Gå til innhold

Trenger hjelp med å kjøpe digitalt piano

Kapli

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har akkurat begynt å spille piano (en måndte siden), og jeg må si det er veldig gøy siden jeg ser på mye filmer, serier, anime osv.. spiller også mye spill så det er veldig gøy å kunne spille de vakre piano delene.

Jeg har et veldig godt orginalt piano hjemme, men jeg bor i en gammel blokk hvor det å spille piano høres veldig godt og er plagsomt for naboene, de har satt en grense for at jeg ikke for lov til å spille over 2 timer per dag.

Jeg har derfor veldig lyst på et digitalt piano hvor jeg kan plugge inn ett headset og spille uten at det lages en lyd som andre hører. Det hadde også vært veldig gøy å ta opp eller spille direkte inn på datamaskinen. Kvalitet er en selvfølge, men siden budsjettet mitt ikke er så høyt (noen tusen), så vet jeg ikke helt. Helst ikke dyrt.

Thanks in advance :)

- Kapli

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Jeg har spilt piano/keyboard i 7 år nå tror jeg, så jeg kan vel hjelpe deg litt på vei her.

Først og fremst, er du sikker på at du vil ha digitalt piano og ikke et keyboard? Jeg begynte med normalt piano, slik som du har, og ja det er vanskelig å skjerme lyden fra andre. Forøvrig er det minimalt med forskjellige muligheter du har med et originalt piano. Etter litt, begynte jeg å spille mer på det digitale pianoet til faren min (det var han som inspirierte meg til å begynne). På dette kunne jeg plugge inn hodetelefoner og spille så mye jeg ville uten at det plaget noen, men siden jeg bor på en gård, så er ikke dette et stort problem :p. På et digitalt piano kan du jo spille inn sanger, og overføre de til PC-en. I tillegg er det jo en masse forskjellige lyder og andre valg som split points og lignende.

Men hvis du skal kunne spille direkte inn på PC-en, må du ha et nokså avansert digitalt piano, eller eventuelt gå over til keyboards.

Og du sier du vil ha kvalitet. Hva legger du i begrepet "noen tusen"? 3-4000? For det er faktisk sånn at du må betale litt for kvalitet, i alle fall når det kommer til tangentinstrumenter. Digitale pianoer er ofte en del dyrere enn keyboards.

Det keyboardet jeg har nå kostet 7000-8000 kroner, og det er et keyboard i middelklassen. Snart bestiller jeg et relativt avansert keyboard til ca 20.000 kroner.

Så det hele ligger egentligt på hvor mye penger du er villig til å legge inn i denne hobbyen.

Jeg kan prøve å gi deg noen forslag, du kan få digitale pianoer og keyboards med 61, 76, og 88 tangenter. Originale pianoer har 88 tangenter, og det vil jeg anbefale deg. Mitt nåværende keyboard har 61, og det er nokså irriterende av og til, så du bør kjøpe et med 88 tangenter. Men keyboards/digitale pianoer med 88 tangenter er dyrere en likestilte produkt med 76 og 61 tangenter.

Her har du 2 forslag:

http://www.idmusikk.no/index.php?main_page...products_id=125

Dette er et nokså basic digitalt piano, har en begrensning på hva du kan gjøre med det, men du finner plass til pedal, hodetelefoner, og du har options som split point og kan spille flere lyder. (uten stativ)

http://www.idmusikk.no/index.php?main_page...roducts_id=2921

Her har du et nokså bra keyboard til en billig penge. Det har bare 76 tangenter, greitt, men det er mye bedre enn 61, og siden det er ey keyboard så kan du mikse og trikse nok til at det blir nokså likt et med 88 tangenter. Plass til hodetelefoner og footswitch. Har en del options som digitale pianoer ikke har.

Siste tingen jeg sier er at uansett om du velger å investere mye penger i denne hobbyen eller ikke, så kommer du ikke til å angre. Det er nok den hobbyen jeg verdsetter mest i livet mitt, og jeg blir aldri lei ^^.

<<Gratwhol>>

Lenke til kommentar

Om det er digitalt piano eller keyboard det bryr meg egentlig ikke, men jeg ser ikke helt forskjellen her. Det eneste jeg ser er at digitale pianoer er større og ligner mer på ett normalt piano, mens et keyboard ligner på et keyboard :)

Å spille direkte inn på PC-en er ikke så viktig, det som er viktig er at jeg kan ta opp det jeg spiller og legge det på PC-en i full kvalitet.

Siden budsjettet mitt er ganske lavt, var det vel feil av meg å si at jeg ønsker kvalitet.

Har sett litt på det Yamaha keyboardet, ser ut som det passer meg perfekt. Prisen er grei den og, men jeg er litt usikker på 76 tagenter. Tror jeg trenger 88 :/

Skal sjekke litt, men takk for svaret.

Edit: Så akkurat på pianoet mitt og telte meg opp til at jeg faktisk ikke trenger fler en 60, men da passer vel 76 veldig bra. Jeg tror det yamaha keyboardet er en sterk kandidat, men jeg må tenkte litt mer på det :)

Endret av Kapli
Lenke til kommentar

du sier du har et godt piano hjemme fra før? og du teller ikke mer enn 60 tangenter? Uansett... primær forskjell på keyboard og digitalt piano (i norge), er at digitalt piano har vekta tangenter, noe som er essensielt spør du meg. Ikke nøy deg med et keyboard.

Og forresten: dersom du har mic-inngang på PC-en skal alle alternativer i prinsippet fungere til å spille inn. Du kobler bare en kabel fra headset utgangen og til datamaskinen.

Endret av Urmaker
Lenke til kommentar

Ja, jeg har et godt piano hjemme og det har minst 88 tagenter xD

Det jeg mente med at jeg telte til 60 var at jeg tror ikke jeg trenger fler siden jeg aldri har spilt lengre nede eller høyere opp.

Betyr vekta tagenter mye?

Forstod ikke helt hva dui mente med å sette en kabel mellom headset utgang og PC :S

Lenke til kommentar

Og du har spilt i kun en måned...hva vet du egentlig om hvor mange tangenter du kommer til å trenge i fremtiden?

Vekta tangenter ser ut som tangenter på et piano, og har en tilsvarende spillbarhet. Uvekta tangenter er lette plast-tangenter lignende det vi hadde på casio-keyboardene vi hadde som små. Forskjellen er veldig stor, og har mye å si.

angående kobling til data: du trekker en kabel mellom headset-utgangen på pianoet, og inn i mic-inngangen på dataen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...