Gå til innhold

Forslag til bra japansk film.

Myou

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her er det nok bare tiden som setter begrensninger her.

Zatoichi-trilogien, Battle Royale, Violent Cop, Boiling Point, Azumi, Shichinin no samurai og Ran er alle knakende gode filmer.

Og om du, i likhet med de fleste andre nordmenn, ikke merker så stor forskjell på Japan, Kina og Korea er Infernal Affairs, House of Flying Daggers, Hero og "hevntrilogien" Oldboy, Sympathy for Mr. Vengance og Lady Vengance også å anbefale.

Endret av Skarstad
Lenke til kommentar

Hva med Japansk film av andre genre? når man tenker japansk film ser jeg form meg japansk skrekkfilm, samurai film (japansk western epos) og voldsbaleet.

Noen som kjenner til japansk film av andre genre, gjerne mer arthouse type filmer, vet det finnes en del av dette men vet ikke helt hvor jeg skal begynne. Dere som kan japansk film, hvilken film/filmskaper er den rette å begynne med hvis man skal se japansk kunstfilm?

Lenke til kommentar
Her er det nok bare tiden som setter begrensninger her.

Zatoichi-trilogien, Battle Royale, Violent Cop, Boiling Point, Azumi, Shichinin no samurai og Ran er alle knakende gode filmer.

Og om du, i likhet med de fleste andre nordmenn, ikke merker så stor forskjell på Japan, Kina og Korea er Infernal Affairs, House of Flying Daggers, Hero og "hevntrilogien" Oldboy, Sympathy for Mr. Vengance og Lady Vengance også å anbefale.

Ikke for å pirke, men Zatoichi er ikke en trilogi. Den opprinnelige serien (1962-1973, + én i 1989) med den opprinnelige skuespilleren var på 26 filmer, og Takeshi Kitanos løselige remake fra 2003 er frittstående. Alt vel verdt å se, dog. I tillegg er det lagd 4 sesonger/rundt 100 episoder tv-serie, med samme skuespiller som de opprinnelige filmene i hovedrollen. Har ikke set disse, så kan ikke kommentere om de er verdt å få tak i.

Ellers stort sett enig i forslagene (både dine og de andre her), med unntak av House of FlyingDaggers, som jeg personlig ikke hadde allverdens sans for.

Andre japanske (jeg forholder meg til det, trådstarter kan komme tilbake hvis det er ønskelig med tips om film fra andre asiatiske land) filmer som er vel verdt å få med seg: Tasogare Seibei/Twilight Samurai (og oppfølgerne Kakushi ken oni no tsume/Hidden Blade og Bushi no ichibun/Love and Honor), Mibu gishi den/When the Last Sword Is Drawn, Ping Pong, Kwaidan (OBS! Den britiske Eureka/Masters of Cinema-utgivelsen er å foretrekke framfor Criterion-utgivelsen), Cha no aji/The Taste of Tea, Riri Shushu no subete/All about Lili Chou-Chou

Noen som kjenner til japansk film av andre genre, gjerne mer arthouse type filmer, vet det finnes en del av dette men vet ikke helt hvor jeg skal begynne. Dere som kan japansk film, hvilken film/filmskaper er den rette å begynne med hvis man skal se japansk kunstfilm?

Flere av de jeg har listet opp over tror jeg vil passe deg (selv om en film foregår i gamle dagers Japan og det er samuraier med i filmen trenger det ikke være en actionfilm). Ellers tror jeg mange vil si de fleste filmene til f.eks. Shunji Iwai vil falle inn under mer eller mindre Arthouse. Eureka/Masters of Cinema gir ut en mengde flott restaurerte japanske (og andre) titler, mange vil nok oppfattes som Arthouse i Vesten. Leter man litt rundt finner man de fleste godt rabattert.

Lenke til kommentar
Anbefaler på det sterkeste Memories of Murder. En slags asiatisk Se7en :)

Bortsett fra at jeg ikke ser på den som en koreansk Se7en (i mine øyne er de ikke spesielt like, og jeg mener Salinui chueok/Memories of Murder er en bedre film) støtter jeg anbefalingen på det sterkeste, en av mine absolutte favoritter i dette årtusenet.

Flere har anbefalt filmer av Takeshi Kitano (Zatoichi remake'en, Violent Cop, Sonatine, Kikujiro(s sommer), Boiling Point), i mine øyne er alle mer enn severdige. For meg er dog den beste Hana-bi.

For å få fullt utbytte av de seinere filmene hans (etter Zatoichi) tror jeg nok man bør ha sett en del tidligere Kitano-filmer, mange referanser til (og parodier på) tidligere verker.

Ellers er det jo også en del anime som holder et nivå ikke alt for mange filmer kan måle seg med, tror det skal godt gjøres å finne et filmstudio med tilsvarende gjennomsnittlig kvalitet som Studio Ghibli. Har man ikke sett dem før anbefaler jeg på det sterkeste å prøve Hotaru no haka Tonari no Totoro/Min nabo Totoro som double feature (slik de ble vist opprinnelig i Japan, kinoene bestemte selv hvilken som skulle vises først. Jeg tror jeg vil anbefale Hotaru no haka først). Poenget med å se dem samlet er at man trolig glemmer noen av de konvensjonene man måtte ha om tegnefilm (og anime) fra før av, noe Totoro vinner på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...