Gå til innhold

Julegaver / Bortskjemt - Detbatter!

ugotabanana

Anbefalte innlegg

Velger å kopiere min post fra tråden der folk lister opp hva de har fått i julegave.

Mange reagerer på x-person har fått så mye da i dette tilfellet 9k, laptop og wii. - Dette tilsvarer i verdi sånn ca. det meste jeg har fått en bursdag. Om vi sier 20.000 tilsammen.

Du er ikke bortskjemt om du får mye, du er bortskjemt om du forventer mye.!

Altså jeg ser ikke problemet i at om en familie med la oss si 1.000.000.000 i formue gir bort en Porsche til hver av sønnene om de har 2. Disse finnes i Norge, og de er fler en mange tror.

Dog ser jeg et problem i om la oss si herr og fru hansen tjener tilsammen 1.000.000 i året og gir bort gaver for 40.000,- til julaften.

Jeg får mye av det jeg trenger i hverdagen, jeg bor gratis, jeg spiser gratis hjemme, av fatters får jeg nesten det jeg peker på. Jeg er i jobb, men vil nok studere etterhvert, mye av pengene jeg har jobbet inn er i eierskap i foretak, hvilket er godt å få startet med i en ung alder. Jeg har fått penger som har stått i fond som ble tatt ut i år, jeg har fått et par aksjeposter i Golden Ocean, i Juli. Kurs da rundt 20, nå 33. Samt at jeg har mottatt utbytter på dette så gaven er blitt mye større enn den var. Hvor brilliant er det ikke gi bort slike gaver.

Nå er min mor og far skilt så hver sin økonomi.

Det handler også om prioriteringer, jeg har mottatt større beløp på hverdager, enn hva jeg har fått til både jul og bursdag tilsammen.. Julaften er å forblir oppskrytt, jeg trenger den ikke.

Mange folk har mye penger i Norge, har selv bekjentskaper der Porsche er fått til bursdag... Vil ikke si at folk er bortskjemt selv om de får dette til bursdagen. Har familien råd så go on. Har du vært flink å tjent så mye penger så bruk dem da.

Dog er det mange som egentlig ikke har økonomi som tillater at de kan gi mange gaver som folk faktisk får. Da synes jeg det blir latterlig. Dette har jeg også sett på nærthold, jeg fnyser av det.

Er man bortskjemt om man får en bolig - bil - hytte om skipsreder x har en formue på 10.000.000.000?

Jeg mener klokkeklart NEI!

Mine 3 cent.

Endret av Cape
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Generelt sett har vi det veldig bra her i landet, det skal selvfølgelig ikke hindre oss i å strekke oss etter å oppnå noe bedre, men jeg synes mange bør tenke gjennom en del ting. Jeg er enig i at om man har økonomi til noe, så er det ingenting i veien for å bruke mer penger enn det andre kan ta seg råd til.

Det jeg reagerer på er alle som prøver å bruke julen på å "kjøpe" seg ut av problemer. Som er dårlige foreldre gjennom et helt år, og så skal de gjøre opp igjen til jul. Kanskje barna (eller de det gjelder) blir glad den ene kvelden, og det er ingenting i veien for det, men ingen skal tro at denne ene kvelden kan, eller skal, rette opp et helt års feil.

Jeg liker heller ikke personer helt uten perspektiv på ting. Det høres bare kvalmt ut hvis man snakker om at man _bare_ fikk bærbar datamaskin, PS3, flere tusen i kontanter og nytt skiutstyr. Noe som tilsammen har en verdi på langt mer enn det de fleste kan håpe på å få på en kveld. Har familien penger til det, er det ikke noe galt i å få disse tingene, men ordleggingen til mange om at det er lite, når det er så mye mer enn gjennomsnittet her i landet, synes jeg er kvalm.

Lenke til kommentar

Familien pleier alltid å legge litt penger i gavene. Men jeg bryr meg egentlig ikke lenger. Bare de bruker tid og energi på det. Det er den beste følsen..å vite at noen setter pris på deg osv. Jeg er ikke like opptatt av matrielle goder som jeg var før :) . Men så har jeg jo alt jeg trenger og mer enn det da.

Lenke til kommentar
Helt enig! Du er ikke bortskjemmt men du blir skjemmtbort :)
+1

Men selvfølgelig er sjansen større for at du er bortskjemt hvis du blir tidlig skjemt bort. Her i familien begynte vi ikke å få dyre ting før vi nådde en viss alder, slik at vi ikke skulle bli bortskjemte selv om de hadde lyst og råd til å kjøpe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...