rovfisk Skrevet 24. desember 2007 Del Skrevet 24. desember 2007 Hei Vi ønsker å kjøpe ett semi-pro videokamera for å gå igang med en amatørproduksjon. Er det noen som har anbefalinger til kamera i en prisklasse 20-30.000? Vil anta at det blir en del filming om kvelden og gjerne også i grått vær. Bør vi ha ett kamera med lav lux? eventuelt hvor lite lux? Det blir i tillegg filming av mye rennende vann. Har dere noen konkrete kamera å anbefale? Hva med lyd? Trådløse mikrofoner? kamera som kan kommunisere med trådløse mikrofoner? Håper noen kan hjelpe. Vi har svært liten erfaring med dette. Takk på forhånd! Lenke til kommentar
chma Skrevet 26. desember 2007 Del Skrevet 26. desember 2007 Før jeg angriper kamera, litt mer om bruksområde og behov for tilbehør. Trådløse micer? Snakker man da om mygg som festes på person eller håndholdte? Hvor mange micer tenker man på? Trengs feks. bom til mic? Dv/hdv kameraer som er i prisområdet som blir aktuellt har to lydspor, så har man mer enn to kilder til lyd(to mic'er eller flere) så trenger man en mobil mikser eller ekstern opptager. Evnt kameralys/lys ellers? Kjøpe nytt eller brukt kamera? Har dere stativ? Eneste jeg konkret kan si sikkert man skal ha er regntrekk Lenke til kommentar
Slettet konto Skrevet 26. desember 2007 Del Skrevet 26. desember 2007 (endret) Er det en ny fiskefilm på gang eller? Fluefiske om jeg tør gjette, siden det er mye rennende vann... Endret 26. desember 2007 av Cirrus Lenke til kommentar
rovfisk Skrevet 28. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2007 Er det en ny fiskefilm på gang eller? Fluefiske om jeg tør gjette, siden det er mye rennende vann... Jepp Vi har allerede laget en, men er nødt til å ha ett kamera som gir bedre bildekvalitet. I tillegg mer stabilitet. Ett med håndtak. Det gav skikkelig mersmak. Tilbakemeldingene har vært gode. Men vi er fullt klar over at det er mange ting som MÅ rettes på til neste år. Uansett må kamera og stativ oppdateres. Så jeg håpet noen her har noen tips til hva vi burde satse på? Lysforholdene er skiftende. Opptak fra morgen til kveld. Vi bør kansje vurdere kameralys ved eventuelt opptak ved nattfiske? Da vil personen bli sentral, men "store flomlys" er vel ikke akkurat nødvendig? Vi har ikke stativ som er godt nok. Stativ er veldig nødvendig. Ønsker ett stativ som gir en jevn og fin flyt på opptakene. Angående mikrofoner tenkte jeg på "mygger" som festes på personer. Burde hatt trådløse ettersom vi står i rennende vann. Har hørt at slik er billigere å leie. Vi skulle nok helst hatt 2-3 mic'er, men skal godt klare oss med 1 fast på selve kamera, og 1 mic på person foran kamera. Regntrekk er ett must. Det må vi ha. Nytt eller brukt kamera er jeg enda usikker på. Skulle helst sett at det var nytt. Har også hatt i tankene å kjøpe kamera fra USA, ettersom valutaen er gunstig for tiden. Takk for alle tilbakemeldinger! Lenke til kommentar
chma Skrevet 28. desember 2007 Del Skrevet 28. desember 2007 Visning: Tv? Dvd? Nett? 16:9(widescreen) ett krav/behov? Er 20-30 totalt budsjett eller må dette inkludere alt utstyret; -Kamera -Batterier, man trenger gjerne ett par stk spesiellt ved jobbing utendørs. -Kamera lys, siden det er snakk om ute stort sett utenfor rekkevidde av strøm er det alltids kjekt å ha. -Stativ, så dyrt man har råd til....til en viss grad. -Mic'er -Regntrekk På lyd siden, skal kameramann ha lyd eller kan det være aktuelt å bruke egen lyd mann? Da vil det evnt gi feks. mulighet å ha en halv-kanon mic på bom i tillegg som er mer fleksibelt enn en enkelt mygg som er "låst" til den personen som har den på seg. Ut over det er forslaget med en mygg og en kamera mic det greieste og gå for. Lenke til kommentar
rovfisk Skrevet 3. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2008 Beklager sen tilbakemelding, og takk for svar! Visning: DVD for salg. Gjerne 16:9 format. Filmen skal spilles av på standard, og de fleste her hjemme har vel nå gått til anskaffelse av flatskjermer i diverse størrelser. Kamera trenger ikke være HD. ca 20 for kamera, annet kommer i tillegg. Batterier, stativ, mic'er, regntrekk. Egen lydmann er ikke aktuelt. Ønsker i starten 1 trådløs mic og en mic på kamera. Takk Lenke til kommentar
spiffers Skrevet 3. januar 2008 Del Skrevet 3. januar 2008 Kameralys, eller lys generellt sluker strøm. Vi bruker Anton/Bauer batterier til kameraene våre, og de koster flesk, men det er batterier som kan brukes gang på gang. For produksjon ute i felten, bør du nok svi av en 20-30.000 på batterier alene... Lenke til kommentar
rovfisk Skrevet 3. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2008 (endret) host!!!! 20-30k på batterier..he,he Takk for info'n. Vi har i første omgang lyst å ta dette ganske så rolig, og så bygge på etterhvert. Her ligger det to snutter for vårt første prosjekt som ble tapet i 2007. Dere vil gjerne se at det er litt problemer når vi "slider" med kameraet ( når vi prøver å følge en hendelse/filme ett landsskap. Blir litt hakkete. Ikke alt som er mykt og fint. Men vi lærer..... Vi har brukt ett Panasonic NV-GS. Veldig billig kamera. http://www.yea.dk/movies/trailer.wmv Endret 3. januar 2008 av rovfisk Lenke til kommentar
chma Skrevet 3. januar 2008 Del Skrevet 3. januar 2008 (endret) Kameralys, eller lys generellt sluker strøm. Vi bruker Anton/Bauer batterier til kameraene våre, og de koster flesk, men det er batterier som kan brukes gang på gang. For produksjon ute i felten, bør du nok svi av en 20-30.000 på batterier alene... Til store skulder kameraer så koster det såpass ja, men selv kitene til feks. Sony Z1 fra A/B koster ikke så mye. Har dog god erfaring med bruk av Z1 i felt med standard batterier og enten sony sin lille 20w kamera lampe eller bebob sin. Gir akkurat nok lys til enkle situasjoner hvor man er nær objektene man filmer, selv om man må ha med seg en skog av batterier om det blir litt kjølig da.... Ett forslag om man hadde hatt noen kroner til å rutte med... http://video4.no/index.php3?ID=Bruktdisken...amp;counter=383 Komplett kit Video4 har flere Z1 kit for salg...ta en titt hos videoutstyr.no også. Endret 3. januar 2008 av chma Lenke til kommentar
spiffers Skrevet 3. januar 2008 Del Skrevet 3. januar 2008 Kameralys, eller lys generellt sluker strøm. Vi bruker Anton/Bauer batterier til kameraene våre, og de koster flesk, men det er batterier som kan brukes gang på gang. For produksjon ute i felten, bør du nok svi av en 20-30.000 på batterier alene... Til store skulder kameraer så koster det såpass ja, men selv kitene til feks. Sony Z1 fra A/B koster ikke så mye. Har dog god erfaring med bruk av Z1 i felt med standard batterier og enten sony sin lille 20w kamera lampe eller bebob sin. Gir akkurat nok lys til enkle situasjoner hvor man er nær objektene man filmer, selv om man må ha med seg en skog av batterier om det blir litt kjølig da.... Ett forslag om man hadde hatt noen kroner til å rutte med... http://video4.no/index.php3?ID=Bruktdisken...amp;counter=383 Komplett kit Video4 har flere Z1 kit for salg...ta en titt hos videoutstyr.no også. Har bare erfaring med store kamera fra Panasonic og Sony, så jeg hadde nok ikke godt nok grunnlag til å uttale meg.. Lenke til kommentar
avo Skrevet 3. januar 2008 Del Skrevet 3. januar 2008 (endret) Beklager sen tilbakemelding, og takk for svar! Visning: DVD for salg. Gjerne 16:9 format. Filmen skal spilles av på standard, og de fleste her hjemme har vel nå gått til anskaffelse av flatskjermer i diverse størrelser. Kamera trenger ikke være HD. ca 20 for kamera, annet kommer i tillegg. Batterier, stativ, mic'er, regntrekk. Egen lydmann er ikke aktuelt. Ønsker i starten 1 trådløs mic og en mic på kamera. Takk Prioriter lydkvaliteten høy når du skal ut å kjøpe nytt leketøy. Pene bilder med dårlig taletydelighet er håpløst. Klar og tydelig lyd, men bilder av litt dårligere kvalitet fungerer bra. Som andre skriver er det mange Sony HVR Z1E til salgs om dagen. Det er et helt OK HDV kamera, men vær obs på at selv om det kan levere imonerende bildekvalitet under de rette forholdene er det dessverre ikke et spesielt godt verktøy å jobbe med. Det krever MYE lys, og er vanskelig å fokusere presist. Blenderen går ikke trinnløst, så om du blender opp/ned mens kamera går blir det ikke spesielt pent. Forslag: Finn et brukt Panasonic DVX 100 AE eller helst BE. Det bør du kunne få til et sted mellom 10 og 15k. Knall bra semiproff kamera som er på vei ut nå siden HD varianter tar over. Kjøp et sett med Sennheiser EW100 G2 trådløs sender og mottaker, med en god mygg, enten Sennheiser MKE2 (grei og robust), eller en DPA 4071 eller 4060 - dyr, litt lett å ødelegge, men fantastisk lyd), samt en Sennheiser K6 /ME66 som kameramikrofon. Stativ bør du også ha, finnes en del "rimelige" i klasse rundt 3-5000, men de gode koster fra 12"og oppover. Alternativt - lei hele pakka om det bare er for en tur. Skal du leie dette er det TV-team eller Twentyfourseven som gjelder, alternativt Studios AS. www.tv-team.no, eller www.247.as Jeg jobber selv i Twentyfourseven, så jeg skal vel være litt forsiktig med å anbefale hvor du bør leie ;-) Lykke til /avo Edit:Tyrkleif Endret 3. januar 2008 av avo Lenke til kommentar
chma Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 Prioriter lydkvaliteten høy når du skal ut å kjøpe nytt leketøy.Pene bilder med dårlig taletydelighet er håpløst. Klar og tydelig lyd, men bilder av litt dårligere kvalitet fungerer bra. Som andre skriver er det mange Sony HVR Z1E til salgs om dagen. Det er et helt OK HDV kamera, men vær obs på at selv om det kan levere imonerende bildekvalitet under de rette forholdene er det dessverre ikke et spesielt godt verktøy å jobbe med. Det krever MYE lys, og er vanskelig å fokusere presist. Blenderen går ikke trinnløst, så om du blender opp/ned mens kamera går blir det ikke spesielt pent. Forslag: Finn et brukt Panasonic DVX 100 AE eller helst BE. Det bør du kunne få til et sted mellom 10 og 15k. Knall bra semiproff kamera som er på vei ut nå siden HD varianter tar over. Kjøp et sett med Sennheiser EW100 G2 trådløs sender og mottaker, med en god mygg, enten Sennheiser MKE2 (grei og robust), eller en DPA 4071 eller 4060 - dyr, litt lett å ødelegge, men fantastisk lyd), samt en Sennheiser K6 /ME66 som kameramikrofon. Stativ bør du også ha, finnes en del "rimelige" i klasse rundt 3-5000, men de gode koster fra 12"og oppover. Burde nok nevnt det jeg og, LYDLYDLYD...og MER LYD. Man lever med litt teknisk dårlige bilder kontra litt dårlig lyd, lyden er 70% av det man ser er det noe som heter. Evnt så ligger det også MYE muligheter til redigering av lyden, minst like mye som bildene...men det er kanskje litt mer omstendelig. At Z1 ikke er ett godt verktøy er vel mer ett operatør problem enn kameraet sitt, selv om det selvfølgelig som alle håndholdte småkameraer har sine problemer. Blende for mye opp og ned er vel strengt tatt en uting uansett, MÅ man bruke bildene fra slikt er det som regel ikke det at blendingen er stygg relevant, evnt så er ikke bildene viktige nok til å bli brukt er min mening. Alt av små HD kameraer vil kreve mye lys, mer pixler på mindre plass er aldri noen god idee lysmessig sett. Skal man ha mørkets "konge" kjøp ett brukt pd170 kamera, brukes mye av tv pga. sine egenskaper i dårlig lys...selv om det fremdeles er 4:3 og for mange gammelt. Det jeg har opplevd er faktisk at Z1 tåler høy gain mye bedre enn dvx100/100a jeg har vært borti i forhold til støymengde. For så krevend filming som skumring og mørke vil bli er vel strengt tatt det "eneste" som vil gi bra bilder uten ekstra lys 2/3"ccd skulder kameraer. Stativ..utendørs...kanskje i litt lave temperaturer om høsten? Sachtler vel omtrent kongen av haugen på det området, men koster svinaktig mye....eller faktisk så mye at man betaler og prøver å glemme prisen og heller se pene jevne bevegelser selv i tja NOK minus grader til at kameraet gir seg først. På budsjett har jeg ok erfaring med Libec, ett alterantiv fra utlandet er vel Cartoni? Liker av en eller annen grunn ikke manfrotto sine stativer for godt. Lenke til kommentar
rovfisk Skrevet 4. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2008 Mye bra lesning for meg her. Yes, vi må ha best mulig lyd. Må lese litt nøyere på innleggene her, så kommer jeg nok med noen flere spørsmål. I forhold til andre DVD-er i samme amatørkategori, synes jeg vi ligger på ett mye bedre nivå mhp. lyden. Vi brukte ett Panasonic NV-GS320 uten noen form for ekstra mikrofoner påmontert. Gir helt grei lyd. Ooops bannet jeg i kirka nå . Hørte nylig at Panasonic kamera leverer nokså bra lydkvalitet. Vi bruker en del musikk i DVD-en. Musikk som er gratis for kommersielt bruk. Dette gjør nok "lydopplevelsen" en del bedre sett som en helhet. I tillegg har vi tatt vekk veldig dårlig lyd - vindstøy og høyt skjærende elvebrus, og lagt på musikk istedet. JA!! nå kom jeg plutselig på en ting her! Fortellerstemme! Helsikken, det burde vi hatt. Da antar jeg at man må ha noe utstyr for slikt opptak. Går det eventuelt an å bruke kamera til å ta opp slik lyd. Nei, okay Er det noen mikrofoner og programmer som man kan ta opp kvalitetslyd direkte inn som lydfil på PC-en ? Lenke til kommentar
avo Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 Mye bra lesning for meg her. Yes, vi må ha best mulig lyd. Må lese litt nøyere på innleggene her, så kommer jeg nok med noen flere spørsmål. I forhold til andre DVD-er i samme amatørkategori, synes jeg vi ligger på ett mye bedre nivå mhp. lyden. Vi brukte ett Panasonic NV-GS320 uten noen form for ekstra mikrofoner påmontert. Gir helt grei lyd. Ooops bannet jeg i kirka nå . Hørte nylig at Panasonic kamera leverer nokså bra lydkvalitet. Vi bruker en del musikk i DVD-en. Musikk som er gratis for kommersielt bruk. Dette gjør nok "lydopplevelsen" en del bedre sett som en helhet. I tillegg har vi tatt vekk veldig dårlig lyd - vindstøy og høyt skjærende elvebrus, og lagt på musikk istedet. JA!! nå kom jeg plutselig på en ting her! Fortellerstemme! Helsikken, det burde vi hatt. Da antar jeg at man må ha noe utstyr for slikt opptak. Går det eventuelt an å bruke kamera til å ta opp slik lyd. Nei, okay Er det noen mikrofoner og programmer som man kan ta opp kvalitetslyd direkte inn som lydfil på PC-en ? Det kan være en god tanke å lese inn kommentarer på samme mic/kamera som du har brukt på opptakene. Det gir det et lydbilde som matcher resten av lyden på produksjonen din. Mange kameraer kan brukes med mic inn, og firewire ut samtidig, slik at du kan ta opp direkte i redigeringsprogrammet ditt. Ellers er det bedre å bruke vindhette enn å måtte redde opptaket med musikk ;-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå