SilentNET Skrevet 24. desember 2007 Del Skrevet 24. desember 2007 Jeg lurer på om noen innstillinger i BIOS er litt for snille for mitt vedkommende. Asus P5K Vanilla og Intel C2D E6850 med stock kjøler i et Antec P182 SE. Prosessorviften er tydeligvis temperaturstyrt, men den går veldig sakte opp i hastighet selv om temperaturen raser oppover. Til vanlig ligger den mellom 1600 og 1700 rpm og dette er helt greit. Ved Orthos eller Intel TAT (eller eventuelt spilling) så øker viftehastigheten knapt i hele tatt. Etter at prosessoren når 60 grader begynner viften sakte å øke til nærmere 1800 rpm, men jeg hadde heller sett at den la seg på 2000 rpm eller høyere. For å gi en lavere temperatur. Støyen er uansett så lav at den ikke høres over f.eks. lyden på spillet. Jeg har aktivert C1E, men det tror jeg ikke har noe med viftehastighet å gjøre. C1E er vel muligheten prosessoren har for å justere ned multiplier fra 9 til 6 når maskinen ikke trenger kraften. Ved load så står multiplier på 9 (og gir 3GHz som den skal). Er det eventuelt et eget valg som går bare på viftehastighet? Sånn at viften kjører på maks hele tiden. Så kan jeg heller justere hastigheten ned igjen med Speedfan i Windows. Lenke til kommentar
SilentNET Skrevet 26. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2007 Jeg fant et valg i BIOS som hadde med viftestyring å gjøre. Dette står nå på Optimalt (og har gjort det hele tiden). Satte det opp til Performance (men da falt vifte rpm ned til 800 rpm, og ble der..). I tillegg var det et Veldig stille valg der, men det har jeg enda ikke prøvd. I og med at Performance var 800 rpm, og optimalt er 1700-1900 rpm. Skulle tro Performance var høyere turtall, men men. Uansett så er det bestilt Thermalright Ultra 120 Extreme og en Scythe 120mm vifte (800-1200 rpm vifte). Er litt usikker på om viften duger, men hvis ikke så får jeg heller bestille en kraftigere vifte senere. Det kan umulig kjøle dårligere enn originalt uansett sålenge TRUE kjøleren er på plass Håper temperaturen går ned betraktelig når den nye kjøleren er på plass, så kanskje jeg kan klokke litt også. Ikke at jeg trenger det til vanlig bruk, men det er morsomt å prøve litt. Lenke til kommentar
hYLeAPe Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 Kjøp en delta-vifte og sett på Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå