Mrs.Riot Skrevet 24. desember 2007 Del Skrevet 24. desember 2007 (endret) Fikk rense kit i dag til jul av min onkel. Lurer litt på hva det forskjellige er og hva det gjør. Jeg fikk objektiv lomme tørkler eller noe sånt, hva er det til? En kost som lignet på en rough kost(sånn sminke kost), hva er den for noe og hva er den til? Finn en blåse sak som skal brukes til å blåse vekk støv ikke sant, men hvor på objektivet? Og jeg fikk en klut- hva er den til og hvor skal den brukes? Fikk en spray- hva og hvor? God jul folkens! Endret 26. desember 2007 av arcoiris Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 25. desember 2007 Del Skrevet 25. desember 2007 Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel slik at du unngår at en moderator stenger tråden. Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler. Bruk -knappen i første post for å endre emnetittelen. (Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet..) Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 25. desember 2007 Del Skrevet 25. desember 2007 Rensemiddel og lommetørklene er nok greie til å gjøre rent objektivene hvis du før møkk på de. Kluten er muligens en mikrofiberklut som passer til lett rens - rensemiddell/tørkler for de verre tingnene. Det er linseelementen det er snakk om. Hvis børsten heter anti-static et-eller-annet, så kan den sannsynligvis brukes til sensor rens - det bør det være mulig å sjekke ut. Blåsebelgen brukes til å fjerne støvpartikler på sensor eller speil eller linse elementer elller annt som du vil ha vekk støvet på. Tom Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 25. desember 2007 Del Skrevet 25. desember 2007 Det Tom skriver er riktig, men har burde også skrive en advarsel. Hvis den børsten ikke er til sensoren, så løper du stor fare for å ødelegge sensoren med den børsten. Vær i såfall 110% sikker før du bruker den på sensor. Hvis den skulle være for sensoren (hvilket jeg betviler sterkt), så må du lese bruksanvisningen til din digitale slr før du setter i gang. Der står det hvordan du åpner for rensing på riktig måte. Gå likevel ut fra at den ikke er til sensor, men at den er til å børste bort lett støv fra objektivets ytterste linseelementer, ikke selve huset til objektivet. Husk å ikke ta med fingrene på børsten. Da får den fett på seg, og er ubrukelig til det meste. Det er i og for seg greit hvis det er til å fjerne støv fra objektivet, der kan du fjerne evt fett med de øvrige tingene i pakken. Hvis børsten er beregnet på sensor, så bør en som er forurenset av fingrene dine gå rett i søppelkassen, hvis du ikke finner noe annet å bruke den til. Lenke til kommentar
andm Skrevet 25. desember 2007 Del Skrevet 25. desember 2007 Den børsten, som jeg antar likner svært mye på en sminkekost, er høyst sannsynlig ikke til bruk av sensorrens. Den er vel heller noe en bruker til linseelementer for å børste vekk partikler som er litt for klebrige for blåsebelgen. Lenke til kommentar
Mrs.Riot Skrevet 25. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2007 Oki, tusen takk for svar! Tror nok ikke jeg skal rense den sensoren selv uansett. Står vell noe om at man burde ta med kamera til et eller annet sted hvor noen andre kan rense den for deg. Men skal sprayen og de "lommetørklene" bli brukt sammen? Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 25. desember 2007 Del Skrevet 25. desember 2007 Unødvendig quoting samt dårlig bruk av emnefeltet blir sett på som upasselig, og kan bli sensurert eller endret av moderatorer. Overdreven bruk av såkalt SMS-språk, utropstegn/spørsmålstegn, forkortelser osv. skal unngås. Emnefeltet skal beskrive innholdet i tråden. Eksempel: Problem med TV-ut på Radeon 9800. Dårlig bruk av emnefelt medfører stengning av tråden. Et bra emnefelt er et emnefelt som forklarer godt hva innholdet i posten din går ut på. En bruker bør kunne skaffe seg oversikt over hovedinnholdet i posten bare ut fra å lese emnefeltet. Tråden har et dårlig emnefelt og er derfor blitt stengt. Vennligst les utdraget over fra retningslinjene og netiketten angående dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå