Gå til innhold

22" LCD til bærbar

intelli-musa

Anbefalte innlegg

Skal flytte på hybel å trenger da en skjerm til å se filmer og TV, og spille på hybelen. tenkte å kjøpe meg et eksternt tvkort å koble til PCen. Har en ASUS bærbar med 15" skjerm, og føler jeg trenger noe større.

Da tenkte jeg at 22" var det jeg fikk mest for pengene med. Sett litt på 24" men det blir litt dyrt. Tenkte på mellom 2000 og 2500kroner.

Sett på disse 3 skjermene:

Samsung Syncmaster 226BW

Asus VW222U

LG L226WTQ-SF

Samsungen er anbefalt på "anbefalinger" på hw.no, men ser her på forumet at dere heller anbefaler Asusen og LGen. Asusen ser også mye bedre ut enn LGen, men heller faktisk mot LGen. står at den ikke trenger så mye justeringer. Og jeg gidder ikke så mye justeringer:P

Og en ting til, vil min bærbare støtte oppløsningen på min nye skjerm?

Håper da at forumet vil hjelpe meg en gang til :D

Endret av intelli-musa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Samsungen og LGen har høyere kontrast enn Asusen. Det alene er nok til å foretrekke disse over Asusen, men så kommer det ann på hvordan det er målt da ;) Det beste hadde jo vært å gå i butikken og se dem side om side selv, men det er jo ikke alltid like lett da ...

Du må nesten presisere hvilken Asus laptop du har før vi kan si med 101% sikkerhet om den støtter oppløsningen, men jeg vil si 99% at den gjør det. de aller, aller fleste laptops støtter større oppløsninger på VGA/HDMI porten enn den gjør på den integrerte skjermen (noe annet hadde egentlig vært utrolig dumt).

Lenke til kommentar

De kontrastverdiene har jo ingen rot i virkeligheten, det er bare et tilfeldig valg som en tilfeldig tekniker inne på nevnte firmaer har sagt, og så har markedsavdelingen ganget det med x.

ASUSen og LG'en er omtrent like (jeg har sett de side-by-side), men asusen trenger litt kalibrering for å bli perfekt, der lg'en er ganske bra. Flere mener at LG er bedre enn Samsung.

Dessuten kan det jo nevnes at Samsung BW2232 garantert kommer med "S"-panelet til BW226, og har (min mening) mye finere design.

Lenke til kommentar
De kontrastverdiene har jo ingen rot i virkeligheten, det er bare et tilfeldig valg som en tilfeldig tekniker inne på nevnte firmaer har sagt, og så har markedsavdelingen ganget det med x.

ASUSen og LG'en er omtrent like (jeg har sett de side-by-side), men asusen trenger litt kalibrering for å bli perfekt, der lg'en er ganske bra. Flere mener at LG er bedre enn Samsung.

Dessuten kan det jo nevnes at Samsung BW2232 garantert kommer med "S"-panelet til BW226, og har (min mening) mye finere design.

Så da vil du anbefale LGen eller? Skjønte ikke det siste avsnittet ditt men...

Tror jeg heller mer og mer på LGen jeg :)

Edit: Men der jeg skal handle er det 500 kroner mer for LGen enn for Asusen, er det verdt det? Å kalibrere kan jeg vel klare selv, kan jeg ikke...

Og er begge de bedre enn Samsungen?

Endret av intelli-musa
Lenke til kommentar

Så da vil du anbefale LGen eller? Skjønte ikke det siste avsnittet ditt men...

Tror jeg heller mer og mer på LGen jeg :)

Edit: Men der jeg skal handle er det 500 kroner mer for LGen enn for Asusen, er det verdt det? Å kalibrere kan jeg vel klare selv, kan jeg ikke...

Og er begge de bedre enn Samsungen?

Folk mener at LG er bedre enn Samsung, ASUS er like bra som LG om man kalibrerer den (Jeg klarte det, og de ble så godt som helt like i kvalitet)

Men om du likevel vil ha samsung så gå heller for 2232BW, for den har garantert det beste panelet som BW226 kommer med (Den kommer med et bra og to dårlige).

Om du ikke vil gjøre noe med skjermen så tror jeg LG er best

Om du vil spare penger og kalibrere selv så er Asus best

Om du vil ha Samsung så velg heller 2232bw enn 226bw. (Bare nevner det siden du har satt opp samsung i listen)

Lenke til kommentar
takk for hjelpen Flimzes :) Tror jeg går for Asusen. Men hvordan kalibrerer jeg den, finnes det guider eller noe som jeg kan følge for å få det til?

Hmm, du går inn i skjermmenyen og endrer på fargene der (kan justere grønn rød og blå i 100 trinn (0-100))

Jeg fikk bra bilde med Rød=81 Grønn=85 Blå=96 Kontrast: 90 og Lysstyrke: 100

Jeg bruker stadard-mode i splendid menyen (De andre gir bare merkelige farger på desktopen i windows.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Kunne noen som har Asus-skjermen tenke seg å måle bredden på den?

Ser det står oppgitt at den skal være 51,3 cm.. For at den skal passe på skrivebordet mitt må den max være 52 cm. Kan noen bekrefte at dette går bra?

Kan sjekke det i morgen om ingen andre gjør det før...

Lenke til kommentar

Målte skjermen nå og den var ca. 51 cm. Ikke over 52 i alle fall. Skjermen svarte til alle forventningene. Måtte flytte den tilbake på skrivebordet fordi den var for stor men:P Hærlig å se film på, litt baklys øverst og nederst ved svarte striper, men ikke noe du legger merke til. Alt i alt er jeg veldig fornøyd med denne skjermen:D Kan anbefales for alle!

Men har ennå ikke spilt på den så kan ikke si noe om den på det området...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...