Del Skrevet 25. desember 2007 Alle lydkort med MIDI/gameport er like gode. MIDI er kun enkle instruksjoner om hvilken og hvor kraftig en note slås. Det inne holder også evt. kontrollknotter du vil bruke. Lenke til kommentar
fiskum Skrevet 25. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2007 Ok! Nå har jeg innebygd lydkort på hovedkortet, uten MIDI/gameport. Er det mulighet tïl å koble MIDI igjennom S/PDIF eller er det jeg som har misforstått? Lenke til kommentar
radiated Skrevet 25. desember 2007 Del Skrevet 25. desember 2007 http://www.asio4all.com/ Prøv å legg inn denne, og bruk den i stedet for WDM til avspilling av VST-instrumenter (eller hva du nå bruker keyboardet til å spille av). Lenke til kommentar
fiskum Skrevet 25. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2007 Har prøvd...var noe av det første jeg prøvde...Det er bla derfor jeg vil ha nytt Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 25. desember 2007 Del Skrevet 25. desember 2007 Ok! Nå har jeg innebygd lydkort på hovedkortet, uten MIDI/gameport. Er det mulighet tïl å koble MIDI igjennom S/PDIF eller er det jeg som har misforstått? S/PDIF er digital-lydoverføring. Det er ikke midi, midi er enkle instruksjoner. Lenke til kommentar
radiated Skrevet 25. desember 2007 Del Skrevet 25. desember 2007 Se på E-MU 1212M. midi i/o, ordentlige ASIO-drivere og god lyd. Pluss ADAT-støtte, DSP ++ Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 25. desember 2007 Del Skrevet 25. desember 2007 Tviler det er latency på INN signalet som er problemet. Men mer det som du hører\pcen genererer. Sjekk hva du har satt på i options. Jeg kan gi eksempel på Reason (da jeg bruker det). Man kan velge mellom output og hvor "fin" lyden skal være vs latency og de er sammenbundte så med å sample lyden mindre går latencyen ned. Sjekk i programmet du bruker i options om du kan stille på samplingen. Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 26. desember 2007 Del Skrevet 26. desember 2007 Har prøvd...var noe av det første jeg prøvde...Det er bla derfor jeg vil ha nytt Men valgte du ASIO som API etter du hadde lagt inn ASIO4All? Om man bare legger inn ASIO4All uten å gjøre noe mer vil man fortsette å bruke DirectSound o.l. APIer med betydelig forsinkelse. Lenke til kommentar
Flandersh Skrevet 26. desember 2007 Del Skrevet 26. desember 2007 Forsinkelsen på midi signalet (som er en ren digital kommunikasjonsprotokoll, og sender ikke lyd) varierer veldig fra lydkort til lydkort, selv på semi-pro og pro markedet. En ting er at jo høyere du setter lydkvaliteten (fra 44.1 khz til 96 khz) så blir forsinkelsen mindre og det brukes mer prosessorkraft. Du bør gå for et lydkort beregnet på musikkproduksjon, og holde deg unna multimedia lydkort som Xonar D2, Creative Fatal1ty og Creative Audigy kortene. De billigste til M-Audio duger helt fint, og du får de til rundt 1500 kr. Lenke til kommentar
fiskum Skrevet 27. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2007 Men valgte du ASIO som API etter du hadde lagt inn ASIO4All?Om man bare legger inn ASIO4All uten å gjøre noe mer vil man fortsette å bruke DirectSound o.l. APIer med betydelig forsinkelse. Er ikke sikker på hva jeg valgte men prøvde å stille på litt av hvert, og forsinkelsen ble litt mindre men aldri borte. Skal bruke det først of fremst til Reason. De billigste til M-Audio duger helt fint, og du får de til rundt 1500 kr. Har du et å anbefale? Var jo en del å ta av... Audiophile 192 og 2496 eller Delta 1010LT Er det noen som har hatt samme problemet som meg, og faktisk klart å fikse det? (Uten å kjøpe nytt lydkort da) Lenke til kommentar
Tordenflesk Skrevet 27. desember 2007 Del Skrevet 27. desember 2007 (endret) Sånn jeg ser det ligger "feilen" i pianoet. Siden det går gjennom USB rører det ikke lydkortet i det hele tatt. Jeg ville i hvert fall testet pianoet på en annen maskin først før jeg hadde kjøpt et nytt lydkort. Endret 27. desember 2007 av Tordenflesk Lenke til kommentar
Jensus Skrevet 27. desember 2007 Del Skrevet 27. desember 2007 Det er ingen forsinkelse på MIDI signaler uansett hvor dårlig et lydkort er. Problemet ditt er nok at MIDI signalene styrer en VST synth i PC-en din. Altså når du sender MIDI signaler fra pianoet ditt, så leses dette i PC-en og går igjennom et program som generer en lyd som du har valgt i ditt musikkprogram. Dette kan ikke skje uten forsinkelse. Men jo bedre lydkort og kraftigere maskin du har, jo mindre forsinkelse vil du ha. Du trenger et bedre lydkort med ASIO drivere for å unngå denne forsinkelsen. Du trenger ikke noe dyrt lydkort for å få dette til, men for all del hold deg unna Creative sine kort. Dette gir som regel problemer og jeg snakker av erfaring. Har prøvd de fleste kort fra og med AWE-32 til X-fi platinum og ingen av kortene gir tilfredstillende resultater. De har store problemer med midi og audio synkronisering. Forsinkelsen kan forøvrig unngås ved at du bruker lydmodulen i pianoet ditt. Da blir det ingen forsinkelse. Altså du tar opp midi signalene og sender de tilbake til pianoet ved avspilling. Lenke til kommentar
fiskum Skrevet 27. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2007 Det er ingen forsinkelse på MIDI signaler uansett hvor dårlig et lydkort er. Problemet ditt er nok at MIDI signalene styrer en VST synth i PC-en din. Altså når du sender MIDI signaler fra pianoet ditt, så leses dette i PC-en og går igjennom et program som generer en lyd som du har valgt i ditt musikkprogram. Dette kan ikke skje uten forsinkelse. Men jo bedre lydkort og kraftigere maskin du har, jo mindre forsinkelse vil du ha. Du trenger et bedre lydkort med ASIO drivere for å unngå denne forsinkelsen. Du trenger ikke noe dyrt lydkort for å få dette til, men for all del hold deg unna Creative sine kort. Dette gir som regel problemer og jeg snakker av erfaring. Har prøvd de fleste kort fra og med AWE-32 til X-fi platinum og ingen av kortene gir tilfredstillende resultater. De har store problemer med midi og audio synkronisering. Forsinkelsen kan forøvrig unngås ved at du bruker lydmodulen i pianoet ditt. Da blir det ingen forsinkelse. Altså du tar opp midi signalene og sender de tilbake til pianoet ved avspilling. Ok, takk! Har du noen lydkort bortsett fra de som er nevnt tidligere å anbefale? Duger Xonar D2? Bruker hovedsaklig PC-en til spilling. film og lytting til musikk, så egentlig er det bare for meg å få vekk forsinkelsen så er jeg fornøyd. Skal ikke gi ut noe CD med det første iaff! =) Har en kompis som bruker midi-keyboard og creative platinum uten problem, men da jeg også har tidligere dårlig erfaring av Creative kunne jeg godt tenkt meg å prøve noe annet. Jeg tviler det er maskinvaren til PC-en min det står på, da den er forholdsvis ny. Jeg kan bruke lydmodulen på pianoet, men poenget er at lydene er så utrolig rævva, og det var derfor jeg kjøpte en USB-greie for å bruke de innebyggede lydene til Reason Sånn jeg ser det ligger "feilen" i pianoet. Siden det går gjennom USB rører det ikke lydkortet i det hele tatt. Jeg ville i hvert fall testet pianoet på en annen maskin først før jeg hadde kjøpt et nytt lydkort. Det er ikke noe feil med pianoet...det er et helt vanlig midi-keyboard. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå