aengas Skrevet 24. desember 2007 Del Skrevet 24. desember 2007 Hei Kjører per i dag vista 32bits ultimate. Oppsettet mitt er som følger: Asus M2N32-SLI Deluxe, nForce 590 SLI, Socket-AM2, DDR2,2xGbLAN,ATX, 2xPCI-Ex16 AMD Athlon 64 X2 6000+ 3.0GHz Socket AM2 2MB, BOXED m/vifte Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 2048MB CL4, Kit w/two 1GB Dimm's, E.P.P Technology PSU bzerk 500w Nvidia 7950GT XXX 512mb Jeg har nettopp kjøpt 2 gb i tillegg til de 2 ovenfor slik at jeg skal få 4 gb minne. Spørsmålet er da som følger, er det vits å oppgradere fra 32 bits til 64 bits for å få utnyttet all rammen? Er det positive/negative ulemper med dette? På forånd takk Lenke til kommentar
-alias- Skrevet 24. desember 2007 Del Skrevet 24. desember 2007 Det kommer helt an på hva du bruker maskinen til? Hvis du surfer på nettet, spiller eller kun gjør andre litt trivielle oppgaver så har det ingen hensikt å legge over til 64 bits OS. I systemet du kjører nå vil du mest sannsynlig se (les kunne bruke) noe mellom 3 - 3.5 GB minne. Til oppgavene som er nevnt trenger du ikke mer minne. Det er kun i spesielle programmer (CAD/DAK) du kanskje kan utnytte minnet ut over dette. Vista er svært glad i RAM, men det holder rikelig med 3 GB. En annen grunn til ikke å oppgradere er at 64 bits Vista ennå har mangler med hensyn til drivere for en del utstyr. Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 24. desember 2007 Del Skrevet 24. desember 2007 Windows Vista SP1 har fått en "fix" som gjør at systemet rapporterer mengde installert RAM, ikke mengde tilgjengelig RAM. Ergo, vent på SP1, trykk fingrene inn i ørene, syng "lalalalala" så høyt du kan og lek at du har 4GB. Eller ring Microsoft kundeservice, si at du har mistet CDen, betale 160ish for en ny plate med både 32-bit og 64-bits versjoner på. Det ville vært urteit av MS om du måtte betale fullpris for Vista en gang til fordi du vil ha 64-bits-versjon. Lenke til kommentar
Tinkerer Skrevet 25. desember 2007 Del Skrevet 25. desember 2007 Det kommer helt an på hva du bruker maskinen til? Hvis du surfer på nettet, spiller eller kun gjør andre litt trivielle oppgaver så har det ingen hensikt å legge over til 64 bits OS. I systemet du kjører nå vil du mest sannsynlig se (les kunne bruke) noe mellom 3 - 3.5 GB minne. Til oppgavene som er nevnt trenger du ikke mer minne. Det er kun i spesielle programmer (CAD/DAK) du kanskje kan utnytte minnet ut over dette. Vista er svært glad i RAM, men det holder rikelig med 3 GB. En annen grunn til ikke å oppgradere er at 64 bits Vista ennå har mangler med hensyn til drivere for en del utstyr. Ikke helt sant, et annet problem med et 32-bits os er at det ikke tillater mer enn 2GB adress space til et enkelt program. Enkelte spill som Supreme Commander og i noen tilfeller Oblivion overskrider denne grensen i noen tilfeller, hvilket fører til crash. Et 64-bit OS har ikke denne begrensningen. Lenke til kommentar
Zarge Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 Eller ring Microsoft kundeservice, si at du har mistet CDen, betale 160ish for en ny plate med både 32-bit og 64-bits versjoner på. Det ville vært urteit av MS om du måtte betale fullpris for Vista en gang til fordi du vil ha 64-bits-versjon. Vil dette virke? Sku gjerne hatt Vista i 64-bits, har det nå i 32-bits, blir vel ikke lenge til det blir 4GB ram vil jeg tru. Lenke til kommentar
-alias- Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 (endret) Ikke helt sant, et annet problem med et 32-bits os er at det ikke tillater mer enn 2GB adress space til et enkelt program. Enkelte spill som Supreme Commander og i noen tilfeller Oblivion overskrider denne grensen i noen tilfeller, hvilket fører til crash. Et 64-bit OS har ikke denne begrensningen. Hvis det du skriver er korrekt med hensyn til minne pr. program så lærte jeg noe nytt i dag. Du har ikke en link til en seriøs beskrivelse av problemstillingen? Jeg er veldig glad i å vite, og kunne se det seriøst dokumentert. Uten at jeg kan noe om dette ville jeg trodd at dette ville variere for hvert program, og ikke styres av Vista, les OS. Endret 8. januar 2008 av -alias- Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 Ikke helt sant, et annet problem med et 32-bits os er at det ikke tillater mer enn 2GB adress space til et enkelt program. Enkelte spill som Supreme Commander og i noen tilfeller Oblivion overskrider denne grensen i noen tilfeller, hvilket fører til crash. Et 64-bit OS har ikke denne begrensningen. Hvis det du skriver er korrekt med hensyn til minne pr. program så lærte jeg noe nytt i dag. Du har ikke en link til en seriøs beskrivelse av problemstillingen? Jeg er veldig glad i å vite, og kunne se det seriøst dokumentert. Uten at jeg kan noe om dette ville jeg trodd at dette ville variere for hvert program, og ikke styres av Vista, les OS. Det stemmer nok dette. Beskrivelse herlink Bare tok en tilfeldig side. Det er litt som med filsystemer også fat vs ntfs f.ex. Stor forskjell. Vista elsker ram, dvs superfetch osv. Jeg har 8GB og systemet bruker dette. Til gjengjeld starter programmer ganske raskt synes jeg. Det var ikke lenge siden alt gikk grisetregt her men nå med så mye minne går alt glatt. Tilogmed kvitt hakkingen i spill osv, noe jeg ikke trodde skulle skje bare pga minne økelsen, men så har jeg byttet hovedkort og cpu også, og det spiller nok en viss rolle det også. Lenke til kommentar
Zarge Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 Jeg vurderer å oppgradere til 4GB, vil det ha noe betydning om det er 4x1GB eller 2x2GB brikker? Har det enda mer betydning om det er 32bit eller 64bit Vista? Har 32bit på HTPC'en min og 64bit Vista på stasjonær PC-en og samme ram type på begge. Om jeg kjøper 2x2GB ram så kan jeg flytte over 2x1GB over til feks HTPC'en, ergo 4GB ram i begge pc'ene. Får man ikke oppgradert fra 32bit til 64bit for en 100 lapp? Har mistet linken til den siden, noen som har den og som kanskje har gjort det? Mister jeg lisensen til 32bit med en gang jeg oppgraderer? Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 Jeg vurderer å oppgradere til 4GB, vil det ha noe betydning om det er 4x1GB eller 2x2GB brikker? Har det enda mer betydning om det er 32bit eller 64bit Vista? Har 32bit på HTPC'en min og 64bit Vista på stasjonær PC-en og samme ram type på begge. Om jeg kjøper 2x2GB ram så kan jeg flytte over 2x1GB over til feks HTPC'en, ergo 4GB ram i begge pc'ene. Får man ikke oppgradert fra 32bit til 64bit for en 100 lapp? Har mistet linken til den siden, noen som har den og som kanskje har gjort det? Mister jeg lisensen til 32bit med en gang jeg oppgraderer? Kjøp 2stk 2048 brikker. Med mindre du har ett sykt behov for å sette rekorder ved overklokk så er 2x1024 marginalt noe kjappere men det er snakk om nano sekunder. Du får kjøpt 4GB sett til en svært overkommelig penge nå. Netshop hadde vel nå tilbud på minnet som jeg kjøpte meg i forrige uke (selvfølgelig på tilbud uka etterpå . Uansett får du deg 4GB sett til under tusen lappen og det må sies å være greit. Her f.eks har du bra minnebrikker til svært grei pris. Mushkin er gode greier. =) Bruker du 32bit os får du max utnyttet rundt 3.3GB av disse. Sett at du kjører 64bit og kjøper deg 2x2048 har jo du da sjansen til å holde på hovedkortet lenge med tanke på minne oppgradering. Lenke til kommentar
-alias- Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 Jeg vurderer å oppgradere til 4GB, vil det ha noe betydning om det er 4x1GB eller 2x2GB brikker? Har det enda mer betydning om det er 32bit eller 64bit Vista? Har 32bit på HTPC'en min og 64bit Vista på stasjonær PC-en og samme ram type på begge. Om jeg kjøper 2x2GB ram så kan jeg flytte over 2x1GB over til feks HTPC'en, ergo 4GB ram i begge pc'ene. Minne er jo fallt dramatisk i pris det siste året, og nå selges faktisk Geil Black Dragon 8GB (4 x 2GB) DDR2 PC2 6400 800Mhz 5-5-5-15 /8-Layer PCB with LED Retail for under 1300 kroner hos http://www.psdata.no/ps.asp?it=133467 Spesielt med tanke på 64bit OS så må jo disse brikkene være et kupp. Lenke til kommentar
JULINGiKAKE Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 OCZ 4gb minne 850 kr Har kjøpt disse, skal visstnok være overklokkings vennlige Lenke til kommentar
Zarge Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 Tenkte jeg skulle ha denne rammen her jeg. Har hatt samme type ram i HTPC'en, bare i 2GB og er forsåvidt fornøyd med den. Den pcen skal ikke overklokkes, vil ha den så stabilt som overhode mulig og jeg kan heller ikke dette med overklokking. Er vel helt ok ram dette? Blir nok at jeg bestiller den så fort det kommer på lager :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå