Gå til innhold

Hvor bra er sigma 18-50 f 2.8?vs Nikon 18-200 vr til D300

Anbefalte innlegg

Eneste jeg vet, er at Pentax får laget en egen versjon av denne, med SMC coating i tillegg, så den kan ikke være så gal. Utover det har jeg lest den er blant de beste i sin klasse, og bedre enn forgjengeren som er 18-200.

Den gir endel fortegning, spes i endene, men er normalt med slikt "lange" zoomer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
wide angel trenger man vel for det meste men det er ikke alltid det er det som er det viktige når man tar diverse bilder

Selv så er jeg av den oppfatning av at 28mm er en mest anvendelige brennvidden, selv om jeg ikke kunne tenkt meg å ikke ha vidvinkel. Det er altså opp til deg om du trenger det. Driver du mest med fotografering som trenger tele, så er ikke de vide brennviddene så viktige.

Et lite tips er å bruke norske ord der det finnes gode norske ord. Å skrive wide angle blir for meg litt slik som vestafrikanere snakker, halve setninger på engelsk og resten av setningen på sitt lokale språk. Her til lands er vi heldigvis mer opptatt av å holde språket i live, siden vi som oftest har gode ord for det meste. Wide angle høres veldig rart ut på norsk, siden det norske ordet er like dekkende, og mer innarbeidet enn det engelske. I tillegg synes jeg det tipper litt over i det dumme (ha meg unnskyldt, men jeg er en sterk forsvarer av det norske sprog) når engelsken i tillegg er veldig ukorrekt, siden du beskriver optikken som "brei engel", i steden for "vid vinkel".

Beklager min lille raptus, men jeg føler at vi bør slå litt ned på utflyting av det norske språk. Hvis vi erstatter gode tekniske uttrykk på norsk med helt identiske uttrykk på engelsk, fransk eller urdu så blir det litt språkterror for meg.

Lenke til kommentar
wide angel trenger man vel for det meste men det er ikke alltid det er det som er det viktige når man tar diverse bilder

Selv så er jeg av den oppfatning av at 28mm er en mest anvendelige brennvidden, selv om jeg ikke kunne tenkt meg å ikke ha vidvinkel. Det er altså opp til deg om du trenger det. Driver du mest med fotografering som trenger tele, så er ikke de vide brennviddene så viktige.

Et lite tips er å bruke norske ord der det finnes gode norske ord. Å skrive wide angle blir for meg litt slik som vestafrikanere snakker, halve setninger på engelsk og resten av setningen på sitt lokale språk. Her til lands er vi heldigvis mer opptatt av å holde språket i live, siden vi som oftest har gode ord for det meste. Wide angle høres veldig rart ut på norsk, siden det norske ordet er like dekkende, og mer innarbeidet enn det engelske. I tillegg synes jeg det tipper litt over i det dumme (ha meg unnskyldt, men jeg er en sterk forsvarer av det norske sprog) når engelsken i tillegg er veldig ukorrekt, siden du beskriver optikken som "brei engel", i steden for "vid vinkel".

Beklager min lille raptus, men jeg føler at vi bør slå litt ned på utflyting av det norske språk. Hvis vi erstatter gode tekniske uttrykk på norsk med helt identiske uttrykk på engelsk, fransk eller urdu så blir det litt språkterror for meg.

Å det var julens moralpreken fra språk teror risten bare for å iritere .hadde du sitti sidna meg nå så sku du få ei sleiv med fjåse pøls ta meg

Lenke til kommentar

Høres skremmende ut :ermm:

Hva er fjøs pøls? Jeg er nok ikke så flink med dialekter.

Vi er nok litt strenge med å bruke riktige uttrykk her på bruket, så det blir kanskje litt nazi av og til. Dysleksi er noe vi naturligvis har respekt for, så det med engelen var kanskje litt vel slemt. Jeg synes dog at vi skal holde oss til norske begreper, siden ikke alle her på forumet er like stive i engelsk. Nå vet nok alle hva wide betyr, men det blir ikke mindre meningsløst å bruke english for å describe noe som har et acceptable name på norsk.

Nok umorsomme jokes og opinions fra PMnormal i denne tråden. Jeg beklager hvis jeg fremstår som cruel, det var ikke meningen. Ironi og sarkasme bør egentlig være unødvendige virkemidler her på forumet.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...