Gå til innhold

BSD/UnixFreeBSD 6.2 og UTF-8

Manuel

Anbefalte innlegg

Jeg har nylig reinstallert FreeBSD og ryddet opp diverse rask på filserveren.

Norsk tasteoppsett er korrekt satt opp i rc.conf, og jeg har foreløpig slått meg til ro med å slenge inn følgende i /etc/login_conf

norwegian:Norske brukere:\
:charset=ISO-8859-1:\
:lang=en_US.ISO8859-1:\
:tc=default:

Såvidt jeg vet støtter ikke FreeBSD norsk "lokalisering", noe som ikke er et så stort problem, men ISO-8859-1 er et håpløst gammelt lappeteppe av en tegnkodingsstandard. På samtlige av Linux-systemene jeg har, så bruker jeg UTF-8, og det er derfor naturlig at filnavnene på filservereren også er kodet i UTF-8.

Det er selvsagt mulig å drite i hvilket tegnsett som er satt opp på filserveren, og likevel opprette UTF-8 filnavn og få evt. ports til å bruke UTF-8, men dette er både stygt og upraktisk ved shell-login.

Spørsmålet er hvordan man setter opp UTF-8 på FreeBSD. Den velkjente håndboken klarer elegant å sno seg unna problemstillingen, og "googling" har ikke gitt mange konstruktive svar. Kan det stemme at FreeBSD sine kjerneverktøy ikke støtter den nå over 15 år gamle standarden?

Endret av Manuel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm, jeg søkte etter nb_NO, og fant derfor ikke norske "locale". Etter å ha oppdatert login.conf, med

norwegian:Norske brukere:\
   :charset=UTF-8:\
   :lang=no_NO.UTF-8:\
   :tc=default:

Dette gir i hvertfall riktige miljøvariabler. dessverre så er det nok mer til det, enn dette, for norske tegn virker ikke lengre. Trykker jeg ^V, for å lese hvilken "keycode" f.eks ø gir, så "henger" terminalen til jeg har trykket ø mange nok ganger, og sluttresultatet er visstnok "\370". Her blir ikke jeg særlig klok lengre, for jeg antar at feilkilden enten kan være keymap - fordi ingen tegn skrives ut til skjermen eller screenmap - men siden jeg ikke får noe tegn så virker det litt underlig ...

Før jeg får sett mer på det, så må jeg holde meg til ISO-8859-1. For spesielt interesserte - jeg gjentar: for de som ikke har tenkt til å bruke UTF-8, så bør man slenge inn

[global]
unix charset = iso8859-1

siden standardverdien (for den versjonen jeg bruker) er utf8.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...