PalWare Skrevet 24. desember 2007 Del Skrevet 24. desember 2007 Kona mistet vårt IXUS 800 i gulvet i dag tidlig. Siden kameraet stod på så var linsen ute og da ble hele linse(greia) skjev. Er det noe poeng å reparere det? Det er ett år gammelt og jeg har ikke noen "idiot" forsikring. Det vil vel koste litt, samt jeg er usikker på om det da vil bli 100% pålitelig etterpå? Kan alternativt tenke meg å kjøpe 860 eller 75 fra IXUS. Har alltid vært fornøyd med IXUS og var skikkelig fornøyd med 800en. Lenke til kommentar
Beej80 Skrevet 24. desember 2007 Del Skrevet 24. desember 2007 Kan ikke svare helt på det du spør om, men dette er da ett tips... Ofte kan man levere inn ting til reperasjon, men sette en øvre grense for hva man er villig til å betale. Verkstedet vil da vurdere hvor mye reperasjonen vil koste og du kan dermed bestemme om du syns reperasjonen er verd det. Det høres forøvrig ut som noe som fort kan koste noen kr, men hvem vet. Kanskje noen her jobber på et verksted og kan gi en liten pekepin på hva slikt normalt koster ? Dere er garantert ikke de første dette har skjedd med. Fortsatt god jul, Beej80 Lenke til kommentar
Zimon Skrevet 24. desember 2007 Del Skrevet 24. desember 2007 Mest sansynligvis så er det bare å kjøpe nytt kamera, dessverre. 1. Dette dekker ikke av garanti. 2. Om du ikke har noen "idiot-forsikring" så kan det ikke brukes. Samt med tanke på egenandel, bonus tap ville det lønnet seg? 3. Med tanke på timespris på verksteder + deler + moms. I tillegg faren for at kamera kan være utstabilt. Er mye finmekanikk i slike kameraer, så kan fort være mer også. 4. Med tanke på hvor billig bra digitale kompakt kameraer koster. Men som Beej80 sier i sin post. Lever det til ett verksted, be om prisoverslag på rep og evt si at koster det 1000kr ink mva for å fikse problemene (slik at kameraet blir så godt som nytt) så kan det fikses uten videre avtale. Alt over 1000kr så skal verksted konfrontere å få videre beskjed om hva du ønsker at de gjør. Lenke til kommentar
Francesca_ Skrevet 24. desember 2007 Del Skrevet 24. desember 2007 Kan vel fort hende at verkstedet også tar noen hundrelapper bare for å gi et prisoverslag da... Lenke til kommentar
tomeny Skrevet 25. desember 2007 Del Skrevet 25. desember 2007 (endret) Summen vil ligge på 1600-1900 inkl mva for bytte av linsemekanikk rens og full oppjustering - Serviceproffen. Ønskes ikke rep mot gitt prisoverslag kan du få det igjen til ca. 400,- inkl mva og frakt eller kondemnert på verksted til ca. 250 inkl mva.... Endret 25. desember 2007 av pjolter78 Lenke til kommentar
PalWare Skrevet 25. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2007 Summen vil ligge på 1600-1900 inkl mva for bytte av linsemekanikk rens og full oppjustering - Serviceproffen. Ønskes ikke rep mot gitt prisoverslag kan du få det igjen til ca. 400,- inkl mva og frakt eller kondemnert på verksted til ca. 250 inkl mva.... Takk for raske svar. Det blir nok til at jeg kjøper nytt. Angående det siste du sier. Betyr det at man betaler for å få det kondemnert? Jeg lurte nemlig på om noe verksted ville være interessert i overta kameraet (for å ta ut deler eller reparere det selv? Det er ikke fryktelig mijøvennlig at vi kjøper nye ting og kaster ting hele tiden (jo, jeg kaster den ikke i søplebøtta selvfølgelig). Kanskje man burde fått noen hundrelapper for "restene" også? Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 25. desember 2007 Del Skrevet 25. desember 2007 Takk for raske svar. Det blir nok til at jeg kjøper nytt. Angående det siste du sier. Betyr det at man betaler for å få det kondemnert?Nei, men du betaler for at de skal gjøre et overslag for hva det koster. Kondemnerer de kameraet tar de ikke noe ekstra, skal de sende det tilbake til butikken eller deg, betaler du for frakten. Du kan levere det gratis til alle steder som selger kamera, selv om du ikke kjøpte det der eller har handlet noe annet der. Selger de tilsvarende varer, har de plikt til å ta det i mot og levere det til forsvarlig avfallsbehandling. Butikker som selger kameraer er selvfølgelig "tryggest", men vil tro de fleste steder de selger mobiltelefoner eller annet elektrisk utstyr vil ta i mot også. Lenke til kommentar
PalWare Skrevet 25. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2007 En mulighet er å bruke batteri og lader som jeg har til nytt kamera. Noen som vet om noen av de nyere modellene bruker samme batteri som IXUS 800IS. Det heter NB-5L og er på 3.7V 1120mAh? Tenker på 860, 960 eller 75? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 28. desember 2007 Del Skrevet 28. desember 2007 Ixus 850IS, 860IS, 900TI, 950IS og 960IS bruker samme batteri. Da kan du også bruke samme veske uten at den blir litt for trang eller litt for stor. Ixus 70 og 75 bruker NB-4L om jeg ikke tar helt feil, og vil også føre til at en evt. veske vil få mye "dødplass". Lenke til kommentar
Autodidact Skrevet 28. desember 2007 Del Skrevet 28. desember 2007 Siden det er dødsdømt kan du like gjerne ta frem egne tommeltotter og gjøre et forsøk på å "justere" ting på plass igjen. Vi har selv et Exilim kamera hvor manualen og en klistrelapp utrykkelig advarte mot å røre linsa når den var ute av hiet.. Vel, med en toåring på slep er ikke alltid det mulig, så vi har ved flere anledninger aktivert linseuttrekk i bukselomma mi når hun har tråkket på av/på-knappen. En gang tråkket minsten også på linsa mens den var ute, og hele greia stod skjevt og ville hverken inn eller ut.. Litt lirking (benking) uten verktøy utover det medfødte og av med kamera - vips ble linsa sugd inn og alt så ut til å virke igjen. Det er verd et forsøk - gjerne med noe verktøy også, om skroting er alternativet! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå