Gå til innhold

Viften snurrer ikke når jeg starter AMD maskinen?

StigJakobsen

Anbefalte innlegg

Jeg har nylig fått et nytt AMD hovedkort, cpu og cpu-vifte.

HK: MSI KT3 Ultra-ARU

CPU: Athlon XP1800

Vifte: Igloo Silent Breeze 462 (kan også brukes til XP2700)

Når jeg starter maskinen får jeg ei feilmelding hvor det står "CPU Fan isn't running!". Men det som forbauser meg er at den faktisk snurrer som bare det. Den er koblet på rett plugg for cpu vifte (var ikke forskjell på hvor jeg satt den, siden jeg har prøvd).

Når jeg trykker meg vidre forbi dette og går inn i bios for å se på hvordan temperaturen er på cpuen og hastigheten til viften er på, så er temperaturen som normal (26 grader når den har stått av ei stund, og går ikke over 35/36 grader når den står).

Viften er ment den skal ha 2000rpm, det er det den viser i bios også, så viften snurrer slik den skal, og cpuen blir holdt ved lav temperatur.

Temperaturen holder seg under 40 selv når jeg har brukt maskinen til spill og kjørt noen benchmarktester.

Jeg kan jo alltids slå av alarmen som kommer frem når jeg starter maskinen, men den kommer vel frem av en grunn. Hva kan dette være? Er det ganske enkelt at viften bare kjører på 2000rpm?

Takk for de som tar seg tid til å lese gjennom, og en ekstra hyllest til de som tar seg bryet å skrive svar tilbake.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
For å skjekke om vifta snurrer på riktig hastighet anbefaler jeg "finger-testen". Bare putt langefingeren ned på vifta. Kommer det noe rødt og rart noe ut fra fingeren er hastigheten på vifta bra.

he he, det testa jeg en gang. på en 7200 rmp vifte.

ikke godt, for å si det slikt..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...