Fromage Skrevet 24. desember 2007 Del Skrevet 24. desember 2007 Har satt opp en 14 dbi retningsbestemt utendørs antenne som sender til et hus 200 meter unna. Får inn signalet ganske greit med en vanlig nettverksantenne med 1 meter ledning. (på den stasjonære) En jeg kjenner sa at jeg måtte ha 2 like store antenner på begge husene. Hvorfor det egentlig? Jeg tar jo inn noenlunde bra signal, og får 2900 kbit/s nedlastning og 600 opplastning. Lenke til kommentar
Jaguaren Skrevet 24. desember 2007 Del Skrevet 24. desember 2007 (endret) Du må ikke, som du selv har oppdaget, innenfor den rekkevidden du har så fungerer det. Du hadde økt rekkevidden og eventuelle stabilitetsproblemer med bedre antenner, men det trenger jo ikke du. Endret 24. desember 2007 av Jaguaren Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 24. desember 2007 Del Skrevet 24. desember 2007 (endret) Linken du setter opp får økt signalstyrke ved økt forsterkning på antennene. Har du to biquadantenner får du kanskje 14+14dB= 28dB over referanse. Har du en biquad og en referanseantenne så får du 14dBi. Har du en parabol på 30dBi og en referanse får du 30dBi... En antenne har like stor forsterkning på sending og mottak og det er derfor normalt ikke så viktig om du har en sterk antenne eller to med halve forsterkningen i dB. Man kan faktisk nå 10km med en helt vanlig 28mW WLAN-router hvis bare det er fri sikt og en stor parabolantenne i den andre enden... Endret 24. desember 2007 av la7dfa.com Lenke til kommentar
Fromage Skrevet 25. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2007 Linken du setter opp får økt signalstyrke ved økt forsterkning på antennene. Har du to biquadantenner får du kanskje 14+14dB= 28dB over referanse. Har du en biquad og en referanseantenne så får du 14dBi. Har du en parabol på 30dBi og en referanse får du 30dBi... En antenne har like stor forsterkning på sending og mottak og det er derfor normalt ikke så viktig om du har en sterk antenne eller to med halve forsterkningen i dB. Man kan faktisk nå 10km med en helt vanlig 28mW WLAN-router hvis bare det er fri sikt og en stor parabolantenne i den andre enden... Takk for svar. Liker å eksperimentere litt, så jeg har bestillt noen deler fra Elfa, slik at jeg kan lage meg en Cantennna. Blir spennende å se om det blir noe gain. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå