Martin-sama Skrevet 24. desember 2007 Del Skrevet 24. desember 2007 God kveld og god jul Nettopp fått meg Acer bærbar som julegave, med Windows Vista home Premium. Driver og laster ned litt programmer nå, men får ikke lov til å velge hvor jeg skal laste ned til? Jeg velger en mappe jeg har valgt og får beskjed om at jeg ikke har tillatelse til å laste ned til plasseringen jeg har valgt, at jeg må kontakte administrator. Men hallo; jeg er administrator?! Er dette et kjent problem? Er helt fersk i Vista og skulle gjerne funnet ut av dette... Var litt vel rask ut på diskusjon, det er trossalt jul, men syntes dette var ganske frustrerende. Håper på noe hjelp! Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 24. desember 2007 Del Skrevet 24. desember 2007 Jeg har ingen erfaring med Vista, men jeg tror ikke noen kan være innlogget som "super-user". Det likner nesten litt på linux trooor jeg, du må høyreklikke og velge kjør som admin eller noe slikt. Kanskje, håper noen andre hjelper til her også. hehe. Lenke til kommentar
Martin-sama Skrevet 25. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2007 Okei, takk skal du ha Men jeg tror jeg fikk det til, måtte deaktivere noe sikkerhetsgreier. Lenke til kommentar
Aqualong Skrevet 25. desember 2007 Del Skrevet 25. desember 2007 God kveld og god jul Nettopp fått meg Acer bærbar som julegave, med Windows Vista home Premium. Driver og laster ned litt programmer nå, men får ikke lov til å velge hvor jeg skal laste ned til? Jeg velger en mappe jeg har valgt og får beskjed om at jeg ikke har tillatelse til å laste ned til plasseringen jeg har valgt, at jeg må kontakte administrator. Men hallo; jeg er administrator?! Er dette et kjent problem? Er helt fersk i Vista og skulle gjerne funnet ut av dette... Var litt vel rask ut på diskusjon, det er trossalt jul, men syntes dette var ganske frustrerende. Håper på noe hjelp! Du er ikke administrator i Vista, bare så det er helt klart. Hvis du har prøvd å lagre til en mappe på C-disken, så kan det hende du opplever noen begrensninger, det er helt normalt. At du deaktiverer noen "sikkerhetsgreier" får kanskje noen konsekvenser hvis du ikke vet hva du gjør. Lenke til kommentar
Martin-sama Skrevet 25. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2007 Hva mener du at man ikke er administrator? Det står datamaskinadministrator på brukeren min. Helt på trynet med sånne begrensninger, jeg liker å kontollere PC-en min selv. Og en ting ti... Da PC-en var ferdig innstallert, og det eneste jeg hadde gjort var å få i gang messenger, så kjørte maskinen 72 prossesser!! Er det normalt? Lenke til kommentar
Aqualong Skrevet 25. desember 2007 Del Skrevet 25. desember 2007 Hva mener du at man ikke er administrator? Det står datamaskinadministrator på brukeren min. Det er kun en bruker som er administrator, og som har alle rettigheter, og den brukeren heter, ja nettopp: Administrator. Og den brukeren er normalt disablet. Lenke til kommentar
arnizzz Skrevet 25. desember 2007 Del Skrevet 25. desember 2007 Hva mener du at man ikke er administrator? Det står datamaskinadministrator på brukeren min. Helt på trynet med sånne begrensninger, jeg liker å kontollere PC-en min selv. Og en ting ti... Da PC-en var ferdig innstallert, og det eneste jeg hadde gjort var å få i gang messenger, så kjørte maskinen 72 prossesser!! Er det normalt? På bærbare med masse ekstra software er dette normalt ja. Er nok mye crap du kan disable. En god start er å fjerne norton . Last også ned CCleaner og fjern ting du ikke vil at skal starte opp når du logger på. Tipper dette vil hjelpe en del. I vista får man ikke lov til å legge noe i roten på C:, selv som "administrator". Man jobber som vanlig bruker, men når du skal gjøre noe som trenger administratorrettigheter gir du brukeren dine midlertidlige adminstratorrettigheter vha at Vista spør om du vil ha det. En mye bedre løsning i forhold til XP hvor man hele tiden jobber som administrator. Savner dog litt muligheter for å konfigurere hva Vista skal mase om eller ikke. F.eks så bryr jeg meg ikke om at jeg får til å endre nettverksinnstillinger uten å bekreftelse. Det kommer vel i framtiden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå