Gå til innhold

Lavt output-volum ved innspilling. Tips/Råd?

Jarek

Anbefalte innlegg

Heisann!

Fikk ny mic (TSM MT87s) og eksternt lydkort (M-Audio MobilPre USB) i dag og stresser egentlig med få god output (lydstyrke på opptakene).

Har prøvd å spille inn vokal både nærmt og et stykke fra mic'en, og samme med gitar (plassert etter anbefale steder) og med signalstyrken på mic'en på topp, men fortsatt like lav lyd ut - dette med volumet på fullt (laptop).

Noen som kan ha noen tips til hva jeg gjør feil?

Takker for svar!

Endret av Jarek
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jess, phantom power var på plass.

Hvor langt vekk kan eg egentlig regne med at mic'en fortsatt plukker opp lyden? >10cm så forsvant nesten lyden helt. Skaffe meg et popfilter etterhvert, og da blir det jo litt mellomrom mellom lydkilde og mic'en selv, så vil vel egentlig ikke skrike halsen av meg, eller stikke gitaren helt opp i mic'en.

Lenke til kommentar
Jess, phantom power var på plass.

Hvor langt vekk kan eg egentlig regne med at mic'en fortsatt plukker opp lyden? >10cm så forsvant nesten lyden helt. Skaffe meg et popfilter etterhvert, og da blir det jo litt mellomrom mellom lydkilde og mic'en selv, så vil vel egentlig ikke skrike halsen av meg, eller stikke gitaren helt opp i mic'en.

Du har jo et kontrollpanel i nede til høyre, der kan du stille inn input og output. Rød runding med hvit vinkel :)

Lenke til kommentar
Du har jo et kontrollpanel i nede til høyre, der kan du stille inn input og output. Rød runding med hvit vinkel :)

Ja, men der får man bare stilt inn Input Gain, og sette ned Output Volume. Kjører eg Input Gain opp, går den i rødt, og det oppstår skurring.

Skjønner ikke helt hvorfor en Creative mic (fulgte med webcam) gir høyre lyd ut, enn TSM mic'en - dog med litt skurring, og lavere kvalitet. Hører jo kvaliteten på lyden TSM'en gir, men hjelper ikke stort når man "knapt" kan høre det.

Hvor langt fra mic'en kan eg egentlig forvente at den fortsatt skal plukke opp lyd?

Lenke til kommentar

Sjekk inputsignalet du får i opptaksprogrammet ditt. Ligger det på -30 til -10 dB er alt fint og du trenger kun skikkelige høytalere som du kan skru mer opp eller en kompressor.

Det er rart hvordan laptophøytalere ikke er i stand til å spille ukomprimert lyd høyt nok..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...