Gå til innhold

Gitarist søker lydkort!

medlem-82104

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en gitarist som tenker at det kunne være morsomt å ta opp noe av det jeg spiller i blandt. Har litt erfaring med FL, og har fått tak i mange fete VSTer som jeg kunne tenke meg å bruke sammen til å lage en låt.

Nå kommer da det litt dumme spørsmålet...

Noen ganger kjører jeg ganske tunge VSTer på PCen (sitter med en bærbar). Og merker at PCen ikke klarer å dra alt (hakking, lagging, lydenblir borte osv). Er det LYDKORTET som gjør hele prosseseringsjobben med VSTene, eller er det selve prosessoren som sliter?

Hvis det hjelper med kjøp av nytt lydkort, vil jeg satse på et eksternt.

Siden lav latency er viktig når jeg spiller så må det prioriteres. Gjerne en inngang til mikrofon også.

:) Tenkte meg noe til rundt 2 laken...

har sett litt på NI Audio Kontrol 1.

Men veit ikke om den egner seg?

Andak :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan nok være driverne til lydkortet som sliter + latency. Kan være CPU'en også. Det er den som tar seg av prosesseringen, ikke selve lydkortet. Jo lavere latency jo høyere CPU bruk. I ditt tilfelle er nok ikke det problemet da "uproffesjonelle" lydkort ikke kan tilby lav latency, utenom hvis du bruker generelle drivere som "ASIO For All"

http://www.asio4all.com/

Tja. Hva vil du ha, og til hvilken pris? Har kjøpt meg selv ett Motu Firewire lydkort. Motu Ultralite. Er veldig fornøyd med det, mest pga driverne.

Har også en Guitar Rig 2 med Native instruments Guitar fot kotrolleren. Dette er ett "no nonsense" gitar alternativ, men ikke noe særlig til annet bruk.

Lenke til kommentar

Leste posten din litt dårlig. Ser at du tenker på NI Audio Control 1. Dette er ett bra lydkort tenker jeg om du har USB 2.0 på laptoppen din! Ikke så værst pris heller til 2.5 k på procom.no

Den har også 48-volt Phantom mating på den ene inngangen om du skulle trenge og bruke profesjonelle mikrofoner.

Lenke til kommentar

Først og fremst, tusen takk for godt svar!

Har også en Guitar Rig 2 med Native instruments Guitar fot kotrolleren. Dette er ett "no nonsense" gitar alternativ, men ikke noe særlig til annet bruk.

no nonsense? Har prøvd dette litt selv.. er morsomt å leke seg med!

Så vil jeg få en lavere latency hvis jeg kjøper meg dette lykortet tror du? (Audio Kontrol 1)

Hadde ikke satset på et til rundt 6000,- gitt. Er bare 17 år uten jobb :p

Andak :)

Endret av Andak
Lenke til kommentar

Med "no nonsense" mener jeg at det fungerer kjempefint rett ut av boksen og du slipper og knote med en hel masse ting. Veldig morsomt og veldig bra kvalitet på lyden. Veldig få instillinger men man trenger ikke mange om man bare skal spille gitar. Om du skal programmere og trenger midi og VST instrumenter og lignende, så ville jeg gått for Audio Kontrol 1, så kan du heller kjøpe Guitar rig kontrolleren og slikt for gitar bruk senere om du trenger det. (Alle gitarister like en fotkontroller for og skifte lyder ++)

Regner med at du får latency helt ned til "live" bruk med begge kortene forresten (under 10 millisekund) Kjører Guitar rig live uten problem jeg.

Lenke til kommentar
Okei.

Men hvis jeg nå kjøper Audio Kontrol 1. Vil den hjelpe PCen med de tunge VSTene jeg kjører?

Nei. Ingen lydkort gjør dette. Kan jo være du får en forbedring pga driverne, men ingen PC greier og trekke en hel haug med VST'er. Disse bruker enormt mye prosessor kraft og jeg kan nevne at EN patch jeg har laget i Native Instruments Guitar rig faktisk tar helt kraften av en bærbar med 2 gig ram og en dual core 1.6 ghz!

For og spare prosessor "load" så kan man "bounce" ned en og en track med effekter instrumenter, eller bruke "freeze" funksjonen som man har i Cubase, Ableton Live og Cakewalk Sonar.

Det eneste man kan gjøre for å få "hjelp" til VST'er, er å kjøpe ett DSP kort. Disse kortene har ikke innganger eller utganger, men har Motorola chipper for å knuse tall for VST'ene. Disse kortene lages av Universal Audio, SSL, TC Electronics eller Focusrite (Sjekk DSP seksjonen på www.procom.no)

Man kan ikke bruke "vanlige" VST'er på disse, men heller spesial lagde og rimelig dyre VST'er. Disse er også mest brukt til effekter og "mastering" og ikke instrumenter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...