Me sjøl Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 (endret) Jeg tror folk henger seg litt for mye opp i detaljene her. Cape beskriver sin livsstil før og etter at han skjerpet seg skikkelig og tok i et tak, og gir klart uttrykk for at livsstilen han hadde før, ikke var en slik han ønsket, og at livsstilen han har nå er det. Det er vel det som er budskapet, at selv om du føler deg som en taper som ikke får noe til og er langt fra det du ønsker å være, så finnes det håp, det går an å forandre på tilværelsen. Noe som i og for seg er veldig godt å høre når man føler at man er fanget i en taper-tilværelse. Det betyr ikke at man er nødt til å være slik Cape var for å føle seg som en taper, eller at alle som er slik nødvendigvis er tapere, eller at man er nødt til å føre det livet Cape beskriver han gjør nå for å være lykkelig, suksessrik eller ikke taper. Det er å henge seg opp i uvesentlige detaljer. Vi er vel alle enige om at det finnes forskjellige måter å leve livet sitt på som kan være like bra, for forskjellige personer. Likevel er det noen ting som ikke er bra for noen. Å veie 300 kilo er ikke en god tilværelse for noen som helst. Ei heller, vil jeg si meg enig i, å bruke all sin tid på spilling. Men det er egentlig en helt annen diskusjon. Jeg håper og tror at ingen her mener at spilling ikke kan føre til at folk faller utenfor sosialt og ellers i livet. Det er bevist, både i denne tråden og ellers. Og jo, spill kan være avhengighetsskapende, selv om det ikke sprøytes inn eller drikkes eller røykes. Tenk bare på spilleautomater: folk har spilt seg fra gård og grunn, det finnes klinikker for de som er avhengige, og regjering og samfunn forøvrig tar det alvorlig som et vanedannende samfunnsproblem, selv om intet blir fysisk inntatt i kroppen. Tror dere virkelig ikke dataspill kan ha samme effekt? Wikipedia definerer forresten avhengighet slik: "Avhengighet er i medisinsk forstand et syndrom, en tilstand som er preget av fysiologiske, kognitive og adferdsmessige fenomener der bruken av en substans, en klasse av substanser eller en adferd, som en gitt person gir en høyere prioritet til fortrengning av annen adferd som han eller hun tidligere syntes hadde stor verdi." Enkelt å se hvor spilling kan passe inn, uten at det dermed betyr at alle som spiller jevnlig er avhengige. Alt dette er dog en sekundær debatt, som heller kunne blitt tatt i "Politikk og samfunn"- eller "Helse"-forumet. Denne tråden handler om hva som kan fåes til av personlig forandring, og jeg personlig synes i alle fall det er til inspirasjon. Poenget mitt er at det ikke nødvendigvis er målet til alle andre her i verden og at han derfor ikke burde se ned på dem sånn han gjør. Respekter det at andre heller velger å raide nax eller knuse 5kings i 5 on 5... Det er ikke den oppfatningen jeg har av Capes poster. Kanskje du har noen direkte sitater? Forresten skrev han tidligere i tråden at han ikke så ned på, men heller syntes synd på de som spiller dagen lang og har lite sosial kontakt. Endret 29. desember 2007 av Me sjøl Lenke til kommentar
Skalle Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 For all del, kudos til trådstarter for det han har oppnådd! Poenget mitt er at det ikke nødvendigvis er målet til alle andre her i verden og at han derfor ikke burde se ned på dem sånn han gjør. Respekter det at andre heller velger å raide nax eller knuse 5kings i 5 on 5... Bountyhunter Hvor står det at han eller noen andre her ser ned på de som spiller wow? Lenke til kommentar
ugotabanana Skrevet 29. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2007 (endret) Skalle hvilken innsikt du har, flotte poster. Jeg ser ikke ned på folk som spiller WoW/CS, men jeg mener at de som spiller dette på hardcore vis har et problem. At jeg mener noen har et problem er da ikke likegyldig med at jeg ser ned på de. - Det andre jeg reagerer på at folk sier er at jeg brukte x antall kroner på klær, det var kanskje ikke så rart ta man omtrent ikke hadde trått i en kles butikk på år bokstavligtalt, hadde hverken dress, blazer, fine gensere som kunne brukes på fest eller til hverdags, ei heller pique'r eller noen t-skjorter som passet bra og jeg synes var kule. Ei heller bukser hadde jeg mye av. Hadde forøvrig 1 par sko. Uansett hvordan man vrir og vender på ting teller første inntrykk massivt når du evt møter nye folk (og man kanskje ser etter dame). Da tok man grep, trives man ikke med H&M klær så går man jo ikke der å kjøper klær, jeg fatter rett og slett ikke at noen av dere gjør noe nummer ut av det. Og nei, jeg kjøper ikke det dyreste jeg kommer over fordi det er dyrt. Går på vanlige butikker som Brandstad, og ja jeg plukker mye på salg da og da. Greit nok at ikke utseende betyr allt, men hvordan en person oppfatter deg de første 10 sekundene er usedvanlig viktig, noen av dere er kanskje ikke enig, men da får dere prøve kle dere som halv-aper i et jobb intervju. Kler du deg helt vannvittig så kan jeg love deg at du ikke får jobben, jo mindre du søker som søppeltømmer. Sorry. At man til enhver tid er seg selv er viktig, men prøv nå ta deg ut som den beste versjonen av deg selv i alle fall! Det er lov. Denne avheninghets diskusjonen føler jeg at vi er i mål med da både skalle og flere har særs god argumentasjon for at WoW er avhengighets skapende. Ellers er det hyggelig med mye fin respons, nå får man komme seg ut Endret 29. desember 2007 av Cape Lenke til kommentar
hylo Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 (endret) Er jo klart at du har gjort det jævlig bra her, Cape. Kudos til deg for den. Jeg har selv hatt en "transformasjon", men det var fra helt bånn i bøtta metalhode til litt mere siviliserte former, for å si det på den måten. Ser meg forøvrig enig i hva du mener om førsteinntrykket, Cape. Utseendet er faktisk veldig viktig. Endret 29. desember 2007 av Hylo Lenke til kommentar
Kiwi-Kun Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 Ja. Jeg tror fortsatt dere misforstår litt eller ikke tolker denne saken fra alles aspekt. Nå skal det sies at du, cape, sier at wow spillere har ett problem. Du har også ved flere annledninger påpekt at dataspill er en negativ ting. (Jeg kan quote noen av disse, men det er sent så jeg tar det hvis dere spørr etter det.) Jeg kan egentlig si det samme om festing. Jeg synes ikke helgefyll og festing med folk jeg ikke kjenner er en livsstil som passer meg, derfor holder jeg meg ute av det miljøet. Jeg kan si med hånden på hjertet at jeg ikke kunne levd i dine sko, men alikavel får jeg inntrykk av at du sier "Min livsstil er fasiten på livets vei, Min livsstil er 42!" Når det gjelder ditt syn på dataspill. Hvordan ville du likt det om folk skulle møtt deg på gata og sagt, som bountyhunter sa, at børs er bånn i bøtta? Du interreserer deg for børsen og du tjener kanskje gode penger der, men det betyr ikke at alle må på børs. Når det gjelder børsen er det akkurat som gambling, Om noen vinner så må noen tape. Nå er klokken 03.00 og jeg skal køye for kvelden. Beklager hvis dette ble en litt rotete post, men jeg er ganske trøtt. God natt. Lenke til kommentar
ugotabanana Skrevet 30. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2007 Jeg har aldri sagt at det finnes noen fasit på hvordan man skal leve sitt liv. Det eneste jeg bastant sier er at ingen skal eller bør leve under isolasjon, og da på grunn av et dataspill. Det virker som du har alvorlige problemer med og forstå akkurat dette. Foreslår at du kutter ned nå, vi har hørt dine argumenter, men få av oss er enige med deg. Fest: Drar da ikke på fest jeg ikke kjenner, alltid folk jeg kjenner, men ordner som regel nye bekjentskaper.. Kan forøvrig nevne at jeg ikke er den som drikker meg sørpe eller er aktiv når det gjelder helgefyll. Det er ikke ensbedytende at om man går ut på byen så drikker man seg drita, og det som værre er... Hvordan kan du sammenlikne Finans & WoW?... Lenke til kommentar
Gjest Guest_Aleksander_* Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 yo, jeg vil bare si at jeg er enig med kiwi-kun, og litt annet, men her er greia mi:D barneskolen= venneløs dust.(nesten) mye spilling, lite skole og lekser. ungdomsskolen=venneløs dust(helt) mye spilling, litt mer skole, ingen lekser. 3.4 i snitt. Vidregående= KING OF THE SCHOOL, JUST CUZ AM COOL:D 3.5/6 i snitt. ikke ferdig, skal i millitæret i januar:D jeg er langt ifra voksen, men jeg er mye rikere enn deg min venn, jeg er en perfekt "kjæreste" vi har vært sammen i ett år, er nå forlovet, jeg har ett utall(ca.40) VIRKELIG GODE venner, jeg spiller 65% av fritiden min, har en gjennomsnittelig kropp, god sex, penger når jeg trenger(det tyter ikke ut av ræva, men kommer litt nå og da) det er nemlig ikke det å være best som betyr noe, det er det å være god, både i ferdigheter og mot andre som utgjør forskjelen. jantalov shmantelov, du er helt sikkert bedre enn meg.....på noe, du har hatt hellet med deg med aksjer, meget kos for deg:D men hvis du sier du VIL ha fet bil, fet båt, fett hus, så heit dame at du brenner deg på`a, da tviler jeg sterkt på at vennene dine tidlig i livet var av feil sort. får du høres nemlig ut som MIN versjon av feil sort..... Lenke til kommentar
ugotabanana Skrevet 30. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2007 Bytter ikke ut mine venner om det er det du sikter til, flasher heller ikke mye når jeg er på byen. Jeg lar andre kjøpe Champagne ha damene på fanget inntil det er tomt Lenke til kommentar
Kiwi-Kun Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 To enkle ord: Chinese Farming Fra spør til alvor. Også noen quotes dere! "Skal du lykkes tror jeg faktisk du må leve på et type set. Finans eliten i Norge drar på fest, bygger nettverk. Det behøvs for å komme opp å fram. Nettverk er faktisk en av de viktigste årsaken til at man faktisk kan ordne seg jobb, eller kan jobbe som team i business verden, hvordan få dette gjennom spill? Glem det." "Vil si du er naiv ved at du ikke erkjenner at faktisk World of Warcraft eller spill generelt faktisk skaper endel problem. Det nye samfunnes problemet er folk som sitter inne spiller dag inn dag ut 25 timer i døgnet." (Hva med terror? Folk som ruser seg og vandrer gatelangs? Hjemløse? fattige? Er ikke de ett stort problem lenger? Vil tørre å påstå at det er ett langt større problem med rus og gjeng miljøet enn det er med gamer miljøet.) "Hvordan jeg nå ser på folk som sitter inne 24/7 spiller har vell ingen ting å si? Jeg ser ikke ned på dem, men synes vel heller litt synd på dem." (Og jeg synes synd på deg so lever ett liv på andres premisser. Hurra for konformalisme.) "Du innser ikke at du har det bedre før du har lagt bort spillet for godt," (Her oppfordrer du nok en gang til å slutte med dataspill for godt.) "Jeg ser ikke ned på folk som spiller WoW/CS, men jeg mener at de som spiller dette på hardcore vis har et problem. At jeg mener noen har et problem er da ikke likegyldig med at jeg ser ned på de." (Denne kan jeg være tildels enig i, men det at de spiller et spill hardcore er fortsatt deres valg. ) Da gadd jeg ikke leite mer. Lenke til kommentar
ugotabanana Skrevet 30. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2007 (endret) To enkle ord: Chinese Farming "Skal du lykkes tror jeg faktisk du må leve på et type set. Finans eliten i Norge drar på fest, bygger nettverk. Det behøvs for å komme opp å fram. Nettverk er faktisk en av de viktigste årsaken til at man faktisk kan ordne seg jobb, eller kan jobbe som team i business verden, hvordan få dette gjennom spill? Glem det." "Vil si du er naiv ved at du ikke erkjenner at faktisk World of Warcraft eller spill generelt faktisk skaper endel problem. Det nye samfunnes problemet er folk som sitter inne spiller dag inn dag ut 25 timer i døgnet." (Hva med terror? Folk som ruser seg og vandrer gatelangs? Hjemløse? fattige? Er ikke de ett stort problem lenger? Vil tørre å påstå at det er ett langt større problem med rus og gjeng miljøet enn det er med gamer miljøet.) "Hvordan jeg nå ser på folk som sitter inne 24/7 spiller har vell ingen ting å si? Jeg ser ikke ned på dem, men synes vel heller litt synd på dem." (Og jeg synes synd på deg so lever ett liv på andres premisser. Hurra for konformalisme.) "Du innser ikke at du har det bedre før du har lagt bort spillet for godt," (Her oppfordrer du nok en gang til å slutte med dataspill for godt.) "Jeg ser ikke ned på folk som spiller WoW/CS, men jeg mener at de som spiller dette på hardcore vis har et problem. At jeg mener noen har et problem er da ikke likegyldig med at jeg ser ned på de." (Denne kan jeg være tildels enig i, men det at de spiller et spill hardcore er fortsatt deres valg. ) Da gadd jeg ikke leite mer. Du argumenterer ikke veldig saklig nå, jeg føler at du tar det med gaming veldig personlig etterhvert. "Vil si du er naiv ved at du ikke erkjenner at faktisk World of Warcraft eller spill generelt faktisk skaper endel problem. Det nye samfunnes problemet er folk som sitter inne spiller dag inn dag ut 25 timer i døgnet." (Hva med terror? Folk som ruser seg og vandrer gatelangs? Hjemløse? fattige? Er ikke de ett stort problem lenger? Vil tørre å påstå at det er ett langt større problem med rus og gjeng miljøet enn det er med gamer miljøet.) Nå må du virkelig begynne tenke litt over hva du faktisk skriver. Dette med husløse, crackheads med mer har ingenting med min situasjon eller mitt synspunkt på WoW/gaming å gjøre. Det blir hodeløst og vannvittig dumt å dra opp dette i en sammenheng det absolutt ikke hører hjemme, i alle fall ikke i denne diskusjonen. Gaming og avhengighet kommer naturligvis opp i en sammenheng ved at jeg har vært i det, jeg har aldri vært hverken husløs, alkoholliker eller crackhead. Tenk litt over din argumentasjon, jeg mener at du ikke klarer å holde deg til saken i det hele tatt. Da blir det for dumt. - (Denne kan jeg være tildels enig i, men det at de spiller et spill hardcore er fortsatt deres valg. ) Denne kommentaren beviser at du er totalt blind og helt blottet for dyp innsikt i hva det vil så å være hardcore i World of Warcraft, spør nå Ellys som har vært i eksakt samme situasjon med raiding, farming opp og ned i mente. Man blir avhengig det er ikke noe hokkus pokkus å bare legge raiding på hylla, hvor mange ganger må vi fortelle deg dette?... yo, må bare få komme med ett innslag selv, jeg jobbet på DHL du som er børsman vet hvem de er. jeg møtte opp på jobb intervjujet sånn som jeg vanligvis går kledd, tro meg det er ikke bare bare... jeg fyren som får punk-rockerne til å snu seg i døra for å se på.... Det kunne du skrevet slik at det var lettere forstå hva du mente. Du møtte på jobb intervju med punk-rock emo stil? and then? Endret 30. desember 2007 av Cape Lenke til kommentar
GLN Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 (endret) Hvor gammel er du nå Cape? Og hvilken utdanning hadde du på vgs? Leste igjennom hele tråden, og så at Cape fikk mange negative komentarer. Alle er forskjellige overalt i Norge. Cape bor i Oslos beste vestkant. Det blir sikkert "datanørder" sett ned på, og for å få status der må man komme seg ut, ha en good looking og kjøre på. Men for eksempel en annen plass i Norge, så kan man komme langt selv om man spiller dataspill. De som har spilt "hardcore wow" dvs: raidet ihvertfall 3-4 dager i uken og har en del gode characters og kan si at WoW ikke har ødelagt livet deres på en eller annen måte vil jeg ikke tro på. Ja det finnes WoW/cs og andre dataspill spillere som har et greit sosial liv, god jobb osv, de kan versågo spille. Vis du hadde bodd 1år eller noe sånt der Cape bor, så vil du forstå hvor viktig utseende og de andre tingene Cape sa er! Endret 9. januar 2008 av Pirja Lenke til kommentar
Der Kommissar Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 De som har spilt "hardcore wow" dvs: raidet ihvertfall 3-4 dager i uken og har en del gode characters og kan si at WoW ikke har ødelagt livet deres på en eller annen måte vil jeg ikke tro på. Spilte passelig hardcore i oldschool WoW, før TBC. Hva fikk jeg ut av det? Jo, snittet mitt gikk opp fra 3.7 til 4.45 på skolen (henholdsvis førsteklasse og andreklasse på VGS). Dro like mye ut med venner som før, kanskje mer, til og med. Hvorfor? Jo, fordi jeg selv modnet i topplokket. Noen kaller det å bli mer voksen. Voila! Hva mente jeg så med denne posten? Jo, nemlig at såfremt du ikke har noe unnerliggende problemer, ser jeg ingen grunn for at et dataspill i seg selv er ødeleggende. Har du ikke anlegg for det, blir du ikke "superavhengig blablabla". Tar følgende helt ut av mitt eget hode, og er ikke annet et et resultat av mine egne erfaringer: Når folk sier "WoW har ødelagt livet mitt" er jeg bombesikker på at nitti prosent av disse bare skylder på WoW fordi de er for lat/feig/uvitende til å innrømme at det først og fremst er dem selv de skal ta tak i, og skylde på, ikke et spill. Lenke til kommentar
Hoon Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 Veldig enig med deg der "Der Kommisar" om ett spill klarer og maltraktere livet så til de grader så tror jeg ikke det er spillet sin feil, men personen som lar spillet ta over. Samme prinsipp som og være avhengig av nettpoker eller myntautomater i grunn. Spillet er bare en dårlig unnskyldning til ikke og ta seg selv i nakken. Men for all del har spillt aktivt i 5år nå, vært innom endel forskjellige title bl.a wow. Og jeg må si om ikke annet så har vennekretsen min vokst av dette De som forsvarer gaming i denne tråden må forstå at folk er forskjellige noen klarer og kombinere livet som gamer og ha ett sosialt liv på siden, mens andre lar det ta overhånd. Lenke til kommentar
Frigata Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 Etter å ha lest denne posten har eg bestemt meg for å skaffe meg WoW og sitte med det 24/7. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 Etter å ha lest denne posten har eg bestemt meg for å skaffe meg WoW og sitte med det 24/7.Kondolerer. Lenke til kommentar
Frigata Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 Kondolerer. Heller det enn å krone seg sjølv til konge. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 Ja, det er illee at folk har klart å ta tak i livet sitt og gjøre det de mener er riktig. Fysjom! Lenke til kommentar
tanx Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 Til dere som tolker det han sier om WoW som veldig "sterkt", dere har ikke vurdert at han mener de som faktisk ikke gjør noe annet enn å spille WoW? En større andel av de som spiller WoW klarer faktisk å balansere livet sitt, så slutt å fylle opp posten med whine om den saken. Bruk heller tiden til å tenke og tolke det han skriver, og ikke tolke det så ekstremt som mange har en tendes til å gjøre... ( : Lenke til kommentar
Skalle Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 De som forsvarer gaming i denne tråden må forstå at folk er forskjellige noen klarer og kombinere livet som gamer og ha ett sosialt liv på siden, mens andre lar det ta overhånd. Det var en veldig enkel og grei måte å si det på. Takk skal du ha Dette begynner rett og slett og bli for dumt. Skjønner ikke hvorfor folk føler seg truffet av at Cape har sagt at i sine egne øyne er han konge mer enn han var tidligere. Han har vel aldri sagt at han er konge over noe eller noen andre enn seg selv. Gud hjelpe meg så mange såre sjeler det er her inne. Føler dere at dere blir underlegne bare fordi noen velger å føle seg bra eller? Lenke til kommentar
Slikape Skrevet 31. desember 2007 Del Skrevet 31. desember 2007 (endret) Cape: Bra innsats med alle forandringene så lenge du synes de er til det bedre:) Men jeg har ett spørsmål: -Hva om "all-in-investeringen" din hadde gått skeis? Hadde det hindret deg i å forandre deg? Synes du tilværelsen din er bedre på grunn av at du har mer penger? Har mengden penger du tjener innvirkning på selvtillitten din? Dette var riktignok ikke kun ett spørsmål, men det går ut på det samme. Dersom jeg leste dette og hadde vært i en tilsvarende situasjon som du var i for noen år siden, ville jeg blitt demotivert over å høre at jeg må mangedoble inntekten min for å lykkes med en klatring på den sosiale stigen. Jeg mener du kunne utelatt pengespørsmålet i denne tråden. Jeg vil faktisk si at størrelsen på inntekt er irrelevant i denne sammenhengen (så lenge vi snakker om forandring av levesett, oppbygging av selvtilltt, heving av sosial status, hva nå enn måtte få deg til å føle du har et bedre liv) Det er ikke nødvendig å ha flaks med aksjer for å bli "konge". Jeg synes du legger unaturlig vekt på dette. Endret 31. desember 2007 av elefant med bukser Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå