Gå til innhold

hva skjer om man kjører forbi en bom uten å betale?

provolone

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det du skal gjøre er å ringe trafikkselskapet som opererer bomringen og få oppgitt kontonummeret du skal betale til for deretter å betale en giro til dette nummeret hvor du oppgir bilnummer, tid og sted for pasering.

Du betaler kun det det ville ha kostet om du hadde betalt på stedet.

Lenke til kommentar
Hei.

Kjørte hjem for jula i dag, men da jeg kom til bomstasjonen var det ingen folk i boksen der. kun autopass-avd som var åpen.

Så jeg kjørte bare forbi... hva kan skje?

Ikke en dritt. Det er dems oppgave å ha bemannede stasjoner. Men. Du er i papirmølla nå, så ring inn å be de slette deg fra systemet. Om de ikke gjør dette, truer du med å gå til avisa eller "hjelper deg". Du kan også true med å politianmelde bomselskapet. Sletter de deg ikke, gjør du akkurat disse tinga. Viktig å sette ned foten. Ikke la seg kue av disse smøringsfolka som håver inn kroner fra oss og lever fett i utlandet på våre bompenger.

Skulle det vise seg at du får problemer med de, så ta med deg en kompis, skru av skiltene på bilen. Gi en kampestein til kompissen din å be han slippe den ut av vinduet i det du passerer sensorene på autopass. Eller du kan slenge den rett inn i bua kanskje? Fantasien setter grenser her. Går sikkert ann å bestille et lass med grus til eieren av bomselskapet.. eller den som tjener mest på det.

Lenke til kommentar
Det er snakk om en bomstasjon uten slik kurv-dings du slipper penger nedi? Da er det gratis om den er ubemannet. Det gjelder her i området hvertfall. De skrur av både kameraer og sensorer om det er snakk om tekniske problemer osv, og du kjører gratis.

Selv om de skal skru av både kameraer og sensorer så er det ingen grunn til å stole på det. Det viktigste i en slik situasjon er å notere ned nøyaktig dato og tidspunkt for passeringen, slik at man kan bestride saken i etterkant. Jeg har selv opplevd å få en spenstig faktura inkludert 300 kroner (!!!) i "påminnelsesavgift" etter å ha passert en bomstasjon uten å betale. Det hører med til denne historien at den manuelle stasjonen på dette tidspunktet var ute av drift pga veiarbeid, og all trafikk ble ledet gjennom autopass-bommen. Mitt gebyr ble selvsagt ettergitt, men det gikk aldri ut noen generell beklagelse og oppfordring om å melde seg om man hadde fått et merkelig gebyr i posten, så jeg lurer på hvor mange bilister som ble svindlet for 300 kroner den kvelden, for å si det sånn.

Moralen må vel kort sagt være, stol aldri på et bomselskap.

Lenke til kommentar
Kommer ann på hvilken by det er snakk om. I oslo får du forelegg hvis du ikke har betalt i bompengeringen eller har forhåndsbetalt med rfid brikke.

Burde vore innført eit likt system over heile landet, veldig greit å få tilsendt faktura for dei som ikkje har autopass.

I Bergen har bompengeringane kun autopass, har du ikkje autopass får du tilsendt faktura etter 3 månader eller noko sånt for å eventuelt samle opp fleire passeringar.

Lenke til kommentar
I Bergen har bompengeringane kun autopass, har du ikkje autopass får du tilsendt faktura etter 3 månader eller noko sånt for å eventuelt samle opp fleire passeringar.

Det strategiske med dette er jo at de fleste bilister vil ha glemt de passeringer som ble foretatt for flere måneder siden, og godta at Bro & Tunnelselskapet har rett og betale sin faktura uten å protestere. Faktum er at det gjøres masse feil av datasystemene som leser av nummerskilt, og at flere tusen bilister årlig blir belastet for passeringer de aldri har foretatt. Mitt tips til dem som får regning fra Bro & Tunnelselskapet med passeringer som man ikke kan huske i farten er å klage på fakturaen og kreve at de sender deg bilder av passeringene, slik at du kan verifisere at det faktisk er din bil som er fotografert. Har selv i slike tilfeller opplevd å få tilsendt bilde av en helt annen bil enn min egen, og med et helt annet registreringsnummer. Hvor personvernet er i et slikt tilfelle er en annen sak, men så lenge man kan tjene penger på det så spiller det tydeligvis ikke så stor rolle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...