StigJakobsen Skrevet 10. februar 2003 Del Skrevet 10. februar 2003 Jeg har nylig fått et nytt AMD hovedkort, cpu og cpu-vifte. HK: MSI KT3 Ultra-ARU CPU: Athlon XP1800 Vifte: Igloo Silent Breeze 462 (kan også brukes til XP2700) Når jeg starter maskinen får jeg ei feilmelding hvor det står "CPU Fan isn't running!". Men det som forbauser meg er at den faktisk snurrer som bare det. Den er koblet på rett plugg for cpu vifte (var ikke forskjell på hvor jeg satt den, siden jeg har prøvd). Når jeg trykker meg vidre forbi dette og går inn i bios for å se på hvordan temperaturen er på cpuen og hastigheten til viften er på, så er temperaturen som normal (26 grader når den har stått av ei stund, og går ikke over 35/36 grader når den står). Viften er ment den skal ha 2000rpm, det er det den viser i bios også, så viften snurrer slik den skal, og cpuen blir holdt ved lav temperatur. Temperaturen holder seg under 40 selv når jeg har brukt maskinen til spill og kjørt noen benchmarktester. Jeg kan jo alltids slå av alarmen som kommer frem når jeg starter maskinen, men den kommer vel frem av en grunn. Hva kan dette være? Er det ganske enkelt at viften bare kjører på 2000rpm? Takk for de som tar seg tid til å lese gjennom, og en ekstra hyllest til de som tar seg bryet å skrive svar tilbake. Lenke til kommentar
venomzorg Skrevet 10. februar 2003 Del Skrevet 10. februar 2003 ja det er en del hk som ikke "detecter" cpu vifter som går under 2500rpm. Lenke til kommentar
bass_to_the_maxx Skrevet 10. februar 2003 Del Skrevet 10. februar 2003 ja, det er vel som venomzorg sier, Ikke alle hovedkort som detecter det.. Det er sikkert på grunn av at hovedkortet har en "low-rpm zone" som strekker seg ned til din verdi(2000) og nedover. Lenke til kommentar
StigJakobsen Skrevet 10. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2003 Okei, takk for opplysninga Da kan jeg bare slappe av og la maskinen dure Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. februar 2003 Del Skrevet 10. februar 2003 Det er riktig det venomzorg skriver. Jeg har samme HK (uten raid og usb) og måtte oppdatere biosen for å få få den til å skjønne at min stillegående vifte (2000rpm) snurret. Lenke til kommentar
scirocco Skrevet 10. februar 2003 Del Skrevet 10. februar 2003 For å skjekke om vifta snurrer på riktig hastighet anbefaler jeg "finger-testen". Bare putt langefingeren ned på vifta. Kommer det noe rødt og rart noe ut fra fingeren er hastigheten på vifta bra. Lenke til kommentar
hyper Skrevet 10. februar 2003 Del Skrevet 10. februar 2003 For å skjekke om vifta snurrer på riktig hastighet anbefaler jeg "finger-testen". Bare putt langefingeren ned på vifta. Kommer det noe rødt og rart noe ut fra fingeren er hastigheten på vifta bra. he he, det testa jeg en gang. på en 7200 rmp vifte. ikke godt, for å si det slikt.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå