Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

6999090098754

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

til skalle: Den røykepåstanden.. Hvordan har det seg da at jeg følte en rus etter mine første trekk? Og en ting til. Du kan få være så god å ta av deg hatten din med det samme ;)

Til dere andre som jeg ikke husker navnene på:

Mine wow påstander er noe jeg trekker ut fra egen erfaring. Jeg følte aldri noe stort avhengighetskompleks når jeg spillte WoW. Det jeg klaget over er det berømte ordet: "World of Warcraft helvete" da det faktisk bare er en påstand som er blitt videreutviklet med mediene. World of Warcraft har ikke noen form for stoff som gjør at hjernen din føler at den MÅ ha det. Det er du selv som faktisk vil spille WoW. Jeg kan respektere at det finnes svake sjeler der ute, men det betyr ikke at alle er det. Derfor ber jeg dere pent om å slutte å omtale det hele som World of Warcraft helvete. Det gjelder forøvrig andre spill også.

Til slutt for denne gang vil jeg si til cape: Du er i mine øyne en person som føler at han selv har utrettet noe stort og det er godt mulig at du har gjort også. Som jeg skrev i en av mine tidligere poster så er livsglede viktigst og hvis du nyter det livet du nå har så er det vel og bra, men det betyr ikke at din livsstil er den eneste veien man kan gå. Det finnes uttallige yrker, det finnes uttallige samfunn (Gamer samfunnet, festesamfunnet, gother/punk/emo samfunnet osv.) Du har tydeligvis funnet ett samfunn du føler deg vel i, men jeg, for eksempel, kunne aldri følt meg vel i dine sko.

Takk for meg.

Lenke til kommentar

Livsglede er absolutt viktigst. Fins sikkert de som trives med å spille wow dagen lang. Men jeg tror fortsatt det mest er en virkelighetsflukt for mange. Som hindrer de å leve et liv de kunne vært mye mer tilfreds med. Kjenner flere som er mye lykkeligere etter de sluttet med dataspill.

Og tråder har vell aldri sagt at livet han lever er fasiten? Han bare sier det er noe som passer han bedre. Og ved å bruke begrep som taper/konge. Så er det hva han legger i begrepene taper og konge. Selv om jeg tror folk flest har en ganske lik oppfatning av ordene.

Lenke til kommentar

Jeg tror det er bra å føle seg litt "konge" av og til. Selv om Jante synes at man er taper om man gjør det. Men man skal ikke si at man er bedre enn andre. Da sprer man Jante.

Cape har forøvrig aldri sagt at han er bedre enn dere. Bare at han føler seg som en konge i livet sitt.

Endret av Eivolele
Lenke til kommentar

Til Kiwi-Kun : Den rusen er jo tilstede så klart, det er den som gjør deg svimmel og dårlig. Kanskje sløvere enn før, kan kanskje til og med kalle det avslappet, men det å røyka kontra å ikke røyke er mer stressende. Røyk skaper stress fordi det også skaper abstinenser. Ikke så merkbare men de er der. Derfor kommer den avslappende følelsen. Man føler seg jo ikke ruset når man røyker til vanlig. Poenget mitt var at du er mer avslappet og midnre stresset når du ikke røyker i det hele tatt.

Angående WoW så er det vel lov å kalle det WoW-helvete viss det er det man synes om det spillet. For meg var det det, og for Cape var det det. Vil det da si at vi må slutte å kalle det et narko-helvette for rusmisbrukere fordi det er noen som kan kose seg med rus og ikke bli avhengig av det? Folk må få kalle det det de vil. Du er ganske unik i din måte å spille på når du har klart å ikke la det gå ut over resten av livet ditt.

"I det øyeblikket du kalte deg konge falt du rett tilbake til taper"

Hurra til deg som virkelig er med på å forsikre oss om at vi fortsatt skal ha Janteloven her i Norge. :new_woot:

Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg føler meg til tider som en konge med ting jeg har oppnådd. Viss du/dere ikke klarer å fortelle dere selv at dere er konger og bra mennesker så synd for dere. Men skjønner ikke hvorfor dere skal komme her og ødelegge en god tråd med sånt piss.

Lenke til kommentar

Jeg hadde aldri som intensjon å ødelegge denne tråden. Det å dele erfaringer på denne måten er vel og bra. Det jeg reagerte på var måten han la frem sitt innlegg. Jeg fikk følgende førsteinntrykk: En bedreviter som mener at dataspill er negativt og som mener at hans livsstil skal passe alle andre uansett hva.

Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg aldri har fulgt med i engelsktimene på skolen nettop av den grunn at jeg følte at jeg kunne stoffet bra nok fra før. Hvordan skal jeg ha lært meg engelsk uten å ha lært det fra skolen? Jo. Fra dataspill. Og spill som WoW, Anarchy og everquest er typiske spill som styrker spillerns engelskkunnskaper da engelsk er hovedspråket som blir pratet i sånne spill. Engelsk er ett av de viktigste fagene man kan få med seg, om ikke det viktigste. Derfor mener jeg at dataspill absolutt burde være en del av barn og ungdoms hverdag, nettop fordi det gir deg kunnskaper som kan hjelpe deg videre i livet.

Ved å raide på WoW og ha masse fremmede folk på VT som prater engelsk styrker du også selvtillitt med å prate engelsk til folk. Ikke bare skrive.

Som sagt tidligere: Dataspill burde være en del av hverdagen til barn og ungdom, men med dette mener jeg ikke at det er bra at folk isolerer seg selv 143,5% forran PC-en med WoW på skjermen 27/8.

Lenke til kommentar

Ok, ser ut som du trenger klarhet i et par ting.

1) Lev livet ditt slik du vil, jeg var fanget i et bur av spill. Det var ikke lett å komme ut av dette buret, men jeg ville ut! Spillverden var ikke noe for meg å jeg mener ingen har godt av å spille for mye WoW/CS whatever, mye er type 200 dager played fra mai 05 - januar 07. Dette er mye, selv for hardcore spillere er faktisk dette en god del tid. Ja jeg var hardcore, ville være best.

Jeg kan flytende svensk som følger av CS & WoW da mange av de jeg spilte med på begge plan var svenske, jeg kan fint treffe svensker på byen i Oslo, og de tror jeg kommer fra Norrland.

Engelsk fikk man også inn, dog var mye av termene her gaming relaterte, altså skal du begynne prate om gjødsel eller finansielle instrument på Engelsk blir det straks mye værre.. Burde heller fulgt med på CNN eller CNBC da om det er språk i sammenheng med andre termer man vil lære hvilket er litt viktigere føler jeg, en spill termer.

Ja du har et poeng, man lærer seg faktisk å kommunisere. Dog blir du fortsatt ikke sosialisert, der ute blandt folk. Her er det faktisk vesentlig stor forskjell.

-

Som sagt tidligere: Dataspill burde være en del av hverdagen til barn og ungdom, men med dette mener jeg ikke at det er bra at folk isolerer seg selv 143,5% forran PC-en med WoW på skjermen 27/8.

Hovedpoenget ligger i at spill som World of Warcraft er avhengighetshets skapende slik som flere har påpekt tidligere i tråden, hverken dette er andre spill bør være obligatorisk for barn og ungdom.

Isolasjon skjer fordi folk synes det er gøy å spille, morsommere enn f. eks å gå ut å leke på fotball banen eller gjøre lekser for den sakensskyld.

At spill er greit under moderasjon for all del, moderasjon finnes ikke i spill som da spesielt World of Warcraft og andre MMORPG.

At unger på 13 spiller 2 timer FIFA i uken derimot, er for meg helt greit. Dog forekommer dette ofte i sosiale sammenhenger da man kanskje er 3-4 unger som er sammen samtidig og spiller mot og med hverandre, da blir settingen en ganske annen i mine øyne for da dyrker man vennskap. Man deler tid sammen IRL.

Det gjør man ikke på samme måte når man sitter hver for seg i hver sin kåk å spiller WoW.

-

Skremmende å se at du bruker mange av de samme argumentene jeg brukte mot min mor/far og alle som ville ha en stopper på spillingen min når jeg holdt på som værst.

Tror faktisk Ellys kjenner seg igjen i hva jeg skriver her, han har tydeligvis opplevd mye av det samme helvete da han spilte i Forte.

Endret av Cape
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvor du har det fra at Cape har sagt at alle burde leve som han? Det var ikke det inntrykket jeg fikk i det hele tatt da jeg leste 1. post så det er jo tydeligvis ett eller annet du (Kiwi-Kun) føler deg truffet og til dels såret av siden du opplever det på den måten. Les det med et litt åpent sinn i stedet. ;)

Jeg skjønner at du ønsker å forsvare dataspillingen din med all verdens gode argumenter, men til syvende å sist er spill som WoW som nevnt tidligere avhengighetsskapende og fryktelig ødeleggende for de som blir avhengige av det. Dataspill er vel og bra til sitt bruk og i skolene så bruker de dataspill i læringen, så det er ikke tvil om at det er positivt til sitt bruk. Men den engelsken er jo ikke akkurat gramatisk korrekt så jeg ville vel heller tatt et engelsk-kurs i stedet viss det var å lære engelsk som var motivet. Det som har blitt fortalt her i denne tråden er hvordan EN person har opplevd WoW på det som kan kalles det verste. Han er jo ikke alene om dette fenomenet i det hele tatt.

I Japan og andre deler av asia er jo faktisk dette med spillavhengighet blitt et like stort og kanskje større samfunnsproblem enn rusavhengighet.

Til Cape : Er forresten ikke meningen å gå til krig for deg her, men blir veldig engasjert fordi jeg har veldig lik historie selv. :)

Lenke til kommentar

Like historien din veldig godt Cape, men jeg tror det er mange i denne tråden som har misforstått budskapet litt.

Sånn jeg oppfattet det var ikke poenget hans at man må være veltrent eller rik for og ha det bra, heller ikke at dataspill var det værste i hele verden. Men som alt annet når det blir for mye av noe, så går det utover alt det andre som skal ha plass i livet.

Tror det er flere ulykkelige sjeler der ute som kunne ha hatt godt av og stoppe opp og se litt mer objektivt på livet sitt og om det eventuelt er noe de vil endre.

Endret av Hoon
Lenke til kommentar
Like historien din veldig godt Cape, men jeg tror det er mange i denne tråden som har misforstått budskapet litt.

Sånn jeg oppfattet det var ikke poenget hans at man må være veltrent eller rik for og ha det bra, heller ikke at dataspill var det værste i hele verden. Men som alt annet når det blir for mye av noe, så går det utover alt det andre som skal ha plass i livet.

Tror det er flere ulykkelige sjeler der ute som kunne ha hatt godt av og stoppe opp og se litt mer objektivt på livet sitt og om det eventuelt er noe de vil endre.

Er litt enig med deg.

Tror ikke at det han skrev er ment som en fasit, men at det var en forandring han hadde lyst å gjøre som han gjorde, og at det kan inspirere andre til å forandre på sitt liv slik at de blir lykkeligere, selv om ikke akkurat slik som Cape.

Lenke til kommentar

Cape: I din siste post motsier du deg selv en gang som jeg la spesiellt merke til.

" 1) Lev livet ditt slik du vil, jeg var fanget i et bur av spill. Det var ikke lett å komme ut av dette buret, men jeg ville ut! Spillverden var ikke noe for meg."

og

"Isolasjon skjer fordi folk synes det er gøy å spille, morsommere enn f. eks å gå ut å leke på fotball banen eller gjøre lekser for den sakensskyld."

Mener du her å si at du faktisk syntes det var gøy å spille spillet, men samtidig syntes du spillet sugde såpass balle at du ville "Ut av buret"

Her argumenterer du for to sider av samme sak. :S

Til dere andre som kanskje har misforstått MITT budskap litt.

Jeg prøver ikke å forsvare at wow er avhengighetsskapende. Jeg prøver simpelthen å få folk til å åpne øynene og se seg om litt. Tenk etter at wow faktisk gjør folk glade. Det er ett langs større flertall av folk som nyter å spille wow og CS og slikt enn folk som "Vil ut av sitt fæle bur."

Det er godt mulig at folk faktisk prioriterer wow over ting som i andres øyne kanskje er viktigere, men om de personene føler seg vel med valgene sine så er det faktisk deres valg og jeg synes de valgene skal respekteres.

Det er ingen som nekter folk i å slutte med å spille wow. Det er intet nikotin aktig stoff I wow. Wow er rett og slett bare ett utrolig bra og gjennomført spill som folk liker veldig godt.

Da takker jeg for meg igjen og venter å se en ny post i morgen.

Endret av Kiwi-Kun
Lenke til kommentar

Synes egnetlig ikke det er noen stor motsetnin. Mange som kan like ting der og da. Man kan like selve spillet. Men man liker ikke at det tar så mye plass. Tar opp plassen til andre ting som er viktigere. Bare at man gjør det ikke. rett og slett fordi det krever litt mer insats enn hva online spill gjør.

Oppsumert: han likte spillet, men ikke det spiller gjorde med livet hans.

På samme måte som folk som røyker. De liker den følelsen de har når de røyker. Derimot liker de ikke at røyken gjør at helsa dems blir dårligere. Og at de må røyke for å føle seg vell.

Lenke til kommentar
Cape: I din siste post motsier du deg selv en gang som jeg la spesiellt merke til.

" 1) Lev livet ditt slik du vil, jeg var fanget i et bur av spill. Det var ikke lett å komme ut av dette buret, men jeg ville ut! Spillverden var ikke noe for meg."

og

"Isolasjon skjer fordi folk synes det er gøy å spille, morsommere enn f. eks å gå ut å leke på fotball banen eller gjøre lekser for den sakensskyld."

Mener du her å si at du faktisk syntes det var gøy å spille spillet, men samtidig syntes du spillet sugde såpass balle at du ville "Ut av buret"

Her argumenterer du for to sider av samme sak. :S

Ingen mennesker har godt av isolasjon, selv om spillet de spiller er gøy.

Det må du vel fatte. Få mennesker går rundt å vil leve et liv i full isolasjon, om ingen. De som vil det har seriøse problemer å må innom psykolog, (been there done that) I know this shit.

Har aldri sagt at World of Warcraft sugde, det er farlig gøy og farlig tidkrevende.

Det var gøy spille WoW, men du kan ikke sosialisere være med venner og spille WoW samtidig simpelten umulig det. Så ja jeg ville ut av buret der jeg var fanget av spill, og heller gjøre vettigere saker en å spille et spill som tok all min tid.

Lenke til kommentar

Etter å ha lest denne tråden så sitter jeg igjen med blanda følelser...

Gratulerer trådstarter, med ny livsstil og at du har oppnådd noe du hadde lyst til her i livet! smile.gif

Gratulerer du er nå en av de "kule"... Som du kanksje skjønte så er ikke jeg av den oppfattning at de som man liker å kalle "de populære" er automatisk de kuleste i verden.

Missforstå meg rett, har flere venner som er av de "kule", men er ikke venn med de fordi de er "kule", men fordi de er ordentlige mennesker, gode venner og mennesker jeg trives sammen med.

Målet mitt her i livet er ikke å bruke 80-100k på klær, henge ute hver kveld og være en av de "populære".

Har klær jeg liker å gå med, klær jeg synes er kule og behaglige. Er med ut ganske ofte og har gode venner.

Andre vil kanksje ikke si at jeg har mange venner, men jeg vil si jeg har mange nok. Jeg har ikke noe behov for å ha masse venner. For meg så holder det med endel gode venner.

Og at et par av vennen mine kommer over å vi har LAN hos meg eller om vi går ut på en pub eller fest eller noe annet spiller ikke så stor rolle for meg. Synes at et godt Lan kan være like gøy som en god fest.

Om man sitter hjemme 3-4 stykker å spiller wow, cs eller hva det nå måtte være og har det gøy må da være like bra som om man er ute å fester å har det gøy?

Jeg har iallfall ingen problemer med å nyte spill selv om andre mener det er "nerd" eller teit.

Ja, jeg er "nerd" jeg liker å spille pc spill, spiller wow. Når jeg selv vil det.
Men samtidig så har jeg mange nok gode venner og er endel ute.

En ting som jeg "tenner" litt på er:

"Hovedpoenget ligger i at spill som World of Warcraft er avhengighetshets skapende slik som flere har påpekt tidligere i tråden..."

Nei, det er ikke fysisk avhengihets skapende. Det er ingen stoffer i kroppen din som skriker etter WoW.

Det er du som ville spille spillet fordi du synes det var gøy, fordi du hadde venner i spillet du likte å være sammen med gjennom din karakter i spillet.

Har venner jeg aldri fysisk har møtt, føler ikke at det er noe must for å kunne kalle dem venner.

Ikke alle har de samme målene, samme behovene for sosialt samvær eller samme behov for å være populær.

Det er ikke noe negativt i å være "nerd" ei heller er det negativt å være "populær".
Drit i hva alle andre sier, stopp opp og tenkt deg om, hvem vil jeg være?

Også gjør man det man selv føler er riktig. Samtidig som man respekterer at andre kanskje ikke finner ut at de vil være den samme som deg.

Den derre "wow er faenskap! alle som spiller wow er lavmål! jeg synes synd på de som spiller det" holdingen er noe av det kvalmeste jeg vet om.
Hvis folk har lyst til å spille wow så la dem gjøre det da?

"Det derre aksje faenskapet er noe dritt ass, alle som driver med det taper alt etterhvert også mister de huset og bilen!" ... Tok du poenget mitt?

-Bountyhunter

Endret av [StK]Bountyhunter(BF:V)
Lenke til kommentar

Jeg kan egentlig ikke fatte og begripe hvor det står at alle bør være populære og kule i disse postene til Cape. At han har brukt masse penger på klær for å fornye seg er jo kjempebra for ham. For klær skaper folk uansett hva dere måtte si. Jeg heller har vel for svingende ikke råd til slike summer med klær heller, men det er deilig å pynte seg litt og kjøpe seg noe nytt. Jeg tviler vel på at dere som prater negativt om dette står og griner i butikken og etterpå fordi dere må bruke noen penger på nye klær? Poenget hans var at han fornyet seg med klær som han likte selv å gå i. Han liker bedre merker og alt det der, sånn er det ikke for alle, men at man skal gå med en stil som man føler seg vel med.

Bountyhunter : En liten fakta om avhengighet. Avhengighet er IKKE bare fysisk avhengighet. Faktisk så ligger størstedelen av avhengigheten på det mentale og følelsesmessige planet. Det fysiske er lett som faen å komme seg over, til og med herionabstinenser er ikke noe vanskelig å komme over med litt hjelp. Men det mentale suget som kommer i ettertid og sem er der hele tiden er det som virkelig er avhengigheten. Det fysiske røyk gjør er jo absolutt ingenting. Jeg slutta og røyke og hadde søvnproblemer i en stakkars natt. Ellers gikk det helt fint, men det mentale måtte jobbes med. Ergo er WoW avhengighetsdannende på samme måte som hva som helst annet fordi det ligger på det mentale. Folk blir avhengige av følelsen av å oppnå noe nytt (nytt ustyr, ny DKP, nye bekreftelser på at de er gode i duellerPvP, downe en boss, etc, etc.) Dette er gode følelser som gir dem noe "ekstra" i hverdagen og som dermed gjør at de blir avhengige og ikke klarer å slutte med det første. Så når de kommer til seg selv så kan de føle seg litt dårlige fordi de utsatte leksene eller husarbeidet, og så skal de da spille litt mer for å slippe å tenke på dette igjen (virkelighetsflukt) og da er vi i gang ser du ;) Og når de først slutter så savner de det intenst og har sug etter det. Samme gjelder sexavhengighet, det gir gode følelser der og da, men det gir ingen fysiske abstinenser det heller utenom at det blir ganske kjedelig å ta seg en runk i stedet for å ha sex viss man plutselig ikke får sex lengre. Det handler om de "gode" følelsene som er med på å overskygge og dempe de ellers "dårlige" følelsene man går med på innsiden som man gjerne ikke vil helt vedgå seg og kjenne på.

Tro meg, dette vet jeg alt om. Har vært innom alt sammen.

Dessuten så er det jo ingen som har sagt her at WoWspillere er tapere eller noe som helst. Det som er blitt sagt er at noen spiller WoW og blir avhengige, ikke alle, men noen (ganske mange faktisk). Det at Cape følte seg som en taper vil ikke si at alle som spiller WoW er det. Det er heller ingen som har sagt at hverken du eller Kiwi-Kun må slutte å spille WoW. Viss dere greier å spille det og ha et helt normalt liv med alle deres mennesklige behov dekket og alt i orden så kjør på, men er dere med i en hardcore raidingguild så tror jeg ikke noe på dere for der kreves det at du bruker mer tid på WoW enn det som er sunt. 5-8 timer for dagen er IKKE sunt. Det er nesten all fritiden utenom skole eller jobb det. Det er jo der isolasjonen og alt det kommer inn. Isolasjon er ikke bra for noen, det kan dere jo sjekke opp hos psykologer selv viss dere betviler det. Jeg beundrer de som greier å spille spill som WoW og klarer å holde det til et normalt nivå og likevel har mye kontakt med venner og får gjort det dere skal. Det klarte ikke jeg, og det er det mange andre som ikke klarte/klarer. Det er jo det som er poenget her, ikke at alle WoW-spillere er tapere eller nerder. Viss dere har fått høre det av andre, så ta det opp med de i stedet for å overfore det til noen i denne tråden som ikke har sagt det.

Nå synes jeg at WoWspillerne skal ta seg en pause i å bruke dette som en tråd for å beskytte WoW og heller la den få lov til å være det den faktisk er : En ærlig historie om hvordan en som følte han hadde ødelagt livet sitt bygde det opp igjen på sin måte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...