Gå til innhold

Skal sette opp mailserver for domenet. Spørsmål

Gjest Slettet+432

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+432

Heisann

Jeg skal snart sette opp mailserver for domenet mitt. Saken er den at det er fryktelig lenge siden jeg gjorde dette, og derfor vil jeg bare få det inn før jeg kaster meg ut i noe sånt.

Min server kan ikke være relay, fordi domenet er koblet mot en dyndns-adresse via en CNAME record, noe som gjør at jeg ikke kan få reversert DNS (right?). Jeg tenker å ha mulighet for IMAP, POP3 og webmail. Men hva skjer da.. i POP3 og IMAP oppsettet så kan man bare sette ISP'en sin mailserver som SMTP server. Men hva med webmailen? Er man nødt til å ha en egen relay?

Har lyst til å bruke Postfix på en Debian maskin, noen tanker om dette?

God jul folkens! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forøvrig kan det også nevnes at det vil være lurt i ett slikt oppsett å ha MX record med lavere prioritet som kan holde på mailen(dette må selvfølgelig være en mailserver som er satt opp til å sende mailen til deg når din server er tilgjengelig igjen) i tilfelle du er midt i ett ip skifte, slik at mail ikke går tapt. Når man bruker roundcube-webmail mener jeg å huske at den defaulter til mailserveren som er satt opp på maskinen, altså hvis du har satt opp postfix vil den bruke denne. squirrelmail gjør vel noe av det samme, men kan settes opp til å bruke en annen smtp server(fritt tatt ut ifra hukommelsen).

Endret av kpolberg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...